Skutki podatkowe związane z udziałem w programie akcjonariatu pracowniczego
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2018 r. (data wpływu 29 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z udziałem w programie akcjonariatu pracowniczego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek – uzupełniony pismem z 20 sierpnia 2018 r. (data wpływu 28 sierpnia 2018 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych związanych z udziałem w programie akcjonariatu pracowniczego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest pracownikiem spółki należącej do francuskiej korporacji, której akcje są notowane na giełdzie (dalej: Grupa). Pracodawca Wnioskodawcy zamierza zaoferować swoim pracownikom możliwość udziału w programie akcjonariatu pracowniczego (dalej: Program).
Podmiotem wdrażającym Program jest X (dalej: X). X jest spółką akcyjną z siedzibą we Francji, będącą jednostką dominującą (w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości) w stosunku do pracodawcy Wnioskodawcy.
Program ma zasięg ogólnoświatowy. W ramach Programu pracownicy Grupy oraz niektórych jej podmiotów zależnych, z siedzibą w innych niż Francja państwach (w tym Wnioskodawca), będą uprawnieni do zakupu akcji X po preferencyjnych cenach oraz do otrzymania akcji bezpłatnych (po spełnieniu określonych warunków). Założenia Programu zostały przyjęte w drodze uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy X, które upoważniło jej zarząd do określenia szczegółowych warunków udziału pracowników i realizacji Programu.
Uczestnictwo Wnioskodawcy w Programie jest możliwe pod warunkiem spełnienia kilku warunków, w tym m.in. wykazania określonego stażu pracy. Akcje nabywane w ramach Programu będą nabywane z uwzględnieniem ustalonego w założeniach Programu dyskonta w stosunku do ich aktualnej wartości rynkowej. Pracodawca Wnioskodawcy będzie podmiotem pośredniczącym w zakupie akcji w ten sposób, że Wnioskodawca dokona zapłaty za akcje na konto swojego pracodawcy, a spółka ta przekaże zgromadzone w ten sposób środki na konto emitenta akcji. Program przewiduje także możliwość rozliczenia płatności za akcje poprzez potrącenie należnej kwoty z wynagrodzenia Wnioskodawcy w trzech miesięcznych ratach.
Nabyte przez Wnioskodawcę akcje podlegają pięcioletniej blokadzie (dalej: Okres Blokady). W trakcie Okresu Blokady Wnioskodawca nie może rozporządzać akcjami, chyba że zachodzą określone okoliczności (np. rozwiązanie umowy o pracę) – w takim przypadku inwestycja może zostać odblokowana odpowiednio wcześniej. W Okresie Blokady akcje będą przechowywane na rachunku papierów wartościowych prowadzonym przez jeden z francuskich banków.
Wnioskodawca będzie także uprawniony, pod pewnymi warunkami, do otrzymania dodatkowych akcji bezpłatnych. Przyznanie prawa do przyszłego otrzymania akcji bezpłatnych nastąpi w roku 2018, a otrzymanie akcji bezpłatnych po upływie około 5 lat (będzie to tzw. Okres Nabywania Uprawnień), po spełnieniu przez Wnioskodawcę określonych warunków (m.in. w zakresie stażu pracy). W Okresie Nabywania Uprawnień Wnioskodawca nie będzie właścicielem akcji bezpłatnych. Po zakończeniu Okresu Nabywania Uprawnień akcje bezpłatne zostaną wydane na ten sam rachunek papierów wartościowych, na którym będą przechowywane akcje nabyte przez Wnioskodawcę z dyskontem.
Po zakończeniu Okresu Blokady oraz po zakończeniu Okresu Nabywania Uprawnień Wnioskodawca będzie miał możliwość dokonania zbycia akcji – zarówno tych nabytych odpłatnie, z dyskontem, jak i otrzymanych nieodpłatnie.
Dodatkowo podczas trwania Programu Wnioskodawca będzie otrzymywał dywidendy.
W piśmie z 20 sierpnia 2018 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, co następuje.
Opisany we wniosku program akcjonariatu pracowniczego, przyjęty na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy X (dalej: Program) należy, zdaniem Wnioskodawcy, uznać za system wynagradzania.
Uczestnikami Programu mogą być wyłącznie pracownicy spółek z grupy X. Dzięki uczestnictwie w Programie mają oni możliwość nabycia akcji X, które następnie mogą w dowolnie wybranym przez siebie momencie (po upływie Okresu Blokady) zbyć; ponieważ akcje będą nabywane po preferencyjnych cenach lub nabywane nieodpłatnie, zbycie akcji co do zasady pozwoli uczestnikom Programu na zrealizowanie zysku na tej transakcji.
W rezultacie uczestnictwo w Programie jest swego rodzaju benefitem dla pracowników spółek z grupy X, a więc formą wynagrodzenia, mimo że Program nie wynika bezpośrednio z istniejącego stosunku pracy.
Dodatkowo wynagrodzenie to jest otrzymywane w sposób zorganizowany – założenia Programu określają zasady nabywania akcji i warunki ich zbycia – w związku z czym należy uznać, że Program stanowi system wynagradzania.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy w opisanej jako zdarzenie przyszłe sytuacji przychód po stronie Wnioskodawcy powstanie wyłącznie na dzień zbycia akcji oraz na dzień otrzymania dywidendy?
- Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany rozliczyć dochody uzyskane w związku z udziałem w Programie samodzielnie?
Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca uzyska w związku z uczestnictwem w Programie wyłącznie dochody:
- ze zbycia akcji, opodatkowane na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PDOF i rozliczane przez Wnioskodawcę samodzielnie,
- z dywidend opodatkowane na zasadach określonych w art. 30a ustawy o PDOF i rozliczane przez Wnioskodawcę samodzielnie.
Ad a)
Zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy o PDOF przychody z realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub z pochodnych instrumentów finansowych, uzyskanych w następstwie objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie, są zaliczane do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane.
Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PDOF, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez pracodawcę (będącego spółką akcyjną) lub jednostkę (będącą spółką akcyjną) w stosunku do niego dominującą (w rozumieniu przepisów o rachunkowości) podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tego pracodawcy lub akcje spółki w stosunku do niego dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji. Dla celów ustawy przez program motywacyjny należy rozumieć system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez pracodawcę lub spółkę akcyjną będącą jednostką w stosunku do niego dominującą, w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki będącej ich pracodawcą lub jednostką w stosunku do niego dominującą (art. 24 ust. 11b ustawy o PDOF). Zasada ta dotyczy akcji spółek mających siedzibę na terytorium państwa, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zdaniem Wnioskodawcy powyższe przepisy prowadzą do wniosku, iż jeżeli dana osoba nabywa w ramach programu spełniającego kryteria określone w ustawie o PDOF akcje swojego pracodawcy lub jednostki w stosunku do pracodawcy dominującej, to przepis art. 10 ust. 4 ustawy o PDOF nie będzie miał zastosowania nawet wtedy, jeśli nabycie akcji poprzedzone jest nabyciem praw, o których mowa w tym przepisie.
W sytuacji opisanej w niniejszym wniosku Wnioskodawca nabywa – odpłatnie i nieodpłatnie – akcje spółki mającej siedzibę we Francji, czyli kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Ponadto:
- nabycie/objęcie akcji następuje w wyniku realizacji Programu, który uzależnia nabycie akcji m.in. od stażu pracy, a więc jest programem motywującym pracowników do kontynuowania stosunku pracy z podmiotem z Grupy,
- X (spółka, której akcje są nabywane) jest jednostką dominującą w stosunku do Spółki będącej pracodawcą Wnioskodawcy,
- Program został utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia X.
Powyższe oznacza, że spełnione zostały wszystkie warunki określone w art. 24 ust. 11, 11b i 12a ustawy o PDOF, wobec czego nabycie akcji w ramach Programu nie skutkuje powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu ze stosunku pracy na dzień nabycia akcji.
Przychód po stronie Wnioskodawcy nie powstanie także w związku z ewentualnym dokonywaniem przez niego płatności w ratach za nabywane akcje. Przyjęty w Programie sposób rozliczenia zapłaty za akcje poprzez potrącenie z wynagrodzenia za trzy kolejne miesiące można w pewnym sensie porównać z nieoprocentowaną pożyczką, jednakże trudno uznać, że skutkuje to powstaniem po stronie pracownika korzystającego z takiej pożyczki przychodu z nieodpłatnych świadczeń. Spółka będąca pracodawcą Wnioskodawcy nie jest podmiotem udzielającym pożyczek (czy oferującym kredytowanie w jakiejkolwiek innej formie), a określony w Programie sposób rozliczenia zapłaty za akcje jest możliwy do zastosowania w stosunku do każdego z pracowników uczestniczących w Programie. Można więc przyjąć, że tego rodzaju finansowanie stosowane w ramach Programu jest nieodpłatne ze swej natury, a skoro jest nieodpłatne z natury, nie może skutkować powstaniem przychodu z nieodpłatnych świadczeń po stronie Wnioskodawcy. Podobne stanowisko w kwestii nieoprocentowanych pożyczek dla pracowników zaprezentowane zostało np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 23 grudnia 2013 r., sygn. IPTPB1/415-599/13-4/AP.
W rezultacie jedyny przychód, jaki powstaje po stronie Wnioskodawcy w związku z nabyciem akcji X, to przychód ze zbycia tych akcji. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, a nie przychodów ze stosunku pracy, gdyż zbycie akcji jest transakcją w zakresie rozporządzenia przez niego majątkiem osobistym, a nie transakcją mającą swoje źródło w zawartej przez Wnioskodawcę umowie o pracę. Tym samym dochód ze zbycia akcji X nabytych w ramach Programu będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PDOF i Wnioskodawca będzie zobowiązany do samodzielnego rozliczenia tego dochodu w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym uzyska dochody ze zbycia akcji X.
Ad b)
W okresie posiadania akcji Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody z dywidendy. Przychody te będą podlegały opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30a ustawy o PDOF, gdyż nie będą to przychody uzyskiwane od pracodawcy Wnioskodawcy. Jednocześnie, ponieważ podmiotem wypłacającym dywidendy będzie podmiot z siedzibą poza granicami Polski, Wnioskodawca będzie zobowiązany rozliczyć przedmiotowe przychody samodzielnie poprzez wykazanie w zeznaniu składanym do 30 kwietnia następnego roku podatku należnego od tych przychodów. Jeżeli przy wypłacie dywidendy zostanie pobrany podatek u źródła, w rozliczeniu rocznym podatek ten będzie podlegał odliczeniu od podatku należnego w Polsce.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1509): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy: przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy: źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.
Na podstawie art. 17 ust. 1ab pkt 1 omawianej ustawy: przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest pracownikiem spółki należącej do francuskiej korporacji, której akcje są notowane na giełdzie. Pracodawca Wnioskodawcy zamierza zaoferować swoim pracownikom możliwość udziału w programie akcjonariatu pracowniczego (dalej: Program). Podmiotem wdrażającym Program jest spółka akcyjna z siedzibą we Francji (dalej: Spółka francuska), będąca jednostką dominującą (w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości) w stosunku do pracodawcy Wnioskodawcy. W ramach Programu pracownicy (w tym Wnioskodawca) będą uprawnieni do zakupu akcji Spółki francuskiej po preferencyjnych cenach oraz do otrzymania akcji bezpłatnych (po spełnieniu określonych warunków). Założenia Programu zostały przyjęte w drodze uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki francuskiej. Nabyte przez Wnioskodawcę akcje podlegają pięcioletniej blokadzie (dalej: Okres Blokady). W trakcie Okresu Blokady Wnioskodawca nie może rozporządzać akcjami, chyba że zachodzą określone okoliczności (np. rozwiązanie umowy o pracę) – w takim przypadku inwestycja może zostać odblokowana odpowiednio wcześniej. W Okresie Blokady akcje będą przechowywane na rachunku papierów wartościowych prowadzonym przez jeden z francuskich banków. Wnioskodawca będzie także uprawniony, pod pewnymi warunkami, do otrzymania dodatkowych akcji bezpłatnych. Przyznanie prawa do przyszłego otrzymania akcji bezpłatnych nastąpi w roku 2018, a otrzymanie akcji bezpłatnych po upływie około 5 lat (będzie to tzw. Okres Nabywania Uprawnień), po spełnieniu przez Wnioskodawcę określonych warunków (m.in. w zakresie stażu pracy). W Okresie Nabywania Uprawnień Wnioskodawca nie będzie właścicielem akcji bezpłatnych. Po zakończeniu Okresu Blokady oraz po zakończeniu Okresu Nabywania Uprawnień Wnioskodawca będzie miał możliwość dokonania zbycia akcji – zarówno tych nabytych odpłatnie, z dyskontem, jak i otrzymanych nieodpłatnie. Dodatkowo podczas trwania Programu Wnioskodawca będzie otrzymywał dywidendy. Opisany we wniosku program akcjonariatu pracowniczego, przyjęty na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki francuskiej należy, zdaniem Wnioskodawcy, uznać za system wynagradzania.
Z uwagi na powyższy opis należy przytoczyć art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym: jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
- spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
- spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
– podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Natomiast stosownie do art. 24 ust. 11b ww. ustawy: przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
- spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
- spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
– w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.) mamy do czynienia w przypadku, gdy:
- jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,
- podatnik uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),
- w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek.
W przypadku takich programów motywacyjnych przychód powstaje dopiero w momencie zbycia wskazanych akcji i zaliczany jest do źródła przychodów kapitały pieniężne.
Jednocześnie należy wskazać, że w myśl. art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W niniejszej sprawie:
- Wnioskodawcy w ramach Programu przyznane zostanie prawo do zakupu akcji Spółki francuskiej po preferencyjnych cenach oraz do otrzymania akcji bezpłatnych,
- Program jest systemem wynagradzania wdrażanym przez Spółkę francuską, założenia Programu zostały przyjęte w drodze uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki francuskiej,
- Spółka francuska jest spółką akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, w której Wnioskodawca jest pracownikiem,
- siedziba Spółki francuskiej jest we Francji (kraju należącym do Unii Europejskiej).
W związku z tym należy stwierdzić, że opisany we wniosku program akcjonariatu pracowniczego spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie.
Wnioskodawca uzyska zatem przychód dopiero w momencie zbycia akcji Spółki francuskiej – zaliczany do źródła przychodów kapitały pieniężne.
Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Stosownie do art. 30b ust. 5 tej ustawy: dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.
W myśl art. 45 ust. 1 ww. ustawy: podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.
Na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.
W takim zatem przypadku rozliczenie uzyskanych przez Wnioskodawcę dochodów następuje w drodze samoopodatkowania – co będzie miało miejsce w rozpatrywanej sprawie w momencie zbycia akcji Spółki francuskiej.
Ponadto, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, podczas trwania Programu Wnioskodawca będzie otrzymywał dywidendy.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy: za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:
- dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
- oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
- podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
- wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b
Stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy: od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
Powyższy przepis jednoznacznie wskazuje, że opodatkowaniu podlegają dywidendy faktycznie uzyskane.
Ponadto jak stanowi art. 30a ust. 2 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednak zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Na podstawie art. 30a ust. 9 ww. ustawy: podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.
W myśl art. 30a ust. 11 ww. ustawy: kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwotę podatku zapłaconego za granicą, o której mowa w ust. 9, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.
W niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 20 czerwca 1975 r. (Dz. U. 1977 r., Nr 1, poz. 5).
Zgodnie z art. 10 ust. 1 i 2 ww. umowy: dywidendy, które płaci spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Państwie. Dywidendy te mogą być jednak opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale gdy osoba, która pobiera dywidendy jest ich rzeczywistym odbiorcą, podatek ten nie może przekroczyć:
- 5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli odbiorca jest spółką (z wyłączeniem spółek osobowych), rozporządzającą bezpośrednio co najmniej 10% kapitału spółki wypłacającej dywidendy,
- 15% kwoty dywidendy brutto we wszystkich innych przypadkach.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. b ww. umowy: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga przychody, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 12, 14, 16 i 17 podlegają opodatkowaniu we Francji, wówczas Polska zaliczy na poczet podatku należnego od dochodu tej osoby kwotę, która odpowiada podatkowi zapłaconemu we Francji. Podlegająca zaliczeniu kwota nie może jednak przekraczać części podatku obliczonego przed zaliczeniem, która przypada na przychody osiągane we Francji.
W świetle powyższego dywidenda wypłacona osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce przez spółkę z siedzibą we Francji może być opodatkowana zarówno w państwie rezydencji podatnika (tj. w Polsce), jak i w państwie źródła (we Francji). W sytuacji natomiast gdy zgodnie z postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dochód podatnika będzie podlegał opodatkowaniu we Francji, od zryczałtowanego podatku dochodowego w Polsce przysługuje temu podatnikowi odliczenie, o którym stanowi powołany powyżej art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów z dywidend, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym.
Reasumując – przysporzenie majątkowe uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu udziału w programie akcjonariatu pracowniczego powstanie wyłącznie w momencie:
- zbycia akcji – uzyskany z tego tytułu dochód podlega rozliczeniu przez Wnioskodawcę samodzielnie zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- faktycznego otrzymania dywidendy – uzyskany z tego tytułu dochód podlega rozliczeniu przez Wnioskodawcę samodzielnie zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
źródło: https://sip.mf.gov.pl/