Udział pracowników w zagranicznej wycieczce turystyczno-krajoznawczo-wypoczynkowej organizowanej przez Wnioskodawcę ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, która traktowana jest jako wyjazdowe spotkanie o charakterze integracyjnym i która ma pozwolić pracownikom zrelaksować się, odpocząć od trudów związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych, lepiej się poznać, zacieśnić łączące ich więzi, co przełoży się na lepszą atmosferę, wydajność pracy oraz sprawi, że pracownicy bardziej przywiązują się do firmy nie będzie stanowić dla pracowników przychodu ze stosunku pracy i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2018 r. (data wpływu 7 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z finansowaniem z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych kosztów wycieczki – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z finansowaniem z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych kosztów wycieczki.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest jednostką budżetową. Tworzy Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych i jest dysponentem tych środków.
Wnioskodawca w ramach działalności socjalnej organizuje dla pracowników w bieżącym roku, za pośrednictwem biura podróży, zagraniczną wycieczkę turystyczno-krajoznawczo-wypoczynkową ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Wycieczka traktowana jest jako wyjazdowe spotkanie o charakterze integracyjnym. Wspólny grupowy wyjazd ma pozwolić pracownikom zrelaksować się, odpocząć od trudów związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych, lepiej się poznać, zacieśnić łączące ich więzi. Przekłada się to na lepszą atmosferę, wydajność pracy oraz sprawia, że pracownicy bardziej przywiązują się do firmy.
Efektem budowania właściwych relacji i porozumienia między pracownikami jest między innymi zwiększenie efektywności w pracy, lepsza komunikacja w firmie i niższa skłonność do zmiany miejsca pracy.
Uczestnictwo w organizowanej wycieczce jest dobrowolne, a pracownicy deklarują chęć wyjazdu poprzez potwierdzenie na liście uczestników wycieczki.
Organizacja wycieczki opiera się na zasadzie powszechnej dostępności, a wzięcie w niej udziału jest na równych zasadach. Za udział w wycieczce pracownicy ponoszą częściową odpłatność, tj. część wycieczki finansowana jest przez pracownika, a pozostała podlega dofinansowaniu – w uzależnieniu od kryterium socjalnego, ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Koszt wycieczki obejmuje koszty przejazdów, noclegów, wyżywienia i korzystania z aktywnej formy wypoczynku (basen, SPA, boisko wielofunkcyjne, minikort).
Uczestnicy korzystają ze świadczeń na zasadzie dobrowolności – nie jest sprawdzana obecność.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Jakie będą skutki podatkowe dofinansowania ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracownikom do wycieczki? Czy kwota dofinansowania będzie stanowiła po stronie pracownika przychód, od którego należy obliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie pracownikom do kosztów wycieczki o charakterze integracyjnym ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych z uwzględnieniem kryterium socjalnego nie będzie stanowić dla nich przysporzenia majątkowego (korzyści), a tym samym nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie spowoduje u pracownika powstania przychodu ze stosunku pracy na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy, w konsekwencji na płatniku – Wnioskodawcy – nie będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy na podstawie art. 31 ust. 1 powołanej ustawy.
Według Wnioskodawcy, podstawowe znaczenie w ocenie tej kwestii ma wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13. Trybunał Konstytucyjny w wyroku tym dokonał ustalenia jakie kryteria powodują zakwalifikowanie nieodpłatnego świadczenia do przychodu ze stosunku pracy.
Z treści wyroku wynika, że udział w spotkaniu integracyjnym zaoferowanym przez pracodawcę pracownikom nie oznacza uzyskania przychodu przez pracownika, gdyż nie ma podstaw by świadczenie adresowane do wszystkich przypisać indywidualnym uczestnikom jako wymierną korzyść. Takim przykładem świadczenia jest zaoferowanie pracownikom przez Wnioskodawcę udziału w wyjazdowym spotkaniu integracyjnym – wycieczce.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2 powołanej ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się, jeżeli:
- przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
- przedmiotem świadczeń są usługi zakupione według cen zakupu;
- przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
- w pozostałych przypadkach na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Przepisy ustawy nie definiują pojęcia nieodpłatne świadczenie. W uchwałach z dnia 18 listopada 2002 r., sygn. akt FPS 9/02 oraz z dnia 16 października 2006 r., sygn. akt II FPS 1/06 Naczelny Sąd Administracyjny ustalił znaczenie terminu nieodpłatne świadczenie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stwierdził bowiem, że ma ono szerszy zakres niż w prawie cywilnym, ponieważ obejmuje wszelkie zjawiska o charakterze gospodarczym i zdarzenia prawne, których konsekwencją jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne oraz gospodarcze w działalności osób prawnych, których następstwem jest nieodpłatne, czyli niezwiązane z kosztami lub inną formą świadczenia przysporzenie majątku tej osobie, mające wyraźny finansowy wymiar. W uchwale z dnia 24 maja 2010 r., sygn. akt II FPS 1/10 Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że powyższe stanowisko ma zastosowanie także odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych w stosunku do sytuacji wynikających z art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 1 i 3 tej ustawy.
W świetle art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto, treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Oznacza to, że do przychodów pracownika ustawodawca zaliczył nie tylko pieniądze, ale także wartość świadczeń w naturze, czy świadczeń nieodpłatnych otrzymanych od pracodawcy.
Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy (art. 12 ust. 2 ww. ustawy).
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.
Zgodnie z art. 31 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest jednostką budżetową. Tworzy Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych i jest dysponentem tych środków. Wnioskodawca w ramach działalności socjalnej organizuje dla pracowników w bieżącym roku, za pośrednictwem biura podróży, zagraniczną wycieczkę turystyczno-krajoznawczo-wypoczynkową ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wycieczka traktowana jest jako wyjazdowe spotkanie o charakterze integracyjnym. Wspólny grupowy wyjazd ma pozwolić pracownikom zrelaksować się, odpocząć od trudów związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych, lepiej się poznać, zacieśnić łączące ich więzi. To przekłada się na lepszą atmosferę, wydajność pracy oraz sprawia, że pracownicy bardziej przywiązują się do firmy. Efektem budowania właściwych relacji i porozumienia między pracownikami jest między innymi zwiększenie efektywności w pracy, lepsza komunikacja w firmie i niższa skłonność do zmiany miejsca pracy. Uczestnictwo w organizowanej wycieczce jest dobrowolne, a pracownicy deklarują chęć wyjazdu poprzez potwierdzenie na liście uczestników wycieczki. Organizacja wycieczki opiera się na zasadzie powszechnej dostępności, a wzięcie w niej udziału jest na równych zasadach. Za udział w wycieczce pracownicy ponoszą częściową odpłatność, tj. część wycieczki finansowana jest przez pracownika, a pozostała podlega dofinansowaniu – w uzależnieniu od kryterium socjalnego, ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Koszt wycieczki obejmuje koszty przejazdów, noclegów, wyżywienia i korzystania z aktywnej formy wypoczynku (basen, SPA, boisko wielofunkcyjne, minikort). Uczestnicy korzystają ze świadczeń na zasadzie dobrowolności – nie jest sprawdzana obecność.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnić należy, że dokonując oceny czy udział w wyjazdowych spotkaniach o charakterze integracyjnym prowadzi do powstania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy kierować się wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 (Dz. U. z 2014 r., poz. 947), w którym stwierdzono, że za przychód pracownika mogą być uznane świadczenia, które:
- po pierwsze, zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),
- po drugie, zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,
- po trzecie, korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).
W ocenie Trybunału Konstytucyjnego, obiektywne kryterium – wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) – nie jest natomiast spełnione, gdy pracodawca proponuje swoim pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych, choćby organizowanych poza miejscem pracy (imprezy wyjazdowe). W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu dobrowolnie to po jego stronie nie pojawia się żadna korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku.
Natomiast, bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez pracownika nie uzyskuje on przychodu. Nie występuje zdarzenie, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Tym bardziej, bez skonkretyzowanego i indywidualnie przypisanego świadczenia, brak jest podstaw do określenia jego wysokości. Tak więc, udział w wyjeździe integracyjnym zaoferowanym przez pracodawcę pracownikom nie oznacza uzyskania przychodu przez pracownika, gdyż brak jest podstaw, by świadczenie adresowane do wszystkich przypisać indywidualnym uczestnikom, jako ich wymierną korzyść.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, iż udział pracowników w zagranicznej wycieczce turystyczno-krajoznawczo-wypoczynkowej organizowanej przez Wnioskodawcę ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, która traktowana jest jako wyjazdowe spotkanie o charakterze integracyjnym i która ma pozwolić pracownikom zrelaksować się, odpocząć od trudów związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych, lepiej się poznać, zacieśnić łączące ich więzi, co przełoży się na lepszą atmosferę, wydajność pracy oraz sprawi, że pracownicy bardziej przywiązują się do firmy nie będzie stanowić dla pracowników przychodu ze stosunku pracy i Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w X, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 cytowanej ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
źródło: https://sip.mf.gov.pl/