Czy znoszona Agencja (państwa osoba prawna) będzie zobowiązana do sporządzenia i przekazania PIT-11 oraz PIT-4R za okres od 01.01.2017 r. do 31.08.2017 r., wyłącznie pracownikom, którzy nie podejmą pracy w jednostce przejmującej pracowników?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 maja 2017 r. (data wpływu – 22 maja 2017 r.), uzupełnionym 25 lipca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 maja 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego w piśmie z 7 lipca 2017 r. znak: 0111-KDIB2-3.4011.68.2017.2.HK 0111-KDIB3-1.4012.212.2017.4.KO, wezwano o jego uzupełnienie.
Wniosek uzupełniono 25 lipca 2017 r.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Agencja X., zwana dalej także „Wnioskodawcą” lub „Agencją”, jest państwową osobą prawną, powołaną przepisami ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1491 – zwanej dalej „ustawą o gnrsp”, art. 3), nie figurującą w Krajowym Rejestrze Sądowym. Z ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa wynika również zakres działalności Agencji, sposób i zakres jej reprezentacji. Zgodnie z art. 8 i art. 9 ustawy o gnrsp, organem Agencji X. jest Prezes, który kieruje Agencją i reprezentuje ją na zewnątrz. Prezesa powołuje Prezes Rady Ministrów.
Agencja X. posiada w swojej strukturze organizacyjnej 16 terenowych jednostek organizacyjnych (Oddziały Terenowe, Filie Oddziałów Terenowych, Biuro Prezesa), rozliczających samodzielnie z lokalnymi urzędami skarbowym m.in. podatek dochodowy osób fizycznych od pracowników tych jednostek, podatki lokalne tj. podatek od nieruchomości, podatek rolny, leśny itp. posługując się w tym celu nr NIP nadanym tym jednostkom przez lokalne urzędy skarbowe.
Natomiast podatek od towarów i usług (VAT), Agencja X. jako czynny podatnik VAT i VAT-UE rozlicza centralnie łącznie za wszystkie jednostki organizacyjne Agencji X., posługując się na nr NIP wydany przez właściwy dla siedziby Agencji (centrali) organ podatkowy. Rozliczeń z tytułu podatku VAT Agencja dokonuje składając we właściwym Urzędzie Skarbowym miesięcznie jedną deklarację VAT-7, JPK_VAT oraz ewentualnie informacje VAT-27 i VAT-UE, zawierające łączne dane ze wszystkich jednostek organizacyjnych Agencji.
W związku z ustawą z dnia 10 lutego 2017 r. o Ośrodku Z. (Dz.U. z 2017 r., poz. 623) i ustawą z dnia 10 lutego 2017 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Ośrodku Z. (Dz.U. z 2017 r., poz. 624), z dniem 31 sierpnia 2017 roku nastąpi zniesienie Agencji X. i Agencji Y., a z dniem 1 września 2017 r., tworzy się Ośrodek Z. jako odrębną państwową osobę prawną. Nowa agencja wykonawcza (Ośrodek Z.) będzie prowadzić dotychczasową działalność Agencji X. i częściowo dotychczasową działalność Agencji Y., przejmując odpowiednio składniki majątkowe, fundusze i niespłacone zobowiązania zniesionych agencji.
Stosownie do art. 46 i 47 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Ośrodku Z., z dniem 1 września 2017 r. Ośrodek Z. z mocy prawa wstępuje w ogół praw i obowiązków znoszonej Agencji X., w szczególności wynikające z przepisów prawa, decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych. Ośrodek Z. staje się stroną umów i porozumień, których stroną jest Agencja X. W sprawach sądowych, sądowo-administracyjnych, administracyjnych lub egzekucyjnych, w których stroną lub uczestnikiem są organy Agencji X., stroną lub uczestnikiem staje się Ośrodek Z. lub organy Ośrodka Z.
Ponadto, zgodnie z art. 51 ust. 6 i ust 7 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Ośrodku Z., pracownicy Agencji, którzy złożyli oświadczenie o przyjęciu zaproponowanych warunków zatrudnienia nawiązują, z dniem 1 września 2017 r., nowy stosunek pracy w Ośrodku Z. (jako odrębną osobą prawną), natomiast stosunek pracy z pracownikami, którzy nie otrzymali propozycji zatrudnienia w Ośrodku Z. lub nie przyjęli takiej propozycji wygasa bez wypowiedzenia w dniu 31 sierpnia 2017 r.
W uzupełnieniu wniosku z 20 lipca 2017 r. (data wpływu – 25 lipca 2017 r.) Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o wskazanie, że pracownicy Agencji X., którzy złożyli oświadczenie o przyjęciu zaproponowanych warunków zatrudnienia zostaną przejęci przez Ośrodek Z. na podstawie przepisu szczególnego; na podstawie art. 51 ust. 6 i ust 7 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Ośrodku Z., tj. nawiązują, z dniem 1 września 2017 r. nowy stosunek pracy w Ośrodku Z. (jako odrębną osobą prawną). Nie ma w tym przypadku zastosowania art. 231 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1666, ze zm.).
W świetle powyższego Wnioskodawca ma m.in wątpliwości, czy znoszona z dniem 31 sierpnia 2017 r. Agencja X. powinna postępować jako płatnik, będący jednostką likwidowaną, tj. sporządzić i przekazać wszystkim pracownikom – zarówno tym, którym nie została przedstawiona propozycja zatrudnienia w Ośrodku Z., tym, którzy nie przyjęli propozycji zatrudnienia, jak i tym, którzy przyjęli propozycję zatrudnienia i nawiążą z dniem 1 września 2017 r. stosunek pracy w Ośrodku Z. – informację PIT-11 oraz sporządzić deklarację PIT-4R za okres od 01.01.2017 r. do 31.08.2017 r.
W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:
Czy znoszona Agencja X. będzie w tym przypadku zobowiązana do sporządzenia i przekazania PIT-11 oraz PIT-4R za okres od 01.01.2017 r. do 31.08.2017 r., wyłącznie pracownikom, którzy nie podejmą pracy w Ośrodku Z. (tj. tym, którym nie została przedstawiona propozycja zatrudnienia w Ośrodku Z., i tym, którzy nie przyjęli propozycji zatrudnienia)?
Zdaniem Wnioskodawcy, znoszona Agencja X. będzie zobowiązana do sporządzenia i przekazania PIT-11 oraz PIT-4R za okres od 01.01.2017 r. do 31.08.2017 r., wyłącznie pracownikom, którzy nie podejmą pracy w Ośrodku Z. (tj. tym, którym nie została przedstawiona propozycja zatrudnienia w Ośrodku Z., i tym, którzy nie przyjęli propozycji zatrudnienia) – art. 51 ust. 6 i ust 7 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Ośrodku Z.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Natomiast w pozostałym zakresie wniosku wydaje się odrębne rozstrzygnięcia.
Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy – Ordynacja podatkowa płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Analizując obowiązki Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych należy się odnieść do regulacji zawartych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032, ze zm.).
Jak wynika z treści art. 31 ww. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Z kolei ust. 1a tego artykułu stanowi, że w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R).
Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11), z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
Jeżeli obowiązek poboru przez płatników, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, zaliczek na podatek ustał w ciągu roku, płatnicy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, są obowiązani do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, lub urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imiennej informacji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5 (art. 39 ust. 2 ww. ustawy).
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Agencja X. (Wnioskodawca) jest państwową osobą prawną. W związku z ustawą o Ośrodku Z. i ustawą z dnia 10 lutego 2017 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Ośrodku Z., z dniem 31 sierpnia 2017 r. nastąpi zniesienie Agencji X. i Agencji Y., a z dniem 1 września 2017 r. tworzy się Ośrodek Z. jako odrębną państwową osobę prawną. Nowa agencja wykonawcza (Ośrodek Z.) będzie prowadzić dotychczasową działalność Agencji X. i częściowo dotychczasową działalność Agencji Y., przejmując odpowiednio składniki majątkowe, fundusze i niespłacone zobowiązania zniesionych agencji.
Stosownie do art. 46 i 47 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Ośrodku Z., z dniem 1 września 2017 r. Ośrodek Z. z mocy prawa wstępuje w ogół praw i obowiązków znoszonej Agencji X., w szczególności wynikające z przepisów prawa, decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych. Ośrodek Z. staje się stroną umów i porozumień, których stroną jest Agencja X. W sprawach sądowych, sądowo-administracyjnych, administracyjnych lub egzekucyjnych, w których stroną lub uczestnikiem są organy Agencji X., stroną lub uczestnikiem staje się Ośrodek Z. lub organy Ośrodka Z.
Ponadto, zgodnie z art. 51 ust. 6 i ust 7 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Ośrodku Z., pracownicy Agencji, którzy złożyli oświadczenie o przyjęciu zaproponowanych warunków zatrudnienia nawiązują, z dniem 1 września 2017 r., nowy stosunek pracy w Ośrodku Z. (jako odrębną osobą prawną), natomiast stosunek pracy z pracownikami, którzy nie otrzymali propozycji zatrudnienia w Ośrodku Z. lub nie przyjęli takiej propozycji wygasa bez wypowiedzenia w dniu 31 sierpnia 2017 r.
Z treści uzupełnienia wniosku wynika, że nie ma w tym przypadku zastosowania art. 231 ustawy – Kodeks pracy.
Zgodnie z treścią art. 45 ust.1 i 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Ośrodku Z. (Dz. U. z 2017 r. poz. 624) z dniem 31 sierpnia 2017 r. znosi się Agencję Y. i Agencję X. Z dniem 1 września 2017 r. tworzy się Ośrodek Z.
W świetle art. 51 ust. 6 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Ośrodku Z. pracownicy, o których mowa w ust. 3 i 4, którzy złożyli oświadczenie o przyjęciu zaproponowanych warunków zatrudnienia, stają się z dniem 1 września 2017 r. odpowiednio pracownikami Ośrodka Z. albo Agencji W., z tym że w przypadku przyjęcia zaproponowanych warunków zatrudnienia na stanowisko pracy, na które zatrudnienie następuje na podstawie powołania, ich dotychczasowy stosunek pracy nawiązany na podstawie umowy o pracę przekształca się w stosunek pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów ustawy – Kodeks pracy.
Na podstawie art. 51 ust. 7 tej ustawy dotychczasowy stosunek pracy pracowników Agencji X. i pracowników Agencji Y. wygasa w dniu 31 sierpnia 2017 r.:
- w przypadku złożenia oświadczenia o odmowie przyjęcia warunków zatrudnienia zaproponowanych na podstawie ust. 3 albo 4;
- w przypadku niezłożenia w terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 5;
- jeżeli w terminie do dnia 31 maja 2017 r. nie zostanie im zaproponowane zatrudnienie na podstawie ust. 3 albo 4.
Z treści cyt. powyżej art. 51 ust. 6 ww. ustawy wynika, że pracownicy Wnioskodawcy, którzy złożyli oświadczenie o przyjęciu zaproponowanych warunków zatrudnienia, staną się z dniem 1 września 2017 r. odpowiednio pracownikami Ośrodka Z. albo Agencji W. Zatem w przedstawionej we wniosku sytuacji będzie miało miejsce przejęcie obowiązków płatnika w związku z przejęciem pracowników na podstawie przepisów szczególnych, tj. na podstawie przepisów ustawy o Ośrodku Z. i ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Ośrodku Z.
Powyższe przepisy przyjmują zatem konstrukcję automatycznego wejścia w stosunek pracy po stronie jednego płatnika (tutaj: Wnioskodawcy) drugiego płatnika, czyli wprowadza swoistą sukcesję uniwersalną w płaszczyźnie stosunków pracy. Opiera się ona przy tym na założeniu, że stosunek pracy w ogóle nie zostaje rozwiązany mimo przejęcia pracowników przez innego płatnika. Zatem w przypadku pracowników, którzy podejmą pracę w Ośrodku Z. – Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia i przekazania PIT-11 oraz PIT-4R za okres od 01.01.2017 r. do 31.08.2017 r., gdyż Ośrodek Z. w stosunku do tych pracowników – na podstawie wskazanych powyżej przepisów szczególnych – przejmie obowiązki płatnika.
Biorąc zatem pod uwagę treść wniosku i powołane wyżej przepisy prawa należy zgodzić się z opinią Wnioskodawcy, że znoszona Agencja X. będzie zobowiązana do sporządzenia i przekazania PIT-11 oraz PIT-4R za okres od 01.01.2017 r. do 31.08.2017 r., wyłącznie pracownikom, którzy nie podejmą pracy w Ośrodku Z. (tj. tym, którym nie została przedstawiona propozycja zatrudnienia w Ośrodku Z., i tym, którzy nie przyjęli propozycji zatrudnienia).
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
źródło: https://sip.mf.gov.pl/