Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 09-11-2018 r. – 0113-KDIPT2-3.4011.497.2018.1.SJ

źródła przychodu i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu przychodów uzyskiwanych przez pracowników, zleceniobiorców oraz osób prowadzących jednoosobową DG z tytułu wygranej nagrody w konkursie

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2018 r. (data wpływu 19 września 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia źródła przychodu i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu:

  • przychodów uzyskiwanych przez pracowników oraz zleceniobiorców z tytułu wygranej nagrody w konkursie (pytanie oznaczone nr 2) – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy swoim klientom m.in. usługi leasingu operacyjnego, w ramach których nabywa a następnie udostępnia klientom do używania rzeczy, takie jak np. samochody osobowe, samochody ciężarowe, maszyny czy urządzenia. Wnioskodawca świadczy klientom także usługi udzielania pożyczek przeznaczonych na zakup wymienionych wyżej przedmiotów.

Dystrybucja produktów Wnioskodawcy (umowy leasingu i pożyczkowe) odbywa się za pośrednictwem rozbudowanej i zróżnicowanej sieci sprzedaży obejmującej w szczególności:

  • pracowników Wnioskodawcy,
  • osoby zatrudnione przez podmioty, z którymi Spółka współpracuje,
  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
  • osoby prawne.

Wzrastające wymagania konkurencji rynkowej powodują konieczność utrzymania wysokiej motywacji osób, które dokonują sprzedaży oferowanych przez Wnioskodawcę produktów. W tym celu Wnioskodawca zamierza przeprowadzać w przyszłości określone działania wspierające sprzedaż, przybierające formę konkursów (dalej: Konkurs albo Konkursy). Konkursy będą dedykowane dla konkretnych grup produktów Wnioskodawcy (przykładowo konkurs dotyczący umów leasingu maszyn, konkurs dotyczący umów pożyczkowych, konkurs dotyczący umów leasingu samochodów konkretnej marki itp.). Konkursy mają zatem na celu intensyfikację sprzedaży oferowanych przez Spółkę produktów, co z kolei przełoży się na poprawę wyników finansowych Spółki.

Wnioskodawca dokonał podziału Konkursów na pięć rodzajów (grup), w zależności od statusu osób, które w takim Konkursie mogą uczestniczyć, tzn.:

  1. Konkurs 1 – uczestnikami mogą być wyłącznie osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę (dalej: „Pracownicy”);
  2. Konkurs 2 – uczestnikami mogą być:
    • Pracownicy, oraz
    • osoby fizyczne współpracujące z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych, tzn. umów zlecenia, umów agencyjnych lub umów o dzieło, przy czym nie są to umowy zawierane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez te osoby (dalej: „Zleceniobiorcy”);
  1. Konkurs 3 – uczestnikami mogą być:
    • Pracownicy, oraz
    • osoby fizyczne, z którymi Wnioskodawcę nie łączy żaden stosunek prawny, np. osoby zatrudnione przez podmioty, które współpracują z Wnioskodawcą;
  1. Konkurs 4 – uczestnikami mogą być wyłącznie osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Osoby te będą uczestniczyć w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą;
  2. Konkurs 5 – uczestnikami mogą być:
    • Pracownicy,
    • Zleceniobiorcy, oraz
    • osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Osoby te będą uczestniczyć w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W przypadku każdego Konkursu Wnioskodawca będzie zarówno organizatorem, jak i finansującym. Oznacza to, że Spółka będzie w szczególności:

  • przygotowywać regulamin Konkursu, określający zasady uczestnictwa oraz przyznawania nagród. Regulaminy i informacje dotyczące Konkursów będą udostępniane tej części sieci sprzedaży, która zajmuje się produktami dla których dany Konkurs jest dedykowany,
  • nabywać nagrody,
  • wydawać nagrody zwycięzcom Konkursów,
  • ponosić finansowy (ekonomiczny) ciężar nagród oraz organizacji Konkursów.

Rodzaj przeprowadzonego Konkursu będzie zależał przede wszystkim od tego, jakie podmioty dokonują dystrybucji danego produktu (tzn. np. w przypadku produktów, które są sprzedawane jedynie za pośrednictwem pracowników Wnioskodawcy, będzie organizowany Konkurs 1).

Przedmiotem zapytania Spółki nie jest rozstrzygnięcie, czy Konkursy stanowią konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej ustawa o PIT), tzn. dla celów wniosku Spółka wnosi o przyjęcie założenia, że wszystkie Konkursy będą spełniały warunki konieczne dla uznania za konkurs w rozumieniu ustawy o PIT.

Wnioskodawca wskazuje również, że w odniesieniu do nagród wydawanych w ramach Konkursów, nie znajdzie zastosowanie zwolnienie przedmiotowe przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, zgodnie z którym wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł (…).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy nagrody w Konkursie 1, w którym uczestnikami będą wyłącznie pracownicy, nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), a wartość nagrody powinna być doliczona do przychodu z tytułu umowy o pracę?
  2. Czy nagrody w Konkursie 2, w którym uczestnikami będą zarówno Pracownicy, jak i Zleceniobiorcy, nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), a wartość nagrody powinna być doliczona odpowiednio do przychodu ze stosunku pracy albo do przychodu z działalności wykonywanej osobiście?
  3. Czy nagrody w Konkursie 3, w którym uczestnikami będą zarówno Pracownicy, jak i osoby fizyczne, z którymi Wnioskodawcę nie łączy żaden stosunek prawny (np. pracownicy podmiotów współpracujących z Wnioskodawcą), podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem, którego Spółka jest płatnikiem, a jednocześnie na Spółce nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C?
  4. Czy nagrody w Konkursie 4, w którym uczestnikami będą osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, nie podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem, a tym samym Spółka nie będzie pełniła funkcji płatnika podatku PIT i nie będzie miała obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C?
  5. Czy nagrody w Konkursie 5, w którym uczestnikami mogą być zarówno Pracownicy, Zleceniobiorcy, jak i osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, będą podlegały opodatkowaniu w następujący sposób:
    • jeżeli zwycięzcą będzie Pracownik lub Zleceniobiorca – wartość wydanej nagrody powinna podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem, którego Spółka jest płatnikiem. Jednocześnie na Spółce nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C,
    • jeżeli zwycięzcą będzie osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą – wartość wydanej nagrody nie będzie podlegać opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Jednocześnie na Spółce nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody w organizowanych Konkursach będą podlegały opodatkowaniu w następujący sposób:

Ad 1

W Konkursie 1, kierowanym wyłącznie do Pracowników, nie ma zastosowania zryczałtowany podatek (o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), a wartość wydanej nagrody będzie podlegała doliczeniu do przychodu osiąganego przez Pracownika na podstawie umowy o pracę.

Ad 2

W Konkursie 2, kierowanym do Pracowników oraz Zleceniobiorców, nie ma zastosowania zryczałtowany podatek (o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), a wartość wydanej nagrody będzie podlegała doliczeniu odpowiednio do przychodu ze stosunku pracy (w przypadku Pracowników) albo do przychodu z działalności wykonywanej osobiście (w przypadku Zleceniobiorców).

Ad 3

W Konkursie 3, kierowanym zarówno do Pracowników, jak i do osób fizycznych, z którymi Wnioskodawcę nie łączy żaden stosunek prawny (np. pracownicy podmiotów, które współpracują z Wnioskodawcą), wartość wydanej nagrody będzie podlegała opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem, którego Spółka będzie płatnikiem. Jednocześnie na Spółce nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Ad 4

W Konkursie 4, kierowanym do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, nie ma zastosowania zryczałtowany podatek (o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT), a tym samym Spółka nie będzie płatnikiem podatku i nie będzie miała obowiązku sporządzania informacji PIT-8C.

Ad 5

W Konkursie 5 kierowanym zarówno do Pracowników, Zleceniobiorców, jak i osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, wartość wydanej nagrody będzie podlegała opodatkowaniu w następujący sposób:

  • jeżeli zwycięzcą będzie Pracownik lub Zleceniobiorca – wartość wydanej nagrody powinna podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym podatkiem, którego Spółka jest płatnikiem. Jednocześnie na Spółce nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C,
  • jeżeli zwycięzcą będzie osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą – wartość wydanej nagrody nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem (o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT). Jednocześnie na Spółce nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Sposób opodatkowania nagród – uwagi ogólne

W ocenie Wnioskodawcy, sposób opodatkowania nagród przyznanych zwycięzcom Konkursów przez Niego organizowanych, uzależniony jest przede wszystkim od tego, do którego źródła przychodów zostanie zaliczony przychód z tego tytułu.

Stosownie do art. 10 ustawy o PIT, źródłami przychodów są w szczególności:

  1. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  2. działalność wykonywana osobiście;
  3. pozarolniczą działalność gospodarcza;
  4. inne źródła.

Przychody ze wskazanych źródeł, oraz sposób ich opodatkowania zostały przez ustawodawcę określone w poszczególnych przepisach ustawy o PIT, a tym samym rozpatrując zasady opodatkowania planowanych grup Konkursów odnosić należy się do odpowiadających im przepisów. I tak:

Sposób opodatkowania nagród wydanych w ramach poszczególnych Konkursów

Dla Konkursu 1:

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 12 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców – jeśli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3 ustawy o PIT, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

W ocenie Wnioskodawcy, wartość nagród przyznanych w ramach Konkursu, w którym uczestniczyć mogą wyłącznie Pracownicy będzie stanowiła przychód ze stosunku pracy stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

Do nagród wydanych w Konkursach nie ma zastosowania zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych. W konsekwencji wartość nagrody wydanej Pracownikowi należy doliczyć do jego pozostałych przychodów i opodatkować na zasadach właściwych dla przychodów ze stosunku pracy.

Dla Konkursu 2:

Zdaniem Wnioskodawcy wartość nagrody w Konkursie 2, będzie podlegała opodatkowaniu w następujący sposób:

  • jeżeli zwycięzcą będzie Pracownik – wartość wydanej nagrody będzie stanowiła przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT,
  • jeżeli zwycięzcą będzie Zleceniobiorca – wartość wydanej nagrody będzie stanowiła przychód z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 13 ustawy o PIT.

To oznacza, że na Wnioskodawcy, w odniesieniu do nagród wydanych Pracownikom i Zleceniobiorcom uczestniczącym w Konkursie 2, będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające odpowiednio z treści art. 31 lub art. 41 ustawy o PIT. Tym samym nie znajdzie zastosowania opodatkowanie nagród zryczałtowanym podatkiem na podstawie art. 30 ust. l pkt 2 ustawy o PIT.

Dla Konkursu 3:

Nagrody wydawane osobom fizycznym, z którymi Wnioskodawcę nie łączy żaden stosunek prawny (np. pracownicy podmiotów współpracujących z Wnioskodawcą)

W przypadku osób fizycznych, z którymi Wnioskodawcę nie łączy żaden stosunek prawny nie jest możliwe przyporządkowanie wartości nagrody do jakiegoś innego źródła przychodu (aniżeli przychód z udziału w konkursach), który osoba ta uzyskuje od Spółki.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie zaś z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy (w tym m.in. osoby prawne), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a; 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10 (które nie mają jednak zastosowania w niniejszej sprawie).

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W konsekwencji wartość nagrody wydanej osobie fizycznej, z którą Wnioskodawcę nie łączy żaden stosunek prawny powinna podlegać zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a Spółka jako płatnik obowiązana jest do przekazania pobranego podatku do właściwego urzędu skarbowego.

Nagrody wydawane Pracownikom

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli zwycięzcą Konkursu będzie Pracownik, to wartość wydanej nagrody nie będzie stanowiła przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT. Wprawdzie – jak wskazano powyżej – stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne, oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, w tym nagrody oraz wartość nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, to jednak za przychód ze stosunku pracy mogą być kwalifikowane tylko te przysporzenia, które wykazują ścisły (bezpośredni) związek z istnieniem stosunku pracy, tj. jeżeli istnienie stosunku pracy jest warunkiem sine qua non osiągnięcia przysporzenia przez osobę fizyczną. Zdaniem Wnioskodawcy, niewątpliwie do tego rodzaju przysporzeń należy zaliczyć przysporzenia otrzymane przez pracownika od pracodawcy w związku z pozostawaniem w stosunku pracy, np.: tzw. benefity pracownicze, nagrody i premie otrzymane od pracodawcy, np. w związku z pozytywną oceną pracy pracownika. Jednocześnie, inne przysporzenia, które pozostają jedynie w pośrednim związku ze stosunkiem pracy, nie powinny być kwalifikowane jako przychody ze stosunku pracy.

Zatem, jeżeli adresatami Konkursu 3 są jednocześnie, zarówno pracownicy Spółki, jak i osoby, z którymi Spółki nie łączy żaden stosunek prawny (np. pracownicy innych podmiotów gospodarczych), to brak jest bezpośredniego związku takiego Konkursu ze stosunkiem pracy, tj. pozostawanie z Wnioskodawcą w stosunku pracy nie będzie koniecznym warunkiem wzięcia udziału w Konkursie oraz otrzymania nagrody. Taki związek przyczynowo-skutkowy istniałby w ocenie Wnioskodawcy jedynie wówczas, gdyby Wnioskodawca organizował Konkurs adresowany wyłącznie do osób zatrudnionych u Wnioskodawcy.

Wyłącznie w takim przypadku pozostawanie w stosunku pracy z Wnioskodawcą jest warunkiem sine qua non osiągnięcia przychodu z tytułu otrzymania nagrody w Konkursie. Wyłącznie w takim przypadku wartość nagrody mogłaby stanowić przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z tych względów, w ocenie Wnioskodawcy, wartość nagród przyznanych Pracownikowi w ramach Konkursu 3 (tzn. Konkursu, w którym uczestnikami mogą być jednocześnie zarówno Pracownicy, jak i osoby, z którymi Spółka nie jest związana żadnym stosunkiem prawnym) powinna być uznana za przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. W konsekwencji wartość takiej nagrody powinna podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych według stawki 10%.

Stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę znajduje oparcie w ugruntowanej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, czego przykładem jest chociażby wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 marca 2015 r. (sygn. akt II FSK 1695/14), w którym Sąd stwierdził, że „w orzecznictwie NSA wielokrotnie prezentowany był pogląd, który podziela również skład orzekający w niniejszej sprawie, że o zakwalifikowaniu świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy, w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tego artykułu, czy także inna osoba, niezwiązana (aktualnie lub w przeszłości) z tego rodzaju stosunkiem prawnym. Istotne jest więc to, czy istnieje związek prawny lub też faktyczny danego świadczenia wypłacanego na rzecz określonej osoby z istniejącym stosunkiem pracy (wyroki NSA: z dnia 26 marca 1993 r., III SA 2219/92, opubl. ONSA 1993, nr 3, s. 83; z dnia 10 lutego 2005 r., I SA/Wr 1038/03, opubl. „Biuletyn Skarbowy” 2005, nr 5, s. 26; z dnia 24 czerwca 2009 r. II FSK 251/08; z dnia 21 sierpnia 2012 r., II FSK 86/11 oraz II FSK 309/11, opubl. CBOSA)”.

Ponadto Wnioskodawca zwraca uwagę, że powyższe stanowisko potwierdzają również interpretacje indywidualne wydane przez organy podatkowe w zbliżonych stanach faktycznych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 3 lutego 2016 r., sygn. IPPB4/4511-1364/15-6/MS1 uznał, że: „wartość ww. nagród przyznanych pracownikom Wnioskodawcy i pracownikom kontrahentów Spółki, stanowi dla tych osób na gruncie przepisów ustawy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Na Wnioskodawcy, jako na płatniku będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego”.

Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 11 grudnia 2015 r., sygn. IBPB-2-1/4511-435/15/BJ wskazał, że: „przy opodatkowaniu nagród należy wziąć pod uwagę do kogo adresowany jest konkurs. I tak, w przypadku konkursu organizowanego przez dany zakład pracy (pracodawcę):

  1. wyłącznie dla pracowników tegoż pracodawcy, wygrana (wartość wygranej) będzie stanowić przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy i w konsekwencji organizator konkursu jako płatnik będzie miał obowiązek obliczyć, pobrać i wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 32 i 38 ustawy;
  2. dla szerszego kręgu podmiotów, w tym także dla pracowników organizatora konkursu, wygrana (wartość wygranej) dla wszystkich uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy”.

Podobne stanowisko prezentowane było również w innych interpretacjach podatkowych, np.

  1. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 1 lutego 2013 r., sygn. IPTPB1/415-675/12-2/KO;
  2. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 maja 2017 r., sygn. IPPB2/4511-3-48/15/17-7/S/LS;
  3. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 marca 2018 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.76.2018.1.MK;
  4. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 czerwca 2018 r., sygn. 0112-KDIL3-1.4011.232.2018.1.AMN.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy nagrody w Konkursie 3 wydane osobom fizycznym, z którymi Wnioskodawcę nie łączy żaden stosunek prawny (np. pracownicy podmiotów współpracujących z Wnioskodawcą) i/lub Pracownikom podlegać będą opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. zryczałtowanym podatkiem według stawki 10%. Wnioskodawca będzie jednocześnie pełnił funkcję płatnika tego podatku od nagród przekazywanych laureatom Konkursu zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści art. 41 ustawy o PIT.

Jednocześnie na Spółce nie będzie ciążył obowiązek sporządzania informacji PIT-8C, gdyż podstawą jej wystawienia jest art. 42a ustawy o PIT, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT (inne źródła), z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C). Skoro zatem od wydanych nagród Wnioskodawca pełniąc funkcję płatnika, pobierze zryczałtowany podatek dochodowy, nie będzie zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C. Pobrany podatek Spółka wykaże w zbiorczej deklaracji PIT-8AR.

Dla Konkursu 4:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, za „pozarolniczą działalność gospodarczą” uznaje się działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b ustawy o PIT. Wartość pieniężną świadczeń w naturze określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ustawy o PIT).

Ponadto, zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o PIT, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek PIT według zasad określonych w art. 44 ust. 3 ustawy o PIT.

W Konkursie 4 będą uczestniczyć wyłącznie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. W konsekwencji przychód z tytułu nagrody będzie stanowił dla nich przychód ze źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”. Nagroda otrzymana w ramach Konkursu 4 będzie zatem podlegała opodatkowaniu według tych samych zasad, co przychód z prowadzonej działalności gospodarczej. Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów „pozarolnicza działalność gospodarcza” ww. nagród, w sytuacji gdy osoba uczestniczy w Konkursie 4 w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zatem, zdaniem Spółki, nie będzie Ona płatnikiem podatku PIT z tytułu nagród wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, w ramach Konkursu 4, bowiem art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT nakłada na podatników osiągających dochody z działalności gospodarczej obowiązek samoopodatkowania uzyskiwanych przez nich dochodów. W szczególności do Konkursu 4 nie będzie miał zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, zakładający 10% zryczałtowany podatek PIT z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Na Wnioskodawcy nie będzie ciążył również obowiązek sporządzenia PIT-8C. Zgodnie z art. 42a ustawy o PIT, informacja PIT-8C dotyczy wyłącznie świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, tj. stanowiących dla podatnika przychody z innych źródeł (w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT). Ponieważ nagroda stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (w świetle art. 10 ust. 1 pkt 3), Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykazania jej w PIT-8C.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje indywidualne wydawane przez organy podatkowe.

Przykładowo w zmienionej interpretacji indywidualnej z 12 stycznia 2016 r., sygn. DD9.8220.2.150.2015.JQP Minister Finansów uznał, że „dochód (przychód) z tytułu wygranej podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W takim przypadku nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową”.

Dla Konkursu 5:

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku Konkursu 5, w którym uczestnikami będą zarówno Pracownicy, Zleceniobiorcy, jak i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, zasady opodatkowania przychodu z tytułu nagród uzależnione będą od statusu osoby, która taką nagrodę otrzyma. Oznacza to, że:

  • jeżeli zwycięzcą będzie Pracownik lub Zleceniobiorca – wartość wydanej nagrody powinna podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. 10% zryczałtowanym PIT, którego Spółka jest płatnikiem. W kwestii braku możliwości uznania takiej nagrody za przychód ze stosunku pracy lub przychód z działalności wykonywanej osobiście, odpowiednie zastosowanie mają uwagi Wnioskodawcy dotyczące Konkursu 3,
  • jeżeli zwycięzcą będzie osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą – wartość wydanej nagrody nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. W tym zakresie odpowiednie zastosowanie mają uwagi Wnioskodawcy dotyczące Konkursu 4.

Na Wnioskodawcy nie będzie ciążył również obowiązek sporządzenia PIT-8C. Zgodnie z art. 42a ustawy o PIT, informacja PIT-8C dotyczy wyłącznie świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, tj. stanowiących dla podatnika przychody z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9), od których nie pobiera się podatku dochodowego. Ponieważ w przypadku Pracowników i Zleceniobiorców, Wnioskodawca będzie zobowiązany do pobrania podatku PIT, a w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą nagroda będzie stanowiła przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie ustalenia źródła przychodu i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu:

  • przychodów uzyskiwanych przez pracowników oraz zleceniobiorców z tytułu wygranej nagrody w konkursie (pytanie oznaczone nr 2) – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
  • przychody z innych źródeł (pkt 9).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami ze stosunku pracy są zatem otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Artykuł 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

–podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ww. ustawy.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z treści art. 41 ust. 4 ww. ustawy, wynika, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Stosownie do art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza przeprowadzać w przyszłości określone działania wspierające sprzedaż, przybierające formę konkursów (dalej: Konkurs albo Konkursy). Konkursy będą dedykowane dla konkretnych grup produktów Wnioskodawcy (przykładowo konkurs dotyczący umów leasingu maszyn, konkurs dotyczący umów pożyczkowych, konkurs dotyczący umów leasingu samochodów konkretnej marki itp.). Konkursy mają zatem na celu intensyfikację sprzedaży oferowanych przez Spółkę produktów, co z kolei przełoży się na poprawę wyników finansowych Spółki. Wnioskodawca dokonał podziału Konkursów na pięć rodzajów (grup), w zależności od statusu osób, które w takim Konkursie mogą uczestniczyć, tzn. Konkurs 1 – uczestnikami mogą być wyłącznie osoby zatrudnione przez Wnioskodawcą na podstawie umowy o pracę (dalej: „Pracownicy”); Konkurs 2 – uczestnikami mogą być Pracownicy, oraz osoby fizyczne współpracujące z Wnioskodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych, tzn. umów zlecenia, umów agencyjnych lub umów o dzieło, przy czym nie są to umowy zawierane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez te osoby (dalej: „Zleceniobiorcy”); Konkurs 3, którego uczestnikami mogą być Pracownicy, oraz osoby fizyczne, z którymi Wnioskodawcę nie łączy żaden stosunek prawny, np. osoby zatrudnione przez podmioty, które współpracują z Wnioskodawcą; Konkurs 4 – uczestnikami mogą być wyłącznie osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Osoby te będą uczestniczyć w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą; Konkurs 5 – uczestnikami mogą być Pracownicy, Zleceniobiorcy, oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Osoby te będą uczestniczyć w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. W przypadku każdego Konkursu Wnioskodawca będzie zarówno organizatorem, jak i finansującym. Oznacza to, że Spółka będzie w szczególności przygotowywać regulamin Konkursu, określający zasady uczestnictwa oraz przyznawania nagród. Regulaminy i informacje dotyczące Konkursów będą udostępniane tej części sieci sprzedaży, która zajmuje się produktami dla których dany Konkurs jest dedykowany, nabywać nagrody, wydawać nagrody zwycięzcom Konkursów, ponosić finansowy (ekonomiczny) ciężar nagród oraz organizacji Konkursów. Rodzaj przeprowadzonego Konkursu będzie zależał przede wszystkim od tego, jakie podmioty dokonują dystrybucji danego produktu (tzn. np. w przypadku produktów, które są sprzedawane jedynie za pośrednictwem pracowników Wnioskodawcy, będzie organizowany Konkurs 1). Wnioskodawca wskazuje również, że w odniesieniu do nagród wydawanych w ramach Konkursów, nie znajdzie zastosowanie zwolnienie przedmiotowe przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, zgodnie z którym wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł (…).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „konkurs”, również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, że konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Reasumując, mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że przy opodatkowaniu nagród należy wziąć pod uwagę do kogo adresowany jest konkurs. I tak, w przypadku konkursu organizowanego wyłącznie do pracowników Wnioskodawcy, zatrudnionych przez Niego na podstawie umowy o pracę (pytanie nr 1), wygrana (wartość wygranej) będzie stanowić przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy.

W przypadku konkursów adresowanych do Pracowników Wnioskodawcy oraz osób fizycznych, z którymi Wnioskodawcę nie łączy żaden stosunek prawny (pytanie nr 3), wygrana (wartość wygranej) dla wszystkich uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. W konsekwencji przychód z tytułu uzyskanych przez wszystkich uczestników Konkursu nagród będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca jako płatnik obowiązany będzie do odprowadzenia podatku na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzenia deklaracji PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Natomiast w odniesieniu do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą (pytanie nr 4) Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pobrania i odprowadzenia z tego tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą zobowiązane są opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności prowadzonej przez uczestnika konkursu. Tym samym w tym przypadku Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji płatnika i nie będzie miał obowiązku sporządzania informacji PIT-8C.

W sytuacji, gdy konkurs będzie kierowany do Pracowników lub Zleceniobiorców oraz do osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (pytanie nr 5), wygrana (wartość wygranej) dla uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy w odniesieniu do Pracownika i Zleceniobiorcy. W konsekwencji przychód z tytułu uzyskanych przez wszystkich uczestników Konkursu nagród będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Wnioskodawca zobowiązany będzie odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W zakresie wygranej osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pobrania i odprowadzenia z tego tytułu zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą zobowiązane są opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności prowadzonej przez uczestnika konkursu. Tym samym w tym przypadku Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji płatnika i nie będzie miał obowiązku sporządzania informacji PIT-8C.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało w tym zakresie uznać za prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do Konkursu nr 2, w którym będzie brał udział Pracownik Wnioskodawcy oraz Zleceniobiorca wygrana (wartość wygranej) dla uczestników konkursu będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. W konsekwencji przychód z tytułu uzyskanych przez wszystkich uczestników Konkursu nagród będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem Wnioskodawca zobowiązany będzie odprowadzić podatek na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 2, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy również zastrzec, że zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

źródło: https://sip.mf.gov.pl/

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz