Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wypłacanych pracownikom nagród jubileuszowych
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Decyzja nr 347
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz.584 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 963), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku: uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (…) doręczonego dnia 30 czerwca 2016 r. dotyczące wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wypłacanych pracownikom nagród jubileuszowych.
UZASADNIENIE
Dnia 30 czerwca 2016 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2016 r. doręczonym dnia 22 lipca 2016 r. oraz pismem z dnia 9 sierpnia 2016 r. doręczonym dnia 16 sierpnia 2016 r.
Wnioskodawca wskazał, iż jest przedsiębiorstwem, którego główną działalnością jest sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana (kod 46.90.Z według Polskiej Klasyfikacji Działalności). W przedmiotowym stanie faktycznym wnioskodawca zamierza, w drodze uchwały wspólników, wprowadzić regulamin przyznawania pracownikom nagród jubileuszowych za staż pracy w spółce. Przedmiotowy regulamin przewidywał będzie możliwość przyznania pracownikowi nagrody jubileuszowej w wysokości uzależnionej od czasu pracy w spółce. Jednocześnie, w regulaminie znajdował się będzie zapis, zgodnie z którym nagroda jubileuszowa nie będzie mogła zostać przyznana pracownikowi częściej niż raz na 5 lat.
Wnioskodawca kieruje pytanie czy w związku z wprowadzeniem, w drodze uchwały wspólników, regulaminu przyznawania nagród jubileuszowych pracownikom za staż pracy w spółce, przyznana pracownikowi nagroda jubileuszowa będzie wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracownika, stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia wymiarowego.
Zdaniem wnioskodawcy, w związku z wprowadzeniem, w drodze uchwały wspólników, regulaminu przyznawania nagród jubileuszowych pracownikom za staż pracy w spółce, przyznana pracownikowi nagroda jubileuszowa, będzie wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia wymiarowego.
Wnioskodawca wskazuje dalej, iż stosownie do art. 18 ustawy systemowej, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 18a stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. la i 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12.
Zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy systemowej za przychód należy uznać przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.
Z kolei zgodnie z § 1 rozporządzenia wymiarowego, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 2 ustawy systemowej.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o pdof, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zdaniem wnioskodawcy, w sytuacji gdy na podstawie obowiązującego w zakładzie pracodawcy regulaminu przyznawania nagród jubileuszowych, pracownik otrzymuje nagrodę jubileuszową w związku ze stażem pracy, to nagroda taka stanowi dla niego przychód z tytułu stosunku pracy, stosownie do art. 12 ust. 1 ustaw} o pdof. Stanowisko wnioskodawcy potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2015 r. r. Syg. IBPB-2-2/4511-505/15/MMa – „do przychodów ze stosunku pracy (stosunku służbowego) zalicza się każde świadczenie, które pracownik otrzymał w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się więc zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. (…) Z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodem pracownika są świadczenia pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze, w szczególności m.in. nagrody”.
Wnioskodawca zauważa, że w § 2 ust. 1 rozporządzenia wymiarowego, wprowadzony został katalog przychodów, które przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podlegają wyłączeniu. Stosownie do pkt 1 wyżej wskazanego paragrafu, podstawy wymiaru składek nie stanowią nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.
W niniejszym przepisie sformułowane zostały dwie przesłanki, które spełnione łącznie powodują, że otrzymane przez pracownika nagrody jubileuszowe, nie są brane pod uwagę przy określaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Są to:
- Nagrody jubileuszowe powinny wynikać z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,
- Nagrody jubileuszowe nie powinny być przyznawane pracownikowi częściej niż co 5 lat.
Zdaniem wnioskodawcy, w przedmiotowym stanie faktycznym obie z wyżej wymienionych przesłanek zostały spełnione. Po pierwsze, przyznana pracownikowi nagroda jubileuszowa wynikać będzie z wprowadzonego przez pracodawcę, w drodze uchwały wspólników, regulaminu przyznawania nagród jubileuszowych. Po drugie, zgodnie z zapisami znajdującymi się w treści regulaminu przyznawania nagród jubileuszowych, nagroda jubileuszowa nie będzie mogła być pracownikowi przyznana częściej niż raz na 5 lat.
Wnioskodawca podkreśla, iż w interpretacji nr DI/100000/43/208/2015 z dnia 23 marca 2015 r., Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku stwierdził, iż „decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy.”
Mając na uwadze powyższe, zdaniem wnioskodawcy, nagroda jubileuszowa przyznana na podstawie obowiązującego w zakładzie wnioskodawcy regulaminu przyznawania nagród jubileuszowych raz na 5 lat, nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracownika.
Pismem z dnia 18 lipca 2016 r. doręczonym dnia 22 lipca 2016 r. wnioskodawca poinformował, iż jego zdaniem nagrody jubileuszowe, o których mowa we wniosku stanowią przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W uzupełnieniu zawarto również informację, iż wszyscy pracownicy będę mieli zagwarantowane prawo do nagród jubileuszowych na równych zasadach. Nagrody jubileuszowe będą przyznawane nie częściej niż co pięć lat.
Wnioskodawca podkreślił, iż intencja złożoneeo wniosku iest uzyskanie potwierdzenia przez (…) że nagroda jubileuszowa przyznawana wszystkim na równych zasadach, nie częściej niż na pięć lat, na podstawie obowiązującego u wnioskodawcy regulaminu przyznawania nagród jubileuszowych, nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne pracownika.
Jednocześnie wobec faktu, iż wnioskodawca uzupełnił wniosek pismem z dnia 18 lipca 2016 r. doręczonym dnia 22 lipca 2016 r., jednak odnosząc się do pierwszego pytania dotyczącego kwestii przychodowej wskazał jedynie, iż jego zdaniem ww. nagrody jubileuszowe stanowią przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy koniecznym było ponowne wezwanie. Stwierdzenie zawarte przez wnioskodawcę w ww. uzupełnieniu wniosku sugerowało, w dalszym ciągu, iż jest to jedynie opinia – stanowisko wnioskodawcy, nie zaś element opisu zdarzenia przyszłego. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie posiada kompetencji do potwierdzenia, iż stanowisko wnioskodawcy dotyczące kwestii przychodowej jest prawidłowe, takiego potwierdzenia mogą dokonać jedynie organy skarbowe. Wobec powyższego Zakład Ubezpieczeń Społecznych ponownie wezwał wnioskodawcę do jednoznacznego wskazania czy nagrody jubileuszowe, o których mowa we wniosku stanowią przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz.361 ze zm.) osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Odpowiedź wnioskodawcy, udzielona w formie oświadczenia, była twierdząca.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:
Stanowisko wyrażone przez (…) wewniosku o wydanie interpretacji uznać należy za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz.2236), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Jak podniesiono powyżej, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Pośród tych przychodów, w §2 ust.1 pkt rozporządzenia, wymienia się nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.
Z powyższego wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy (kluczowe są zapisy zawarte w przepisach wewnętrznych pracodawcy). Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej). Co istotne wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagrody jubileuszowe podlegają jedynie wtedy, gdy zasady (warunki) ich przyznawania zostaną uregulowane w zakładowych źródłach prawa pracy (np. w regulaminie wynagradzania, zakładowym układzie zbiorowym pracy czy,-jak to ma miejsce w opisanym przypadku – w regulaminie nagród jubileuszowych).
W sytuacji, gdy prawo do nagrody wynika z indywidualnej decyzji pracodawcy (podejmowanej np. w stosunku do wybranej grupy pracowników), a nie z wewnętrznych przepisów regulujących zasady przyznawania nagród, określających stałe i klarowne zasady wypłaty nagrody oraz sposób obliczania jej wysokości lub gdy według zasad określających warunki przyznawania nagród będzie ona przysługiwała pracownikowi częściej niż co 5 lat, wysokość nagrody będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
W opisanym przypadku wnioskodawca deklaruje, iż prawo do nagród jubileuszowych zostanie zagwarantowane w regulaminie przyznawania pracownikom nagród jubileuszowych, tym samym, jeśli według zasad określających warunki ich przyznawania tam zawartych, będą przysługiwać one wszystkim pracownikom na równych zasadach nie częściej niż co 5 lat, będą podlegały wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego
źródło: https://bip.zus.pl