Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 27-07-2018 r. – WPI/200000/43/849/2018

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja Nr 849/2018

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie <uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 18 lipca 2018 r. przez spółkę: (…), w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne wartości rabatu uzyskanego przez pracowników Wnioskodawcy w sytuacji skorzystania z zakupów w ramach opisanego Programu rabatowego.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek spółki: (…) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca poinformował, że jest producentem pieczywa i wyrobów cukierniczych, które sprzedaje za pośrednictwem własnej sieci dystrybucyjnej, w sklepach firmowych. Ze względu na profil produkcji oferta kierowana jest głównie do odbiorców z terenu województwa (…) Spółka planuje wdrożenie nowej strategii marketingowej, której głównym elementem będzie przyznawanie rabatów w wysokości 20% ceny towarów oferowanych do sprzedaży w placówkach detalicznych sieci. Program rabatowy będzie kierowany do pracowników Wnioskodawcy, ich rodzin, wspólników Wnioskodawcy oraz wybranych firm współpracujących z Wnioskodawcą i ich pracowników. Przystąpienie do Programu rabatowego odbywać się będzie poprzez wydanie karty rabatowej uprawniającej do zakupu wyrobów piekarniczych i cukierniczych z 20% zniżką w ramach przyznanego limitu kwotowego, ok. zł miesięcznie. Karta rabatowa nie będzie kartą płatniczą ani kartą kredytową – będzie uprawniała jedynie do uzyskania rabatu od ceny w ramach limitu kwotowego, który nie będzie zależny od bycia lub nie bycia pracownikiem Wnioskodawcy. Głównym założeniem Programu rabatowego ma być promocja wyrobów Spółki oraz dotarcie do jak najszerszego grona osób i zachęcenie ich do zakupu wyrobów produkowanych przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem czy w przypadku skorzystania przez pracowników Spółki z zakupów w ramach Programu rabatowego, którego zasady zostały opisane we wniosku, wartość rabatu należy traktować jako świadczenie niepieniężne i uwzględnić je jako przychód ze stosunku pracy, a w związku z powyższym Wnioskodawca jako płatnik składek będzie zobowiązany do obliczenia i potrącania składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, wartość rabatu nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne. Swoje stanowisko Wnioskodawca wywodzi z faktu, że planowany do wprowadzenia Program rabatowy kierowany jest do szerokiego kręgu odbiorców nie tylko do pracowników Spółki. Warunki Programu rabatowego są równe dla wszystkich – rabat zostanie udzielony w takiej samej wysokości w ramach przyznanego limitu kwotowego. Ponadto cena uzyskana przez pracownika nie odbiega od cen rynkowych zastosowanych wobec innych beneficjentów Programu. Podstawowym celem Programu ma być intensyfikacja sprzedaży produktów piekarniczych i cukierniczych.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał na interpretacje indywidualne wydane Spółce przez:

  1. Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej w powyższej sprawie nr (…) zgodnie z którą po stronie pracowników nie powstanie przychód ze stosunku pracy z tytułu świadczeń częściowo odpłatnych.
  2. Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie, decyzja nr (…) zgodnie z którą nie ma obowiązku naliczania i opłacania składek na ubezpieczenia społeczne pracowników od wartości rabatu przyznawanego w ramach Programu rabatowego, który będzie udzielany pracownikom przy zakupie towarów oferowanych do sprzedaży w placówkach detalicznych Wnioskodawcy, kiedy rabaty nie stanowią przychodu pracowników ze stosunku pracy.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska Przedsiębiorcy dokonywana pod katem prawidłowości zaprezentowanej przez Wnioskodawcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy opisu zdarzenia przyszłego. Wydając indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1938 ze zm.). Zgodnie z art. 81 ust. 1 tej ustawy, do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne m.in. pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób, z zastrzeżeniem, że przy ustalaniu podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne nie stosuje się wyłączeń wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz nie stosuje się ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

W konsekwencji, aby wypowiedzieć się w kwestii obowiązku uwzględnienia określonego świadczenia przysługującego pracownikom w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, należy odnieść się do przepisów regulujących zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zawartych w treści ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 200 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Z treści powyższego wynika, że przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ściśle uzależniają włączenie danego świadczenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników od zakwalifikowania go jako przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zakład zaznacza przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, wydaje interpretacje indywidualne wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. Sprawy te należą natomiast do kompetencji organów podatkowych, gdyż zgodnie z art. 34 ust. 17 ustawy Prawo przedsiębiorców zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U.z 2018 r. poz. 800 zezm.). Z treści wniosku złożonego w dniu 18 lipca 2018 r. wynika, że Wnioskodawca otrzymał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Podatkowej, zgodnie z którą w przedstawionej sytuacji po stronie pracowników nie powstanie przychód ze stosunku pracy z tytułu świadczeń częściowo odpłatnych. W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał wyłącznie interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń, opierając się na potwierdzonej za pośrednictwem indywidualnej interpretacji podatkowej informacji, iż opisane świadczenie nie stanowi przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, skutkiem uznania, że uzyskanie przez pracowników Wnioskodawcy określonego świadczenia nie powoduje powstania po ich stronie przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest brak obowiązku uwzględnienia takiego świadczenia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. W konsekwencji, świadczenie takie, na mocy art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, będzie również wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W rezultacie, biorąc pod uwagę, że wartość rabatu uzyskana przez pracowników w ramach Programu rabatowego nie będzie stanowić przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych a także nie będzie rodzić obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uwzględniania ww. świadczenia w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne pracowników.

Uwzględniając powyższe, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 18 lipca 2018 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne wartości rabatu uzyskanego przez pracowników Wnioskodawcy w sytuacji skorzystania z zakupów w ramach opisanego Programu rabatowego.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz