Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pracy najemnej na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2017 r. (data wpływu 11 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pracy najemnej na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pracy najemnej na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest zatrudniony w polskiej spółce kapitałowej (dalej jako: Polski Pracodawca) na stanowisku Dyrektora ds. Zakupów. Wnioskodawca został oddelegowany do pracy w Chinach. W roku 2017 r. jego pobyt na terytorium Chin przekroczy w ciągu roku kalendarzowego 183 dni. Wnioskodawca w 2017 roku będzie równocześnie zatrudniony jako wyższa kadra zarządzająca w chińskiej spółce córce swojego Polskiego Pracodawcy.
Nie mniej jednak Wnioskodawca posiada i będzie posiadać w Polsce centrum swoich interesów osobistych i gospodarczych (Wnioskodawca posiada w Polsce rodzinę oraz główne aktywa majątkowe).
Z uwagi na to, iż Wnioskodawca będzie przebywać w roku 2017 na terytorium Chin powyżej 183 dni, wynagrodzenie ze stosunku pracy wypłacane przez Polskiego Pracodawcę nie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce (zgodnie z uzyskaną przez Polskiego Pracodawcę indywidualną interpretacją podatkową dla płatnika podatku PIT – interpretacja z dnia 16 lutego 2017 r. wydana przez organ upoważniony, tj. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, znak: 3063-ILPB1-1-4511.401.2016.1.APR), jednakże na wniosek Podatnika, Polski Pracodawca będzie pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres wykonywania pracy na terytorium Chin.
Po zakończeniu roku podatkowego, Polski Pracodawca wystawi Wnioskodawcy PIT-11 z którego będzie wynikać kwota dochodu uzyskanego za pracę wykonywaną na terytorium Chin oraz kwota pobranych przez Polskiego Pracodawcę na wniosek Podatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Polskiego Pracodawcy z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Chin będą podlegać opodatkowaniu na terytorium Polski?
Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskane za pośrednictwem Polskiego Pracodawcy z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Chin nie będą podlegać opodatkowaniu na terytorium Polski z uwagi na zastosowanie metody unikania podwójnego opodatkowania (metoda wyłączenia z progresją) wynikającej z art. 23 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej Ludowej a Rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Pekinie dnia 7 czerwca 1988 r. (Dz.U. z 1989 r. Nr 13, poz. 65 ze zm.; zwana dalej: UPO).
Jednocześnie uzyskane dochody na terytorium Chin mogą mieć wpływ na ustalenie wysokości stopy procentowej w odniesieniu do ewentualnych innych dochodów opodatkowanych według skali podatkowej na terytorium Polski.
Uzasadnienie.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 3 ust. 1 i la ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.; zwana dalej: ustawą PIT) osoby fizyczne, jeśli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy). Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się natomiast osobę, która:
- posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub,
- przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W przypadku wypłacania wynagrodzenia z tytułu stosunku pracy na rzecz pracownika (polskiego rezydenta), funkcję płatnika pełni podmiot wypłacający dane świadczenie (w tym przypadku jest to Polski Pracodawca).
Co do zasady, polscy rezydenci wykonujący pracę na terytorium Chin podlegają ograniczonemu obowiązku podatkowemu w tym kraju. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania należy sięgnąć zgodnie z art. 4a Ustawy PIT po przepisy stosownej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Stosownie do art. 15 ust. 1 UPO pensje, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (tu: Polska) osiąga z pracy najemnej, będą podlegać opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie (tu: Polska), chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie (tu: Chiny). Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie (tu: Chiny).
Ponadto stosownie do art. 15 ust. 2 UPO bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (tu: Polska) osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie (tu: Chiny), będą podlegać opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie (tu: Polska), jeżeli:
- odbiorca przebywa w drugim Państwie (tu: Chiny) łącznie przez okres lub okresy nie dłuższe niż 183 dni podczas danego roku kalendarzowego i
- wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w jego imieniu, który nie ma w tym drugim Państwie miejsca zamieszkania lub siedziby, oraz
- wynagrodzenia nie są wypłacane przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Umawiającym się Państwie (tu: Chiny).
Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków powoduje, iż wynagrodzenie pracowników podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 umowy, czyli w państwie, w którym praca jest wykonywana (w Chinach) oraz w państwie miejsca zamieszkania podatnika (w Polsce), przy czym zastosowanie znajdą metody unikania podwójnego opodatkowania określone odpowiednio w art. 23 UPO.
Art. 23 UPO przewiduje tzw. metodę wyłączenia z progresją. Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. a) UPO jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Chinach, to Polska – z zastrzeżeniem postanowień liter b)-d) niniejszego ustępu – zwolni taki dochód od opodatkowania. Stosownie zaś do art. 23 ust. 1 lit. d) UPO jeżeli zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy uzyskany dochód osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, to Polska może przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu tej osoby zastosować stawkę podatku, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był zwolniony od opodatkowania.
Z uwagi na fakt, iż okres pobytu Wnioskodawcy na terytorium Chin przekroczy okres 183 dni w roku kalendarzowym (2017), to wynagrodzenie wypłacane temu pracownikowi podlegać będzie opodatkowaniu na terytorium Chin.
W konsekwencji powyższego stosownie do art. 32 ust. 6 Ustawy PIT zakład pracy (Polski Pracodawca) nie pobiera co do zasady zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych przez pracownika z pracy wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pod warunkiem że dochody te podlegają lub będą podlegać opodatkowaniu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, chyba że wniosek o pobór zaliczek złoży sam Podatnik. Złożenie przez Podatnika wniosku o pobór zaliczek na podatek przez zakład pracy nie modyfikuje jednak zasady miejsca opodatkowania dochodu wynikającego z cyt. powyżej przepisów UPO.
Pobranie przez zakład pracy podatku może prowadzić do powstania i wykazania przez podatnika w zeznaniu rocznym nadpłaty w podatku PIT za dany rok podatkowy.
Po zakończeniu roku podatkowego Wnioskodawca na podstawie otrzymanej informacji PIT-11 zobowiązany będzie bowiem do wykazania w zeznaniu rocznym PIT-36 uzyskany na terytorium Chin dochód jako dochód zwolniony z PIT (załącznik PIT-ZG część C.1., kol. b pole 8).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
źródło: https://sip.mf.gov.pl/