Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16-03-2017 r. – 1061-IPTPB3.4511.960.2016.1.GG

Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia akcji wydatków dotyczących złożenia Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia akcji wydatków dotyczących złożenia Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z uwagi na braki wniosku, Organ podatkowy, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) pismem z dnia 25 stycznia 2017 r., nr 1061-IPTPB3.4511.893.2016.1.GG (doręczonym w dniu 31 stycznia 2017 r.) wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie dnia 6 lutego 2017 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 3 lutego 2017 r.) wraz z dowodem uiszczenia w dniu 3 lutego 2017 r. brakującej opłaty od wniosku w wysokości 80 zł.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Dnia 18 marca 2011 r. na podstawie umowy sprzedaży akcji imiennych spółki, w następstwie rozstrzygnięcia przetargu publicznego, zakupił 7 225 000 akcji, stanowiących 85% kapitału zakładowego Spółki Akcyjnej. Z umowy, o której mowa powyżej, wynika także, że Wnioskodawca składa Sprzedawcy akcji nieodwołalną ofertę nabycia od Sprzedawcy wszystkich akcji nienabytych przez uprawnionych pracowników Spółki Akcyjnej (15% kapitału zakładowego). Wnioskodawca począwszy od 2011 r. do chwili obecnej dokonuje sukcesywnego nabycia akcji, zgodnie z warunkami umowy. Zakup akcji miał charakter inwestycyjny. Całość transakcji zakupu akcji, stanowiących 85% kapitału zakładowego została sfinansowana przez Wnioskodawcę ze środków pochodzących z zaciągniętego w tym celu kredytu bankowego inwestycyjnego, natomiast zakup pozostałych akcji finansowany jest ze środków obrotowych Wnioskodawcy. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nie zajmuje się obrotem akcjami spółek posiadających osobowość prawną.

Z warunków umowy sprzedaży akcji zawartej w dniu 18 marca 2011 r. wynika, że Wnioskodawca zobowiązuje się w okresie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy, do utrzymania stanu zatrudnienia pracowników na poziomie liczby etatów wg stanu na dzień poprzedzający dzień zawarcia umowy a także, że będzie dostarczał Sprzedawcy w odstępach kwartalnych, w terminie do 30 (trzydziestu) dni następujących po upływie każdego pełnego kwartału roku kalendarzowego, raporty (Raporty o Zatrudnieniu) przedstawiające liczbę umów o pracę, które zostały rozwiązane w okresie objętym Raportem wraz z określeniem przyczyn, a także rozliczenie liczby pozostających w mocy umów o pracę w stosunku do poziomu zatrudnienia. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania tego zobowiązania Wnioskodawca zapłaci na rzecz Sprzedawcy kwotę stanowiącą iloczyn przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, z miesiąca, w którym nastąpiło zmniejszenie stanu zatrudnienia i liczby miesięcy brakujących do Okresu Ochronnego, za każdą z osób, o którą został zmniejszony stan zatrudnienia, także w przypadku niedostarczenia przez Kupującego Raportu o Zatrudnieniu, w terminie 30 dni od końcowego dnia, w którym powinien zostać dostarczony Raport o Zatrudnieniu za dany okres raportowania. Wnioskodawca poniósł taki wydatek wynikający z umowy w związku ze złożeniem Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy opisu zdarzenia przyszłego oraz nie mógł doprecyzować opisu zdarzenia, ponieważ nie posiada jeszcze wiedzy, kiedy i dla kogo dokona zbycia zakupionych akcji. Nabycie przedmiotowych akcji jest dla Wnioskodawcy zakupem inwestycyjnym, czyli z założenia utrzymuje je do określonego momentu (uzasadniającego ekonomiczne ich zbycie) i w przyszłości dokona ich zbycia.

Cała kwota zaciągniętego kredytu została przeznaczona na zakup akcji. Wnioskodawca zakupił 7 225 000 akcji (słownie: siedem milionów dwieście dwadzieścia pięć tysięcy akcji) Spółki … S.A. od Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca zakupił akcje będące przedmiotem wniosku z zamiarem ich sprzedaży w przyszłości. W chwili obecnej nie znalazł jeszcze nabywcy akcji i w związku z tym na chwilę obecną nie jest w stanie wskazać, ile akcji będzie przedmiotem sprzedaży, ponieważ jest to zależne od transakcji, która odbędzie się w przyszłości.

Umowa zakupu akcji będących przedmiotem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej zawiera klauzulę, która nakazuje nabywcy akcji (czyli Wnioskodawcy) utrzymanie stanu zatrudnienia pracowników …. S.A. (Spółki, której akcje zostały nabyte) na poziomie liczby etatów według stanu na dzień poprzedzający dzień zawarcia umowy zakupu akcji. Zatem, Wnioskodawca nabywając akcje i obejmując nad nią kontrolę nie mógł w dowolny sposób kształtować wysokości zatrudnienia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest uznanie przez Wnioskodawcę, że odsetki od zaciągniętego kredytu na zakup akcji w Spółce Akcyjnej, zapłacona prowizja bankowa oraz wydatki związane ze złożeniem Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem, stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie odpłatnego zbycia tych akcji ?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia akcji wydatków dotyczących złożenia Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem, natomiast w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia akcji wydatków dotyczących odsetek i prowizji bankowej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy (po uzupełnieniu wniosku), na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c, z wyjątkiem dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 i 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c) (pkt 7).

Jak wynika z cytowanych powyżej przepisów, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych klasyfikuje przychody uzyskiwane przez osoby fizyczne do określonych rodzajów źródeł przychodów. Podział ten ma istotny wpływ na sposób opodatkowania, a także na sposób określenia kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl natomiast art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Zgodnie z dyspozycją art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c (art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy).

Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie jest obrót akcjami w spółkach, tak więc zarówno przychody uzyskiwane z ich zbycia oraz ponoszone w związku z tym koszty – należy zakwalifikować do związanych ze źródłem kapitały pieniężne.

Według Wnioskodawcy, należy wskazać, że zaliczenie uzyskiwanych przychodów do innego źródła przychodów niż do działalności gospodarczej, wywołuje skutki w postaci przyjęcia zasad ustalania wydatków – stanowiących koszty uzyskania przychodów – przewidzianych dla tego źródła.

Wnioskodawca zakupił od spółki Skarbu Państwa 7 225 000 akcji (siedem milionów, dwieście dwadzieścia pięć tysięcy akcji). Całość transakcji zakupu akcji została sfinansowana przez Wnioskodawcę ze środków pochodzących z zaciągniętego w tym celu kredytu bankowego. Kwota zaciągniętego kredytu bankowego została w całości przeznaczona na zakup akcji. W związku z powyższym, poniesione zostały koszty odsetek oraz prowizji bankowej od ww. kredytu.

Zdaniem Wnioskodawcy, prowizje bankowe i odsetki, jako nierozerwalnie związane z zaciągniętym kredytem, stanowią – podobnie jak cena, za którą nabyto ww. udziały – koszt uzyskania przychodu ze źródła jakim są kapitały pieniężne, nie zaś pozarolnicza działalność gospodarcza. Także wydatki za sporządzenie Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem, jako element umowy o nabycie akcji stanowią element ceny i kwalifikowane są jako koszt uzyskania przychodu ze źródła jakim są kapitały pieniężne.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Art. 23 ww. ustawy, określa negatywny katalog wydatków, które nie należą do kosztów uzyskania przychodu podatkowego. Kosztem uzyskania przychodów nie są bowiem wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo- skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu z danego źródła bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu powinien, w myśl powołanych przepisów, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • być właściwie udokumentowany.

Przy czym, zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Stosownie do tego przepisu, wydatki na nabycie udziałów (akcji) stają się kosztem w momencie ich zbycia. Zatem, w związku z tym, że prowizja, wydatki związane ze sporządzeniem Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem czy odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup akcji w Spółce Akcyjnej, są kosztem uzyskania przychodów ze zbycia tych akcji, to koszty te dla celów podatkowych określa się na dzień zbycia akcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej wskazany przepis nie zawęża możliwości jego zastosowania jedynie do wydatków bezpośrednio związanych z nabyciem akcji, takich jak, np.: cena nabycia akcji, opłaty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych, które mają bezpośredni związek z zakupem dokonanym od innego podmiotu.

Oznacza to, że znajduje on zastosowanie do każdego wydatku (na nabycie, czy też związanego z nabyciem) będącego konsekwencją określonej czynności cywilnoprawnej przenoszącej prawo własności, np. wydatku związanego ze złożeniem Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że prowizje bankowe i odsetki, jako nierozerwalnie związane z zaciągniętym kredytem, stanowią koszt uzyskania przychodu ze źródła jakim są kapitały pieniężne, nie zaś pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zatem, dla celów podatkowych ich wysokość określa się na dzień zbycia akcji, zakupionych ze środków pochodzących z tych kredytów. Nie można bowiem mówić o kosztach uzyskania przychodu do momentu powstania obowiązku podatkowego skonkretyzowanego w postaci zobowiązania podatkowego. Obowiązek podatkowy i dalej zobowiązanie podatkowe ze zbycia akcji powstaje w momencie przeniesienia własności tych akcji.

Zatem, wszelkie wydatki poniesione na ich nabycie, stają się kosztem uzyskania przychodu dopiero w momencie uzyskania przychodu z ich zbycia. Do wydatków na nabycie akcji należy zaliczyć bowiem wydatki bezpośrednio przypisane do konkretnej transakcji, a więc wydatki, bez których nie byłoby możliwe ich nabycie, jak również wydatki będące konsekwencją zawarcia tej transakcji.

W przedmiotowej sprawie, z uwagi na fakt, że obrót akcjami nie jest przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a koszty związane z nabyciem przedmiotowych akcji są kosztem uzyskania przychodów ze zbycia tych akcji, należy je zakwalifikować do źródła jakim są kapitały pieniężne, nie zaś pozarolnicza działalność gospodarcza.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa prowizja bankowa, odsetki od kredytu oraz wydatki poniesione w związku ze złożeniem Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem, nie mogą być zakwalifikowane jako koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy z działalności gospodarczej, lecz stanowią koszt uzyskania przychodu, ze źródła jakim są kapitały pieniężne i zostaną zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodu w momencie odpłatnego zbycia przedmiotowych akcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia akcji wydatków dotyczących złożenia Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c, z wyjątkiem dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Kapitały pieniężne zostały przez ustawodawcę zdefiniowane jako odrębne źródło przychodów, wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, których poszczególne kategorie wymieniono w art. 17 tej ustawy.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. ustawy, przy ustalaniu wartości przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c, pkt 6, 7 i 10, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 4 cytowanej ustawy, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i pkt 38c.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jako osoba prowadząca działalność gospodarczą w dniu 18 marca 2011 r. na podstawie umowy sprzedaży akcji imiennych spółki, w następstwie rozstrzygnięcia przetargu publicznego, zakupił 7 225 000 akcji, stanowiących 85% kapitału zakładowego Spółki Akcyjnej. Zakup akcji miał charakter inwestycyjny. Całość transakcji zakupu akcji, stanowiących 85% kapitału zakładowego została sfinansowana przez Wnioskodawcę ze środków pochodzących z zaciągniętego w tym celu kredytu bankowego inwestycyjnego, natomiast zakup pozostałych akcji finansowany jest ze środków obrotowych Wnioskodawcy. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności nie zajmuje się obrotem akcjami spółek posiadających osobowość prawną. Wnioskodawca zobowiązał się w okresie 12 miesięcy od dnia zawarcia Umowy, do utrzymania stanu zatrudnienia pracowników na poziomie liczby etatów wg stanu na dzień poprzedzający dzień zawarcia umowy a także, że będzie dostarczał Sprzedawcy w odstępach kwartalnych, w terminie do 30 (trzydziestu) dni następujących po upływie każdego pełnego kwartału roku kalendarzowego, raporty (Raporty o Zatrudnieniu) przedstawiające liczbę umów o pracę, które zostały rozwiązane w okresie objętym raportem wraz z określeniem przyczyn, a także rozliczenie liczby pozostających w mocy umów o pracę w stosunku do poziomu zatrudnienia. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania tego zobowiązania Wnioskodawca zapłaci na rzecz Sprzedawcy kwotę stanowiącą iloczyn przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, z miesiąca, w którym nastąpiło zmniejszenie stanu zatrudnienia i liczby miesięcy brakujących do Okresu Ochronnego, za każdą z osób, o którą został zmniejszony stan zatrudnienia, także w przypadku niedostarczenia przez Kupującego Raportu o Zatrudnieniu, w terminie 30 dni od końcowego dnia, w którym powinien zostać dostarczony Raport o Zatrudnieniu za dany okres raportowania. Wnioskodawca poniósł taki wydatek wynikający z umowy w związku ze złożeniem Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem.

Umowa zakupu akcji, będących przedmiotem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, zawiera klauzulę, która nakazuje nabywcy akcji (czyli Wnioskodawcy) utrzymanie stanu zatrudnienia pracowników Spółki Akcyjnej (Spółki, której akcje zostały nabyte) na poziomie liczby etatów według stanu na dzień poprzedzający dzień zawarcia umowy zakupu akcji.

Stosownie do powyższego opisu zdarzenia przyszłego, przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie jest obrót akcjami w spółkach mających osobowość prawną. Wnioskodawca nabył akcje w celach inwestycyjnych, tak więc przychody uzyskiwane ze sprzedaży przedmiotowych akcji oraz ponoszone w związku z tym koszty należy zakwalifikować do przychodów związanych ze źródłem kapitały pieniężne.

Zaliczenie uzyskiwanych przychodów do ww. źródła przychodów wywołuje skutki w postaci przyjęcia zasad ustalania podstawy opodatkowania oraz określania wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodów, przewidzianych dla tego źródła.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazują enumeratywnie, jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

W świetle powyższego przepisu, podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia akcji poniesionych wydatków pod warunkiem, że:

  • istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionymi wydatkami a przychodami,
  • nie jest to wydatek wskazany w zamkniętym katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, określonych w art. 23 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 cytowanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także umorzenia jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

W konsekwencji powyższych zapisów kosztem uzyskania przychodu z tytułu zbycia akcji są wydatki poniesione na nabycie zbywanych akcji.

Do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z nabyciem akcji, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy nie można zaliczyć kosztów dotyczących złożenia Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem, na poniesienie których wskazuje Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym oraz postawionym pytaniu.

Koszty złożenia Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem nie stanowią również kosztów pośrednich ponoszonych w celu przeprowadzenia procesu zakupu akcji, gdyż nie wiążą się one z nabyciem akcji.

Przychód jaki Wnioskodawca uzyska ze sprzedaży akcji, opodatkowany na podstawie cytowanego wyżej art. 30b ust. 1 w związku z art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy, może być jedynie pomniejszony o koszty wymienione w tym przepisie, czyli koszty związane z nabyciem tych akcji. Tymczasem poniesiony przez Wnioskodawcę wydatek związany ze złożeniem Raportu o Zatrudnieniu nie jest związany z nabyciem akcji.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że wydatki związane ze złożeniem przez Wnioskodawcę Raportu o Zatrudnieniu z opóźnieniem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako niezwiązane z nabyciem akcji i mające równocześnie charakter sankcji za opóźnienie ze złożeniem Raportu o Zatrudnieniu przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

źródło: https://sip.mf.gov.pl/

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz