Zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wynagrodzenia za pracę w ramach programu „…” wypłaconego z instytucji Unii Europejskiej
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2018 r. (data wpływu 14 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wynagrodzenia za pracę w ramach programu „….” wypłaconego z instytucji Unii Europejskiej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 sierpnia 2018 wpłynął do Organu podatkowego wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wynagrodzenia za pracę w ramach programu „….” wypłaconego z instytucji Unii Europejskiej.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
W dniu 13 marca 2018 r. Wnioskodawczyni otrzymała ofertę pracy od Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii & 61485; Wspólnota Wiedzy i Innowacji (dalej: EIT-KIC) w zakresie oceny merytorycznej projektów badawczych w sektorze zmian klimatu (dalej: …). EIT jest podmiotem ściśle związanym i zależnym od Komisji Europejskiej, który został utworzony w 2008 r. z inicjatywy Unii Europejskiej w celu promowania innowacyjności i przedsiębiorczości w Europie. EIT to integralna część „…”, programu ramowego Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych i innowacji. „…” to główny filar Unii Innowacji & 61485; inicjatywy przewodniej strategii „Europa 2020”, mającej na celu poprawę globalnej konkurencyjności Europy. Propozycja pracy została przesłana w związku z utworzeniem przez Wnioskodawczynię profilu w bazie ekspertów Komisji Europejskiej, w której Wnioskodawczyni wskazała dziedziny swojej działalności zawodowej, doświadczenie w tych dziedzinach, opis realizowanych projektów, listę publikacji oraz przebieg dotychczasowej działalności naukowej i zawodowej. W dniu 15 marca 2018 r. Wnioskodawczyni podpisała kontrakt jako niezależny ekspert tematyczny z EIT. Kontrakt ten obejmował opis przedmiotu pracy (subject of the contract and work to be accomplished), warunki jej wykonania (working arrangments), klauzule dotyczące praw autorskich do wyników pracy (ownership and use of the results including intellectual property rights), a także załączniki określające zasady realizacji kontraktu, w tym Kodeks Postępowania, zobowiązanie do zachowania poufności i oświadczenie o braku konfliktu interesów. Praca Wnioskodawczyni dla EIT w okresie od 6 kwietnia 2018 r. do 31 lipca 2018 r. została podzielona na cztery etapy:
- Udział w obowiązkowych dwóch wideokonferencjach w określonych dniach i godzinach. W czasie tych konferencji odbyły się szkolenia przeprowadzone przez pracowników EIT, w tym przez osobę nadzorującą (opiekuna panelu & 61485; project officer) z ramienia EIT. Etap ten w kontrakcie określany jest jako „Experts briefing”.
- Zdalne opracowanie (za pośrednictwem internetu) oceny merytorycznej każdego z przydzielonych projektów w formacie pliku Excel i Word. Etap ten w kontrakcie określany jest jako „Remote evaluation phase”.
- Zdalne konsultacje z ekspertem przygotowującym raport końcowy. Zadanie to obejmowało: (I) wyjaśnienie uwag wniesionych w obu przesłanych raportach przez eksperta raportującego oraz odpowiedzi na postawione pytania; (II) sporządzenie szczegółowych wyjaśnień dotyczących wybranych projektów dla opiekuna panelu; (III) obowiązkowe zdalne uczestnictwo w spotkaniu (consolidtion meeting) prezentującym sporządzony raport. Etap trzeci w kontrakcie określany jest jako „Consolidtion phase”.
- Zdalne wyjaśnianie dodatkowych uwag wniesionych przez EIT dotyczących zarówno raportów sporządzonych w formacie pliku Excel i World oraz akceptację ostatecznej wersji oceny merytorycznej każdego wniosku. Etap ten w kontrakcie określany jest jako „Rounds of Clarifications”.
Termin realizacji każdego etapu pracy został określony przez EIT w zawartym kontrakcie. Zdalna ocena wniosków projektowych została przeprowadzona według kryteriów opracowanych przez EIT. Formularze do oceny projektów w obu formatach (Excel i Word) zostały przekazane przez opiekuna panelu. Sporządzone raporty były umieszczane na platformie eit.europe.eu. Dostęp do tego systemu wymagał autoryzacji i użycia indywidualnego hasła, które zostało przesłane przez opiekuna panelu. Za otrzymaną pracę Wnioskodawczyni otrzymała wynagrodzenie w formie ryczałtu za każdy dzień pracy na rzecz EIT zgodnie z zawartym kontraktem i sporządzonym do niego sprawozdaniem z czasu pracy. Sprawozdanie to zastało zatwierdzone przez opiekuna panelu. Wynagrodzenie za wykonywaną pracę pochodziło z budżetu programu „…”, a wypłata tych środków została zrealizowana bezpośrednio z instytucji Unii Europejskiej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy uzyskany dochód z tytułu wynagrodzenia za pracę, opisaną w treści wniosku, w zakresie oceny merytorycznej projektów na rzecz Komisji Europejskiej wypłacony z instytucji Unii Europejskiej jest zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawczyni, do przychodu uzyskanego w związku z wykonywaniem pracy w zakresie oceny merytorycznej projektów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy, wolne podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z póżn. zm.) & 61485; dalej: „Rozporządzenie”. Zgodnie z art. 1 Rozporządzenia, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu. W art. 2 Rozporządzenia określono kategorie osób podlegające opodatkowaniu na rzecz Unii Europejskiej, tj. m.in. osoby objęte regulaminem pracowniczym urzędników lub warunkami zatrudnienia innych pracowników Wspólnot. Zgodnie z art. 12 (dawniej 13) Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię. Przepisy Unii Europejskiej nie definiują pojęcia pracownika, jednak w oparciu o orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości można wyróżnić następujące cechy decydujące o powstaniu stosunku pracy:
- świadczenie na rzecz innej osoby/organu,
- podporządkowanie pracownika, istnienie hierarchii służbowej,
- dyspozycyjność pracownika,
- świadczenie pracy za wynagrodzeniem.
Zdaniem Wnioskodawczyni, wszystkie z powyższych warunków zostały przez Nią spełnione, gdyż:
- świadczyła pracę na rzecz EIT,
- w czasie pracy podlegała nadzorowi osoby z ramienia EIT …. (opiekuna panelu), z obowiązkiem składania raportów w wyznaczonych przez niego terminach, które były uzupełnieniem harmonogramu prac zawartego w kontrakcie,
- w terminach określonych w kontrakcie musiała pozostawać do dyspozycji EIT,
- za wykonaną pracę otrzymała wynagrodzenie bezpośrednio od instytucji Unii Europejskiej.
Swoje stanowisko Wnioskodawczyni opiera na analizie rozstrzygnięć interpretacji indywidualnych o podobnym do niniejszego wniosku zakresie (przykładowe sygnatury: 2461-IBPB-2-2.4511.153.2017.2.IN, 1462-IPPB4.4511.104.2017.1.JK2, 0461-ITPB2.4511 805.2.IB, IPPB4/4511-79/16-2/JK3, IBPBII/1/415-419/13/AŻ, IBPB2/415-834/08/HK, IBPB2/415-1078/08/BJ i IBPBII/1/415-198/13/AŻ).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (na który powołuje się Wnioskodawczyni), wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).
Przytoczone zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4, z późn. zm.).
W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.
Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.
Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzenia zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w dniu 13 marca 2018 r. otrzymała ofertę pracy od Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii & 61485; Wspólnota Wiedzy i Innowacji (EIT-KIC) w zakresie oceny merytorycznej projektów badawczych w sektorze zmian klimatu (Climate-KIC). EIT jest podmiotem ściśle związanym i zależnym od Komisji Europejskiej, który został utworzony w 2008 r. z inicjatywy Unii Europejskiej w celu promowania innowacyjności i przedsiębiorczości w Europie. EIT to integralna część „…”, programu ramowego Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych i innowacji. „….” to główny filar Unii Innowacji & 61485; inicjatywy przewodniej strategii „Europa 2020”, mającej na celu poprawę globalnej konkurencyjności Europy. Propozycja pracy została przesłana w związku z utworzeniem przez Wnioskodawczynię profilu w bazie ekspertów Komisji Europejskie. W dniu 15 marca 2018 r. Wnioskodawczyni podpisała kontrakt jako niezależny ekspert tematyczny z EIT. Praca Wnioskodawczyni dla EIT w okresie od 6 kwietnia 2018 r. do 31 lipca 2018 r. została podzielona na cztery etapy. Termin realizacji każdego etapu pracy został określony przez EIT w zawartym kontrakcie. Za otrzymaną pracę Wnioskodawczyni otrzymała wynagrodzenie w formie ryczałtu za każdy dzień pracy na rzecz EIT zgodnie z zawartym kontraktem i sporządzonym do niego sprawozdaniem z czasu pracy. Wynagrodzenie za wykonywaną pracę pochodziło z budżetu programu „…”, a wypłata tych środków została zrealizowana bezpośrednio z instytucji Unii Europejskiej.
W ocenie Wnioskodawczyni, do powyższych dochodów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.).
Biorąc pod uwagę omówione powyżej uregulowania prawne, przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz stwierdzenie Wnioskodawczyni, że do przychodu uzyskanego w związku z wykonywaniem pracy w zakresie oceny merytorycznej projektów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.), stwierdzić należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem uzyskany dochód z tytułu wynagrodzenia za pracę korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie jednak w przedmiotowej sprawie zaznaczyć należy, że zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, tak że w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji przedmiotem oceny organu interpretacyjnego nie mogła być i nie była ocena, czy praca Wnioskodawczyni (eksperta) w zakresie merytorycznej oceny projektów badawczych w ramach programu „….”, z tytułu wykonywania której dokonano Wnioskodawczyni wypłaty wynagrodzenia, odbywała się w charakterze „innego pracownika Wspólnot”, do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady (EWG, EURATON, EWWIS) nr 260/68. Powyższe stanowiło wyłącznie okoliczność faktyczną podaną przez Wnioskodawczynię.
Tutejszy Organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ww. ustawy jest sam przepis prawa. Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
źródło: https://sip.mf.gov.pl/