Odpowiedź MRPiPS z 09-11-2017 r. na interpelację w sprawie nieprawidłowości w zakresie pośrednictwa pracy

W związku z interpelacją poselską Pana Jarosława Sachajko oraz grupy posłów z dnia 5.10.2017 r. w sprawie nieprawidłowości w zakresie pośrednictwa pracy, zgodnie z właściwością uprzejmie informuję, co następuje.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 1065, z późn. zm.), podstawą legalnej działalności agencji zatrudnienia, w tym agencji świadczących pracę tymczasową jest uzyskanie certyfikatu, potwierdzającego wpis do rejestru agencji zatrudnienia, prowadzonego przez Marszałków Województw właściwych dla siedziby agencji. Działalność agencji zatrudnienia jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1829, z późn. zm.).

Świadczenie usług przez agencje zatrudnienia odbywa się na warunkach określonych w ustawie o promocji zatrudnienia (…) oraz dodatkowo, w przypadku agencji pracy tymczasowej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 360, z późn. zm.) oraz Kodeksie pracy. Przepisy ww. ustaw zawierają szereg mechanizmów mających na celu zapewnienie ochrony i bezpieczeństwa osób korzystających z usług agencji zatrudnienia oraz określają sankcje za nieprzestrzeganie warunków prowadzenia agencji zatrudnienia.

Realizowana przez agencję zatrudnienia procedura dotycząca pośrednictwa pracy w zakresie kierowania osób do pracy za granicą powinna odbywać się wyłącznie bezpośrednio do pracodawcy zagranicznego, na podstawie pisemnej umowy (nie będącej umową o pracę), zawieranej przez agencję zatrudnienia z kierowaną osobą. Umowa ta powinna określać, m. in. pracodawcę, warunki pracy i płacy oraz inne zobowiązania stron (art. 85 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia …). Zawarcie tej umowy stanowi, dla osoby kierowanej do pracy za granicą, gwarancję bezpiecznego wyjazdu do pracy oraz podstawę dochodzenia ewentualnych roszczeń z powództwa cywilnego w przypadku nienależytego wywiązania się agencji zatrudnienia z warunków ww. umowy.

Natomiast agencja pracy tymczasowej może zatrudnić pracowników tymczasowych na podstawie umowy o pracę na czas określony i kierować ich do pracodawców użytkowników, w tym do zagranicznych pracodawców użytkowników. W szczególnych przypadkach, jeżeli praca tymczasowa nie miałaby cech stosunku pracy, dopuszcza się zawieranie z osobami umów cywilnoprawnych. Jeżeli strony zdecydują o zawarciu umowy o pracę, to do osoby wykonującej pracę na jej podstawie (pracownika) mają zastosowanie przepisy prawa pracy. Jeżeli natomiast strony zdecydują o zawarciu umowy cywilnoprawnej, np. umowy zlecenia, czy umowy o dzieło, to do osób wykonujących pracę na podstawie takich umów ma zastosowanie Kodeks cywilny, a osoby świadczące pracę na ich podstawie nie są pracownikami w rozumieniu Kodeksu pracy. Zatem przepisy prawa pracy, co do zasady nie mają do nich zastosowania.

Dodatkowo pragnę poinformować, iż organem powołanym do kontroli agencji zatrudnienia jest Państwowa Inspekcja Pracy w zakresie przestrzegania obowiązku prowadzenia agencji zatrudnienia zgodnie z warunkami określonymi w przepisach ustawy o promocji zatrudnienia (…) oraz przestrzegania przepisów prawa pracy. Kontrolę agencji zatrudnienia, w znacznie ograniczonym zakresie, sprawuje również Marszałek Województwa, tj. organ prowadzący rejestr agencji zatrudnienia.

W przypadku nieprzestrzegania określonych warunków prowadzenia agencji zatrudnienia, o których mowa w ustawie o promocji zatrudnienia (…), Marszałek Województwa dokonuje wykreślenia danego podmiotu z rejestru agencji zatrudnienia.

Ponadto, za naruszenie określonych warunków prowadzenia agencji zatrudnienia przewidziane są kary grzywny, tj. m.in.:

    źródło: http://www.sejm.gov.pl/

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz