Obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych zleceniobiorcom zasiłków chorobowych
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2017 r. (data wpływu 28 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2018 r. (data wpływu 8 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawiera z osobami fizycznymi (dalej: Zleceniobiorcy) umowy, z których uzyskane przez Zleceniobiorców przychody mieszczą się w katalogu przychodów określonych w art. 13 pkt 8 updof (z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 updof).
Zleceniobiorcom z tytułu wykonywania usług na podstawie umów zlecenia Wnioskodawca wypłaca wynagrodzenia, od których zgodnie z art. 41 ust. 1 updof pobiera i odprowadza do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Natomiast w okresie lub za okres choroby Zleceniobiorców Wnioskodawca wypłaca zasiłki chorobowe z ubezpieczenia społecznego, od których na podstawie ww. art. 41 ust. 1 updof nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy. Informację o łącznej wysokości przekazanych w danym roku zasiłków chorobowych Wnioskodawca wykazuje w informacji podatkowej o przychodach z innych źródeł – formularz PIT-8C, którą zgodnie z art. 42a updof przekazuje Zleceniobiorcy oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania Zleceniobiorcy w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.
Planowane jest również zawarcie kontaktów menedżerskich, z których wynagrodzenie stanowiłoby przychody dla usługobiorców (dalej: Usługobiorcy), o których mowa w art. 13 pkt 9 updof.
W przypadku wypłaty Usługobiorcom zasiłków chorobowych Wnioskodawca rozliczyłby wskazane świadczenia na analogicznych zasadach, jak w przypadku Zleceniobiorców, z którymi zawarto umowy zlecenia.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy Spółka dokonując wypłaty zasiłku chorobowego z ubezpieczenia społecznego Zleceniobiorcy świadczącemu usługi na podstawie umowy zlecenia zobowiązana jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy?
- Czy Spółka dokonując wypłaty zasiłku chorobowego z ubezpieczenia społecznego Usługobiorcy świadczącemu usługi na podstawie kontraktu menedżerskiego zobowiązana jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy?
- Czy kwoty wypłaconych zasiłków chorobowych należy wykazać w informacji podatkowej PIT-8C?
Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując wypłaty zasiłku chorobowego z ubezpieczenia społecznego Zleceniobiorcy świadczącemu usługi na podstawie umowy zlecenia oraz Usługobiorcy świadczącemu usługi na podstawie kontraktu menedżerskiego nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Zarówno przychody uzyskane z umów zlecenia, jak i z umów o świadczenie usług w ramach kontraktów menedżerskich, zostały zakwalifikowane przez ustawę o pdof jako przychody z działalności wykonywanej osobiście.
Zgodnie bowiem z art. 13 pkt 8 updof za przychody z działalności wykonanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 updof, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
- osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
- właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Z kolei art. 13 pkt 9 updof jako przychody z działalności wykonywanej osobiście traktuje również przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych przez podatnika w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Sposób opodatkowania przychodów, o których mowa powyżej, został określony w art. 41 updof.
Zgodnie z jego dyspozycją, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 updof, osobom określonym w art. 3 ust. 1 updof, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 updof oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b updof, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 updof.
W związku z tym należy przyjąć, iż art. 41 updof w sposób enumeratywny określa rodzaje przychodów z działalności wykonywanej osobiście, od których Wnioskodawca ma obowiązek poboru zaliczek. Są to tylko przychody objęte zakresem art. 13 pkt 2 i 4-9 updof, w tym przychody z umów zlecenia oraz kontraktów menedżerskich, także świadczonych w formie pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zasiłek chorobowy wypłacany zleceniobiorcy w czasie choroby nie może, zdaniem Wnioskodawcy, być rozumiany jako dochód podatnika z działalności wykonywanej przez niego osobiście. Nie mieści on się bowiem w art. 13 pkt 8 i 9 updof, który jednoznacznie formułuje zakres przychodów związanych ze świadczeniem usług w ramach umów zlecenia oraz umów o charakterze kontraktów menedżerskich lub podobnym i nie ma tam mowy o świadczeniach wypłacanych zleceniobiorcy z ubezpieczenia społecznego. Równolegle art. 20 ust. 1 updof określa zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego jako przychody z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 updof. Stosownie zaś do art. 20 ust. 2 updof za zasiłki z ubezpieczenia społecznego, o których mowa w ust. 1 tegoż artykułu, uważa się kwoty wypłacanych zasiłków chorobowych.
W związku z powyższym, przy wypłacie zasiłku chorobowego Zleceniobiorcy (Usługobiorcy), Wnioskodawca nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek dochodowy.
Kwoty wypłaconych w danym roku Zleceniobiorcom (Usługobiorcom) zasiłków chorobowych z ubezpieczenia społecznego należy wykazać w informacji podatkowej o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (w formularzu PIT-8C).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 są „inne źródła”.
Stosownie do art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
- osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
- właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
W myśl natomiast art. 13 pkt 9 tej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się również przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ww. ustawy).
Mając zatem na uwadze art. 13 pkt 9 ustawy, przychody członka zarządu spółki w przypadku zawarcia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze (w tym również umowy o świadczenie usług zarządzania zawartej na czas pełnienia funkcji członka zarządu), powinny zostać zaliczone do źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).
Za zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, o których mowa w ust. 1, uważa się kwoty wypłacanych przez zakład pracy lub organ rentowy zasiłków chorobowych, wyrównawczych, macierzyńskich, opiekuńczych oraz świadczeń rehabilitacyjnych (art. 20 ust. 2 ww. ustawy).
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawiera z osobami fizycznymi umowy, z których uzyskane przez Zleceniobiorców przychody mieszczą się w katalogu przychodów określonych w art. 13 pkt 8 updof. Zleceniobiorcom z tytułu wykonywania usług na podstawie umów zlecenia Wnioskodawca wypłaca wynagrodzenia, od których zgodnie z art. 41 ust. 1 updof pobiera i odprowadza do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Natomiast w okresie lub za okres choroby Zleceniobiorców Wnioskodawca wypłaca zasiłki chorobowe z ubezpieczenia społecznego, od których na podstawie ww. art. 41 ust. 1 updof nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy. Informację o łącznej wysokości przekazanych w danym roku zasiłków chorobowych Wnioskodawca wykazuje w informacji podatkowej o przychodach z innych źródeł – formularz PIT-8C, którą zgodnie z art. 42a updof przekazuje Zleceniobiorcy oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania Zleceniobiorcy w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.
Planowane jest również zawarcie kontaktów menedżerskich, z których wynagrodzenie stanowiłoby przychody dla usługobiorców, o których mowa w art. 13 pkt 9 updof. W przypadku wypłaty Usługobiorcom zasiłków chorobowych Wnioskodawca rozliczyłby wskazane świadczenia na analogicznych zasadach, jak w przypadku Zleceniobiorców, z którymi zawarto umowy zlecenia.
Uwzględniając powyższe zauważyć należy, że świadczenia wypłacane zleceniobiorcom świadczącym usługi na podstawie umowy zlecenia i usługobiorcom zatrudnionym na podstawie kontraktów menedżerskich w czasie ich choroby (czyli zasiłek chorobowy) nie mieszczą się w dyspozycji art. 13 pkt 8 i 9 ustawy. Ponadto przytoczony wyżej art. 41 ww. ustawy nie zobowiązuje płatnika do poboru zaliczek na podatek dochodowy od uzyskanych przez zleceniobiorców i usługobiorców przychodów z tytułu otrzymywanych zasiłków z ubezpieczenia społecznego. Wskazane przepisy obejmują jedynie przychody z działalności wykonywanej osobiście – do których należą m.in. dochody z tytułu umowy zlecenia oraz dochody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, nie dotyczą zaś zasiłków z ubezpieczenia społecznego, stanowiących dochody z innych źródeł, o których mowa w powołanym powyżej art. 20 ust. 1 ustawy podatkowej.
W związku z powyższym od wypłacanych zleceniobiorcom i usługobiorcom zasiłków chorobowych, Wnioskodawca nie jest obowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy, ma jedynie obowiązek wystawienia tym osobom informacji PIT-8C. Zgodnie bowiem z art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
źródło: https://sip.mf.gov.pl/