Interpretacja ZUS Oddział w Gdańsku z 2-10-2018 r. – DI/100000/43/859/2018

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rady nadzorczej – koszty podróży

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 387

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz, U. z 2018 r., poz.646 ze zm.), w związku z art. 83 d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r., poz.1778 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (…) złożonym w dniu 19 lipca 2018 r. w przedmiocie możliwości nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe członków Rady Nadzorczej, którzy otrzymują wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji -kwoty poniesionych przez członków lub bezpośrednio przez spółkę kosztów podróży związanych z dojbzdem, zakwaterowaniem i wyżywienia na posiedzenia Rady.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2018 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (…) z dnia 6 lipca 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art.34 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2018 r. doręczonym dnia 14 sierpnia 2018 r. oraz pismem z dnia 4 września 2018 r. doręczonym dnia 10 września 2018 r.

Wnioskodawca wskazał, że jest spółką prawa handlowego, spółką-matką spółek należących do grupy kapitałowej (…) (dalej: „Grupa”). Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na handlu energią elektryczną. Spółka działa na podstawie przepisów prawa polskiego i jako spółka akcyjna posiada organy spółki – w tym Radę Nadzorczą powołaną na podstawie przepisów Kodeksu Spółek Handlowych (dalej jako: „KSH”). Wnioskodawca posiada wewnętrzne dokumenty regulujące funkcjonowanie Rady Nadzorczej oraz Statutu Spółki, Regulaminu Jednostek Organizacyjnych, Regulaminu Organizacyjnego Przedsiębiorstwa Spółki, Regulaminu Walnego Zgromadzenia. Rada działa także z uwzględnieniem obowiązków wynikających z dokumentu „Dobre Praktyki Spółek notowanych na GPW‘.

Zgodnie z art. 219 § 1 KSH, rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. Członek rady zobowiązany jest w czasie swej kadencji do uczestnictwa w stałym nadzorze przez cały rok obrotowy spółki. W szczególności działania rady nadzorczej obejmują ocenę sprawozdań, o których, mowa w art. 231 § 2 pkt 1 K$H, w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym oraz ocenę wniosków zarządu dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty, a także składanie walnemu zgromadzeniu corocznego pisemnego sprawozdania z wyników tej oceny. Rada nadzorcza może również wykonywać inne kompetencje wskazane w K$H. Członkowie Rady Nadzorczej spółki pełnią swoje funkcje na podstawie powołania (nie łączy ich ze Spółką z tego tytułu umowa o pracę). W związku z pełnieniem swoich obowiązków Członkowie Rady Nadzorczej biorą udział w posiedzeniach, które odbywają się poza miejscem zamieszkania poszczególnych Członków Rady Nadzorczej.

Zgodnie z art. 2221 § 2 KSH, członkom rady nadzorczej przysługuje zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach rady. Członkowie Rady Nadzorczej biorą udział kilka razy w roku w posiedzeniach – regulamin rady nadzorczej, wskazuje iż posiedzenia rady odbywają się co najmniej raz na dwa miesiące. Posiedzenia odbywają się w siedzibie Spółki lub w innym wyznaczonym miejscu. Na potrzeby sprawnego funkcjonowania Rady Nadzorczej wnioskodawca pokrywa koszty poniesione w związku z wykonywaniem przez członków Rady Nadzorczej powierzonych im funkcji, a w szczególności koszty przejazdu na posiedzenie Rady, koszty zakwaterowania i wyżywienia oraz koszty wykonywania indywidualnego nadzoru Członków Rady Nadzorczej, co wynika z (…) regulaminu Rady Nadzorczej (…). Ponadto, z dokumentów wewnętrznych wnioskodawcy (Statut Spółki wynika, iż Członkom Rady Nadzorczej przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości określonej przez Walne Zgromadzenie z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa.

Postanowienia dotyczące wynagrodzenia Członków Rady Nadzorcze| zostały zatwierdzone Uchwałą nr z dnia (…) Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki w sprawie ustalenia zasad kształtowania wynagrodzeń członków Rady Nadzorczej.

W związku z powyższymi uregulowaniami, na potrzeby sprawnego funkcjonowania Rady Nadzorczej Wnioskodawca pokrywa koszty związane z podróżami, zakwaterowaniem i wyżywieniem Członków jej Rady Nadzorczej, których miejsce zamieszkania znajduje się poza miejscem posiedzenia Rady Nadzorczej.

Wnioskodawca podkreśla znaczenie organu jakim jest rada nadzorcza-jako organ nadzoru nad spółką. Co prawda nie ma ona swobody w przejmowaniu kompetencji innych organów spółki (w szczególności zarządu), może mieć jednak wpływ na zadania związane z reprezentacją. Stały nadzór nad działalnością spółki jest prawem i obowiązkiem rady nadzorczej. 2godnie z poglądami przedstawianymi w literaturze prawa handlowego, nadzór musi mieć trwały charakter oraz odnosić się do całej spółki (por. J. Jacyszyn, Rady nadzorcze spółek, KPP 1994, z. 3, s. 439). Rada nadzorcza może nadzorować cząstkowe aktywności, niektóre działy, pracę członków zarządu – np. w zakresie spraw finansowych czy prawidłowości zawieranych umów i ponoszonych zobowiązań podatkowych (A. Kidyba, Komentarz aktualizowany do art. 1-300 Kodeksu spółek handlowych, dost. LEX Online). Członkowie rady zgodnie z KSH mogą być pociągnięci do odpowiedzialności odszkodowawczej. Rad3 może też pośrednio wpływać na niektóre działania spółki, żądając od zarządu informacji i od tego uzależniać swoją zgodę na dokonanie niektórych czynności. Kompetencje RN mogą tez zostać rozszerzone na mocy umowy spółki, co tylko podkreśla istotę istnienia tego organu.

Wnioskodawca wskazuje dalej, że pokrywanie kosztów podróży i zakwaterowania polegać może na bezpośrednim finansowaniu ich przez spółkę (faktury wystawione na spółkę i płatność dokonana przez spółkę), bądź na ich zwrocie członkom Rady Nadzorczej w oparciu o odpowiednie dokumenty potwierdzające poniesienie tego kosztu.

W związku z faktem, że obowiązujące przepisy nasuwają wątpliwości interpretacyjne wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej odnośnie tego, czy kwota zwrotu kosztów dojazdu Członka Rady Nadzorczej na posiedzenie Rady oraz kwoty innych należności związanych z udziałem w posiedzeniu Rady – podlegają składkom na ubezpieczenia społeczne.

We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca zauważa, że zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe m.in. dla członków rad nadzorczych, wynagradzanych z tytułu pełnienia funkcji w RN uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej jako: „ustawa o SUS”)

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 22 i art. 13 pkt 17 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r. członkowie rady nadzorczej wynagradzani z tytułu zasiadania w radzie nadzorczej podlegają z tego tytułu obowiązkowemu ubezpieczeniom emerytalnemu I rentowym od dnia powołania do pełnienia funkcji do dnia zaprzestania jej sprawowania.

Ponadto, zgodnie z brzmieniem art. 18 ust. 4 pkt 10 ustawy SUS w zw. z art. 4 pkt 9 tej ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków Rady Nadzorczej stanowi przychód. W myśl artykułu 13 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenie oraz inne świadczenia otrzymywane przez osoby wchodzące w skład rady nadzorczej – niezależnie od sposobu ich powołania, stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście. Niewątpliwie należności związane z podróżą Członka Rady Nadzorczej stanowią, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jego przychód.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. (dalej jako „Rozporządzenie”), z podstawy wymiaru składek wyłączone są diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika – do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy I Polityki Socjalnej z dnia 29 stycznia 2013 w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na terenie kraju lub poza jego granicami (dalej: „rozporządzenie dotyczące podróży służbowych”). W przywołanym przepisie mowa jest o podróży służbowej pracownika, niemniej jednak z § 5 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia wynika, że przepis § 2 ust. 1 pkt 15 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek Członków Rady Nadzorczej, którzy otrzymują wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji.

W związku z powyższym, wnioskodawca jest zdania, że – pomimo wskazania w § 2 ust. 1 pkt 15, że chodzi o diety i należności związane z podróżą służbową pracownika zwolnienie to może również dotyczyć osób wymienionych w § 5 Rozporządzenia.

Wnioskodawca podsumowuje, że członkowie Rady Nadzorczej ponoszą wydatki oraz otrzymują diety i inne świadczenia w związku z dojazdem z innej miejscowości na posiedzenia Rady Nadzorczej – a te przy odpowiednim stosowaniu § 2 ust. 1 pkt 15 Rozporządzenia mogą być uznane za diety i inne należności związane z podróżą. W konsekwencji w ocenie wnioskodawcy, pokrywanie lub zwracanie przez spółkę kosztów podróży członków Rady Nadzorczej me będzie stanowiło dla nich elementu wchodzącego w skład podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jak długo wypłata tego typu świadczeń będzie związana z podróżą a jej wysokość będzie mieściła się w limitach wynikających z przepisów rozporządzenia dotyczącego podróży służbowych. Zdaniem wnioskodawcy zwolnienie to będzie miało zastosowanie do wszystkich członków Rady Nadzorczej wnioskodawcy niezależnie od wewnętrznych regulacji dotyczących -prawa lub braku prawa do wynagrodzenia za pełnioną funkcję, gdyż wynagrodzenie to otrzymują oni od spółki-matki.

W związku z wezwaniem z dnia 31 lipca 2018 r. do uzupełnienia braków formalnych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku doręczonego (…) dnia 6 sierpnia 2018 r., Spółka uzupełniając opis stanu faktycznego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonego w dniu 19 lipca 2018 r., wskazała, że intencją spółki jest uzyskanie interpretacji jedynie w zakresie ustalenia czy w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe należy uwzględnić kwoty otrzymywane przez Członków Rady Nadzorczej jako zwrot kosztów związanych z przejazdem na posiedzenia Rady, zakwaterowaniem, wyżywieniem lub też bezpośrednio pokrywane koszty tych świadczeń przez spółkę.

Wnioskodawca, zgodnie z treścią wniosku nie zamierza uzyskiwać interpretacji w zakresie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe kwot otrzymywanych przez Członków Rady Nadzorczej jako koszt wykonywania indywidualnego nadzoru Członków Rady Nadzorczej, wobec czego nie odnosi się w dalszych odpowiedziach do kwot wypłacanych członkom Rady Nadzorczej w związku z wykonywaniem indywidualnego nadzoru, gdyż te podlegają uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Kwoty wypłacane Członkom Rady Nadzorczej w związku z wykonywaniem powierzonych im funkcji z tytułu przejazdu na posiedzenie Rady, koszt zakwaterowania i wyżywienia lub też bezpośrednio pokrywane przez spółkę • stanowią przychód tych osób z działalności wykonywanej osobiście. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200, dalej: „ustawa PIT”) przychodem członków rad nadzorczych jest każde świadczenie otrzymywane w związku z pełnioną przez nich funkcją, w tym świadczenia pieniężne, a także nieodpłatne świadczenia otrzymywane w związku z wypełnianiem powierzonych im obowiązków. Przychody otrzymywane przez osoby należące do Rad Nadzorczych osób prawnych (czyli także spółki), podobnie jak przychody członków zarządów, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych – są zaliczane do źródła przychodów jakim jest działalność wykonywana osobiście (art. 13 pkt 7 ustawy PIT), a w konsekwencji kwoty pokrywane przez spółkę wypłacane członkom rady nadzorczej z tytułu zwrotu kosztów związanych z udziałem w pracach rady nadzorczej, w tym kosztów przejazdów na posiedzenia rady nadzorczej, koszty zakwaterowania, wyżywienia stanowią przychód tych osób z tytułu działalności wykonywanej osobiście w myśl art. 13 pkt 7 ustawy PIT.

Wnioskodawca oświadcza dalej, że jest zdania, że kwoty otrzymywane przez Członków Rady Nadzorczej jako zwrot kosztów związanych z przejazdem na posiedzenia Rady, zakwaterowaniem, wyżywieniem lub też finansowanie tych świadczeń bezpośrednio przez Spółkę np. w formie zapłacenia faktury za nocleg lub zakup biletu, należy traktować odpowiednio jako diety i inne należności z tytułu podróży służbowej.

W związku z wezwaniem z dnia 24 sierpnia 2018 r. do uzupełnienia braków formalnych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku doręczonego dnia 30 sierpnia 2018 r., spółka uzupełniając opis stanu faktycznego wniosku o wyaame interpretacji indywidualnej złożonego w dniu 19 lipca 2018 r., wskazała, że kwoty otrzymywane przez członków Rady Nadzorczej jako zwrot kosztów związanych z przejazdem na posiedzenia Rady, zakwaterowaniem, wyżywieniem lub też finansowanie tych świadczeń bezpośrednio przez spółkę np. w formie zapłacenia faktury za nocleg lub zakup biletu, stanowią należności z tytułu podróży służbowej takiej osoby.

Mając na uwadze treść wniosku, jak również obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje.

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie Interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z ww. art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października I998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, że ocena stanowiska wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego i postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Zasady podlegania obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz zasady ustalania podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia regulują przepisy ustawy z o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając na uwadze problematykę podniesioną w treści złożonego w dniu 19 lipca 2018 r . wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazać należy, iż w myśl art. 3 ust.1 pkt 4) ustawy z 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych zadania z zakresu ubezpieczeń społecznych, określone ustawą – wykonuje płatnik składek w stosunku do osób, które z tytułu zatrudnienia lub pełnionej funkcji podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Zamknięty i wyczerpujący katalog osób., które na terenie Rzeczypospolitej Polskiej podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, ustawodawca określił w art. 6 ust. 1 ustawy i dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Stosownie do art.6 ust.3 pkt 22 oraz. art. 13 pkt 17 powołanej ustawy, członkowie rady nadzorczej wynagradzani i tytułu pełnionej funkcji podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, od dnia powołania do dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji. Z literalnego brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy wynika, iż obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych członków rad nadzorczych dotyczy spółek prawa handlowego, spółdzielni, przedsiębiorstw oraz Innych podmiotów, u których taki organ nadzoru występuje. Natomiast, warunkiem do objęcia obowiązkowymi ubezpieczanymi emerytalnym i rentowymi jest pobieranie wynagrodzenia z tytułu pełnienia tej funkcji.

Zgodnie z art. 18 ust.4 pkt 10 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne członków rad nadzorczych stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania, łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób Fizycznych (t,j. Dz.U. 2018 r .,poz. 200 ze zm.) jest to przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Katalog przychodów, które nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 ust.1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz.U. 2017 r., poz. 1949). Zgodnie z brzmieniem § 2 ust.1 pkt 15 powołanego rozporządzenia nie stanowią podstawy wymiaru składek: diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika -do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju z zastrzeżeniem pkt 17.

Wyłączenie wynikające z przywołanego powyżej przepisu odnosi się do należności przysługujących pracownikowi na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową z tytułu wykonywania na polecenie pracodawcy zadań służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Za czas tej podróży służbowej pracownikom przysługują diety (przeznaczone m.in. na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży), zwrot kosztów przejazdu, noclegów i Innych udokumentowanych wydatków, których w przypadku faktycznej wypłaty nie wlicza się do podstawy wymiaru składek do określonego limitu, zgodnie § 7 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej 2 tytułu podróży służbowej (t.j. Dz.U. z 2013r. poz. 167), do‘którego odsyła przepis §2 ust.1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia. 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Z powyższego wynika, iż w sytuacji gdy pracodawca wypłaca pracownikom wysłanym w podróż służbową diety i inne należności w wysokości określonej limitem przepisów ww. rozporządzenia, to ich wartość podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Podróż służbowa jest instytucją uregulowaną w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2018 r . poz. 917 ze zm.). Zauważyć należy przy tym , że zgodnie z art. 77 1 odbywać ją mogą tylko pracownicy, zatem zastosowanie ww. przepisu wprost w opisanym przez wnioskodawcę stanie faktycznym byłoby niemożliwe. Zgodnie jednak z brzmieniem §5 ust.2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przepisy § 2 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji.

W świetle powyższego, nieuwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków Rady Nadzorczej spółki, którzy otrzymują wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji, podlegają kwoty otrzymywane przez członków Rady Nadzorczej tytułem zwrot kosztów związanych z dojazdem na posiedzenia Rady, zakwaterowaniem i wyżywieniem lub równowartości ww. wydatków (kosztów ) pokrywane bezpośrednio przez spółkę, jednakże wyłącznie do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej

W związku z jednoznacznym stwierdzeniem wnioskodawcy, że koszty podróży służbowej tj. kwoty stanowiące zwrot kosztów dojazdu na posiedzenia Rady Nadzorczej, zakwaterowania i wyżywienia ponoszone przez członków Rady lub bezpośrednio przez spółkę należy traktować jako diety i inne należności z tytułu podróży służbowej oraz, że ww, stanowią przychód członków rady nadzorczej, o którym mowa w art.13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji złożonym w dniu 19 lipca 2018 r . należy uznać za prawidłowe.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla jednocześnie, że niniejsza interpretacja nie ma zastosowania do osób, które nie są wynagradzane za pełnioną funkcję.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art.35 ust.1 i ust.2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz