Obowiązki płatnika w związku z przekazaniem pracownikom okolicznościowych medali w kształcie sztabki złota związanych z 25-leciem Spółki
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2018 r. (data wpływu 19 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazaniem pracownikom okolicznościowych medali w kształcie sztabki złota związanych z 25-leciem Spółki – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazaniem pracownikom okolicznościowych medali w kształcie sztabki złota związanych z 25-leciem Spółki.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Sp. z o.o. (Spółka, Wnioskodawca) obchodząc 25-lecie swojego powstania zorganizowała spotkanie jubileuszowe, podczas którego uhonorowała osoby zasłużone dla powstania i rozwoju Spółki. Osoby te otrzymały od Wnioskodawcy jubileuszowe upominki. Wśród osób obdarowanych są dotychczasowi pracownicy Spółki, członkowie Rady Nadzorczej, kontrahenci współpracujący z Wnioskodawcą przez długi okres oraz pracownicy spółek współpracujących z Wnioskodawcą, wszystkie te osoby w ocenie Spółki przyczyniły się w sposób istotny w rozwój i wzrost wartości Spółki.
Uhonorowanie wybranych osób nastąpiło poprzez publiczne wręczenie im podczas zorganizowanej uroczystości upominków w postaci okolicznościowych medali w kształcie sztabki złota, wykonanych ze złotego kruszcu, ozdobionych okolicznościowym grawerowaniem i umieszczonych w ozdobnym futerale. Medale-sztabki zostały wybite i ozdobione specjalnie na tą uroczystość i dostarczone Spółce wraz z odpowiednim certyfikatem potwierdzającym okoliczności wykonania medalu.
Przekazane upominki mają charakter rocznicowy, związany z 25-leciem Spółki, ich wartość pomimo obiektywnej wartości kruszcu związana jest z symbolicznym i okolicznościowym charakterem. Przekazanie darowizn nie jest związane z łączącym Wnioskodawcę z obdarowanymi stosunkiem pracy, obdarowani nie mogą dochodzić wydania przedmiotów darowizny na podstawie żadnego stosunku prawnego ani roszczenia, nie byli też świadomi co miało być przedmiotem darowizny. Jak wspomniano powyżej wytypowane osoby współpracują z Wnioskodawcą na różnych zasadach i zostały wskazane z uwagi na swoje zaangażowanie i współpracę w okresie 25 lat funkcjonowania Spółki.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy Spółka prawidłowo przyjęła, że darowizny okolicznościowych medali na rzecz osób zasłużonych dla rozwoju Spółki (Pracowników, Współpracowników Spółki i jej kontrahentów, członków Rady Nadzorczej Wnioskodawcy) są opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn?
- Czy spółka prawidłowo przyjęła, że w stosunku do jej pracowników w związku z przekazaniem im okolicznościowych medali, nie ciążą na niej obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytania Nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytania Nr 1 dotyczącego podatku od spadków i darowizn zostało wydane w dniu 5 kwietnia 2018 r. postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania Nr 0111-KDIB4.4015.46.2018.2.PM.
Zdaniem Wnioskodawcy, podmiotem uprawnionym do złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest „zainteresowany”, czyli każda osoba, która chce uzyskać wiedzę o stanowisku organów podatkowych o takich stanach faktycznych, które spowodowały lub mogą spowodować dla tego podmiotu skutki prawne na gruncie szeroko rozumianego prawa podatkowego. Ustawodawca nie wskazuje imiennie kategorii podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku o interpretację, takich jak: podatnik, płatnik, inkasent itp., używa natomiast znacznie szerszego pojęcia „zainteresowanego”. Szerokie definiowanie pojęcia „zainteresowanego” jest niezbędne z uwagi na to, że wniosek i jego rozstrzygnięcie mogą dopiero uczynić z wnioskodawcy płatnika, podatnika, inkasenta lub osobę trzecią w rozumieniu przepisów Ordynacji Podatkowej. Stanowisko uznające szerokie rozumienie pojęcia „zainteresowany” znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 15 stycznia 2015 r. (sygn. akt I SA/Rz 993/14), w którym Sąd stwierdził, że: „Osoba zainteresowana, to każda osoba, która chce uzyskać interpretację przepisów prawa podatkowego w celu wyjaśnienia i/lub ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. Osobą legitymowaną do wystąpienia o wydanie interpretacji indywidualnej może być wyłącznie osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny, który może powodować określone konsekwencje w zakresie prawa podatkowego.”
W przypadku Wnioskodawcy rozstrzygnięcie składanego wniosku może wywołać u niego konsekwencje w zakresie potencjalnych obowiązków płatnika zdefiniowanych w prawie podatkowym.
Jeżeli w konsekwencji dokonania darowizn część osób obdarowanych (osoby będące pracownikami Spółki) uzyskałoby przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia z tytułu stosunku pracy, to na Wnioskodawcy, zgodnie art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), ciążyłyby obowiązki płatnika w zakresie pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych. W konsekwencji, należy przyjąć, że w ww. zakresie potencjalne obowiązki podatkowe Wnioskodawcy w związku z darowiznami, uzasadniają uznanie Spółki za podmiot zainteresowany, uprawniony do złożenia wniosku o interpretacją indywidualną.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 przyporządkowanego do stanu prawnego
Spółka stoi na stanowisku, że w stosunku do osób dla których Wnioskodawca jest pracodawcą, w przypadku przekazania tym osobom medali okolicznościowych związanych z jubileuszem Spółki nie ciążą na niej obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Biorąc po uwagę opisany powyżej stan faktyczny, powołane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz stanowisko Trybunału Konstytucyjnego wynikające z wyroku z dnia 8 lipca 2014 r., Spółka stoi na stanowisku, że obiektywne kryterium – wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) – nie jest spełnione, gdy pracodawca z okazji obchodzonego jubileuszu wręcza pracownikom prezenty w postaci okolicznościowych medali wykonanych ze złotego kruszcu W tym przypadku u obdarowanych nie pojawia się korzyść, rozumiana chociażby jako zaoszczędzenie wydatku. W przeciwnym wypadku należałoby założyć że pracownicy oraz inne osoby obdarowane z tytułu jubileuszu Spółki gdyby nie zostały wyróżnione w formie okolicznościowych medali zdecydowałyby się na wydatek własnych środków aby takie medale nabyć.
W konsekwencji wręczenie pracownikom przez Wnioskodawcę upominków w postaci okolicznościowych medali z okazji jubileuszu Spółki, nie stanowi dla nich przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, wartość tych świadczeń nie skutkuje powstaniem przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w zw. z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie Wnioskodawca nie jest zobligowany z tego tytułu do wypełnienia obowiązków płatnika o których mowa w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.)
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Z powyższego przepisu wynika, że przychodem ze stosunku pracy, stosunku służbowego oprócz wynagrodzenia za pracę, mogą być także inne przysporzenia majątkowe, np. nagrody pieniężne lub rzeczowe przyznane pracownikom.
Stosownie do art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca z okazji 25-lecia powstania zorganizował spotkanie jubileuszowe, podczas którego uhonorował osoby zasłużone dla powstania i rozwoju Spółki. Osoby te otrzymały od Wnioskodawcy jubileuszowe upominki w postaci okolicznościowych medali w kształcie sztabki złota, wykonanych ze złotego kruszcu, ozdobionych okolicznościowym grawerowaniem i umieszczonym w ozdobnym futerale. Medale-sztabki zostały wybite i ozdobione specjalnie na tą uroczystość i dostarczone Wnioskodawcy wraz z odpowiednim certyfikatem potwierdzającym okoliczności wykonania medalu. Przekazane upominki mają charakter rocznicowy związany z 25-leciem Spółki i ich wartość pomimo obiektywnej wartości kruszcu związana jest z symbolicznym i okolicznościowym charakterem. Przekazanie darowizn nie jest związane z łączącym Wnioskodawcę z obdarowanym stosunkiem pracy, obdarowani nie mogą dochodzić wydania przedmiotu darowizny na podstawie żadnego stosunku prawnego ani roszczenia, nie byli też świadomi co jest przedmiotem darowizny.
W myśl art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13) nie wszystkie świadczenia otrzymywane przez pracowników od pracodawców można uznać za przychód w rozumieniu ustawy. W uzasadnieniu wyroku Trybunał Konstytucyjny wskazał m.in., że: (…) „W ocenie Trybunału jest oczywiste, że pracodawcy (poza wyjątkowymi sytuacjami) nie dokonują darowizn na rzecz swoich pracowników. Jednocześnie jest oczywiste, że wynagrodzenie za pracę może przybierać nie tylko pieniężną postać, lecz także postać różnego rodzaju świadczeń, które – nawet nieujęte w umowie o pracę – w praktyce są postrzegane jako jego element. Gdyby się zdarzyło, że pracodawca rzeczywiście chce obdarować konkretnego pracownika, np. z okazji jubileuszu zatrudnienia wręcza mu zegarek, wówczas korzyść tę należałoby potraktować jako podlegającą ustawie o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2016 r., poz. 205). A zatem to nie zamiar obdarowania stanowi kryterium odróżnienia świadczeń pracodawcy, o których wartość należy podnieść podlegający opodatkowaniu dochód pracownika, od tych, które tego dochodu nie zwiększają. Kryterium tym musi być obiektywna ocena, czy świadczenie leżało w interesie pracownika, a jest tak wtedy, gdy stanowi ono realne przysporzenie majątkowe (korzyść), którego efekt jest uchwytny w jego majątku. (…)”.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że wartość przyznanych okolicznościowych medali w kształcie sztabki złota związanych z 25-leciem Spółki nie stanowi dla pracowników Wnioskodawcy przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w związku z przekazaniem pracownikom darowizn w postaci okolicznościowych medali.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
źródło: https://sip.mf.gov.pl/