W związku z interpelacją nr 19767 Pana Posła Adama Andruszkiewicza w sprawie niedziel z ograniczonym handlem, uprzejmie wyjaśniam, że ustawa z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (Dz. U. poz. 305) została uchwalona z przedłożenia obywatelskiego projektu ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele (druk nr 870). Odnosząc się do ww. interpelacji mogę zatem jedynie wyrazić pogląd w sprawach poruszonych w tym wystąpieniu.
Wątpliwość podniesiona w interpelacji jest związana z definicją pojęcia „wykonywanie pracy w handlu oraz wykonywanie czynności związanych z handlem w niedziele i święta w placówkach handlowych”, zawartą w art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (Dz. U. poz. 305). Zgodnie z powołanym przepisem, ilekroć w ww. ustawie jest mowa o wykonywaniu pracy w handlu oraz wykonywaniu czynności związanych z handlem w niedziele i święta w placówkach handlowych – należy przez to rozumieć wykonywanie takiej pracy lub takich czynności przez pracownika lub zatrudnionego w okresie 24 kolejnych godzin przypadających odpowiednio między godziną 24:00 w sobotę, a godziną 24:00 w niedzielę, i między godziną 24:00 w dniu bezpośrednio poprzedzającym święto a godziną 24:00 w święto.
Z kolei, zgodnie z art. 1519 § 2 Kodeksu pracy w brzmieniu nadanym przepisem art. 12 pkt 1 ww. ustawy – za pracę w niedzielę i święto w przypadkach, o których mowa w art. 15110 Kodeksu pracy uważa się pracę wykonywaną między godziną 6:00 w tym dniu, a godziną 6:00 w następnym dniu, chyba że u danego pracodawcy została ustalona inna godzina.
Z powyższego wynika, że definicja pracy w niedzielę i święto zawarta w Kodeksie pracy służy przypadkom wykonywania takiej pracy określonym w art. 15110 Kodeksu pracy i może być modyfikowana u danego pracodawcy, natomiast definicja wykonywania pracy zawarta w ustawie z dnia 10 stycznia 2018 r. została sformułowania wyłącznie na użytek tego aktu prawnego i ma charakter sztywny.
Należy wyjaśnić, że pracodawca może uznać, że w związku z wejściem w życie ww. ustawy celowe jest wprowadzenie zmian w organizacji procesu pracy. Takie zmiany mogą być wprowadzone, przy zachowaniu wszystkich norm ochronnych i wymogów formalnych wynikających z przepisów Kodeksu pracy. Jeżeli takie zmiany spowodowałyby konieczność opracowania nowych rozkładów czasu pracy dla pracowników, to zgodnie z art. 129 § 3 Kodeksu pracy, pracownik powinien otrzymać taki rozkład czasu pracy co najmniej na tydzień przed rozpoczęciem pracy w okresie, na który został sporządzony ten rozkład.
Niezależnie od powyższego pragnę wyjaśnić, że kontrolę przestrzegania przepisów ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni powierzono Państwowej Inspekcji Pracy. Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 pkt 15c ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy, do zadań tej Inspekcji należy kontrola przestrzegania przepisów ww. ustawy w zakresie powierzania pracownikom lub zatrudnionym wykonywania pracy w handlu lub wykonywania czynności związanych z handlem w placówkach handlowych.
Pragnę także dodać, że na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej została stworzona zakładka „Handel w niedziele”, w której zamieszczono pytania i odpowiedzi dotyczące przepisów ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Także na stronie internetowej Państwowej Inspekcji Pracy w zakładce „prawo pracy” znajdują się pytania i odpowiedzi dotyczące ww. ustawy.
Mam nadzieję, że przedstawione powyżej informacje i wyjaśnienia uzna Pan za satysfakcjonujące i wyczerpujące.