Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 25-07-2018 r. – WPI/200000/43/838/2018

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (Świadczenia Abonamentowe)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

DECYZJA Nr 838/2018

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r . – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r . poz. 650) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 1778 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15 lipca 2018 r . przez Przedsiębiorcę

  1. uznaje za nieprawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne członków zarządu zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wartości Świadczeń Abonamentowych oferowanych za pośrednictwem platformy internetowej,
  2. uznaje za nieprawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne członków zarządu wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia wartości Świadczeń Abonamentowych oferowanych za pośrednictwem platformy internetowej,

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2018 r . do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (…) o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów w zakresie zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne w sprawie zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku.

Na wstępie złożonego wniosku, stosownie do treści art. 83d ust. 2 ustawy o Systemie Wnioskodawca oświadczył, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania wyjaśniającego lub kontroli a także, że nie stanowią one sprawy rozstrzygniętej co do jej istoty w decyzji Zakładu. Oświadczenie powyższe zostało złożone po zapoznaniu się z treścią art. 233 § 1 Kodeksu karnego o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Przedstawiając zaistniały stan faktyczny Wnioskodawca wskazał, co następuje; (…) dominującą w grupie kapitałowej, która specjalizuje się w produkcji wielogabarytowych konstrukcji stalowych oraz maszyn i urządzeń dla przemysłu.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest ustalenie skutków w zakresie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w związku z planowanym udostępnieniem dla członków zarządu Wnioskodawcy możliwości zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Wnioskodawca zawiera ze swoimi członkami zarządu umowy o pracę lub umowy cywilnoprawne takie jak umowy zlecenia lub umowy nienazwane (kontrakty menedżerskie) do których zgodnie z Kodeksem do których zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Członkowie zarządu, z którymi Wnioskodawca zawiera umowy cywilnoprawne, nie prowadzą działalności gospodarczej. W ramach dalszej części wniosku członkowie zarządu Wnioskodawcy, będący jego pracownikami lub zleceniobiorcami, będą łącznie zwani osobami/osobą uprawnioną.

W celu zwiększenia motywacji osób uprawnionych Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć umowę pozwalającą na dostęp do platformy internetowej umożliwiającej jej użytkownikom nabywanie określonych towarów i usług (zwana dalej Platforma). Zgodnie z intencją Wnioskodawcy, osoby uprawnione uzyskają dostęp do Platformy za pomocą zindywidualizowanych kont przypisanych do poszczególnych osób fizycznych. Zasadą działania Platformy jest regularne (np. cykle miesięczne) zasilanie przez Wnioskodawcę indywidualnych kont poszczególnych osób określoną kwota pieniężną. Zasilona kwota podlega przeliczeniu na punkty (1 PLN = 1 pkt) za pomocą których uczestnicy mogą nabywać towary lub usługi od dostawców udostępniających swoje produkty na Platformie. Zgromadzona kwota pieniędzy może być przeznaczona tylko na nabycie towarów lub usług bez możliwości wypłaty ekwiwalentu gotówkowego. W ramach świadczeń możliwe do nabycia są m.in. wycieczki, pobyty w ośrodkach wypoczynkowych oraz SPA, zakup biletów na imprezy i do kina, zakupy w sklepach internetowych, uczestnictwo w kursach językowych, kolonie dla dzieci. Użytkownik będzie mógł zrealizować wszystkie swoje punkty w danym miesiącu lub po upływie określonego czasu. Uczestnicy mogą również nabywać wskazane na Platformie towary i usługi w ramach płatności bezpośrednich tj. z własnych środków z pominięciem punktów udostępnionych przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca podnosi, że w ramach usług oferowanych za pośrednictwem Platformy będą również funkcjonowały świadczenia cykliczne w m.in. następujących formach:

  • abonament w firmie medycznej (prywatna opieka medyczna),
  • karta do obiektów sportowych (Karta Multisport),
  • prywatne ubezpieczenie grupowe np. ubezpieczenie na życie i zdrowie.

Cechą wspólna wskazanych powyżej świadczeń cyklicznych jest regularny (zwykle miesięczny) charakter opłat pobieranych przez ich dostawcę. W celu zapewnienia sprawnej obsługi tego typu świadczeń cyklicznych, w przypadku ich wyboru przez danego użytkownika, Platforma będzie dokonywała automatycznej blokady koniecznych punktów (środków pieniężnych) niezbędnych dla jego opłacania. Wskazana w zdaniu poprzednim sytuacja będzie miała miejsce pod warunkiem zapewnienia przez Wnioskodawcę określonego poziomu doładowań dla danej osoby uprawnionej. Wymienione powyżej świadczenia cykliczne, jak i świadczenia o zbliżonym do nich charakterze, są w ramach dalszego wniosku zwane łącznie Świadczeniami Abonamentowymi.

W odniesieniu do Świadczeń Abonamentowych Wnioskodawca planuje dofinansowywać je swoim członkom zarządu, w ten sposób, że w części wartości świadczenia zostanie sfinansowana przez osoba uprawnioną, a pozostała część zostanie pokryta przez Wnioskodawcę. W konsekwencji, osoba uprawniona będzie opłacała składkę uprawniającą do skorzystania ze Świadczenia Abonamentowego za cenę niższą niż rynkowa (cena detaliczna) a różnicę pomiędzy ceną rynkową a odpłatnością osoby uprawnionej pokrywał będzie Wnioskodawca. Opłata ponoszona przez osobę uprawnioną będzie podlegać potrąceniu z należnego jej wynagrodzenia na podstawie stosowanych zgód (oświadczeń) o potrąceniu złożonych Wnioskodawcy. Wysokość odpłatności ponoszonej przez osoby uprawnione może mieć nieznaczną wartość np. lub PLN. Opisany powyżej sposób dofinansowania Świadczeń Abonamentowych zostanie uregulowany w regulaminie wynagradzania i/lub innych dokumentach stanowiących przepisy o wynagradzaniu. Wnioskodawca wyraźnie podkreśla, że właściwe przepisy o wynagrodzeniu będą dotyczyć członków zarządu będących zarówno pracowników jak i zleceniobiorcami.

Wartość dofinansowania Świadczeń Abonamentowych ponoszona przez Wnioskodawcę będzie stanowić przychód dla korzystających z nich osób uprawnionych. Przychód ten będzie doliczany do właściwego źródła w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zależności od stosunku prawnego łączącego daną osobę uprawnioną z Wnioskodawcą (umowa o pracę/umowa zlecenie). Inaczej mówiąc, wartość dofinansowania stanowić będzie przychodów ze stosunku pracy dla członków zarządu będących pracownikami Wnioskodawcy oraz przychód z działalności wykonywanej osobiście dla członków zarządu z którymi zawarto umowy cywilnoprawne.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wartość dofinansowania Świadczeń Abonamentowych przez Wnioskodawcę na rzecz osób uprawnionych, dzięki którym otrzymują oni korzyści materialne ze wzglądu na ceny niższe niż detaliczne, powinna stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jeżeli osoby uprawnione ponoszą z tego tytułu częściową odpłatność a prawo do tych świadczeń zostało uregulowane w przepisach o wynagradzaniu?

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w przedmiocie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość dofinansowania Świadczeń Abonamentowych przez Wnioskodawcę na rzecz osób uprawnionych, które są w części finansowane przez te osoby uprawnione i zostało uregulowane we właściwych przepisach o wynagradzaniu nie będą stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

W uzasadnieniu stanowiska własnego Wnioskodawcy w pierwszej kolejności należy odwołać się do treści Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z treścią § 1 Rozporządzenia: Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zwanych dalej „składkami”, stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zwanej dalej „ustawą”, oraz § 2. Równocześnie, w myśl § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia: Podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Uzupełnieniem opisywanych powyżej przepisów jest norma § 5 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia która stanowi, że: Przepisy § 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Dokonując analizy powyższych przepisów należy stwierdzić, że przychody z tytułu stosunku pracy lub przychody z umów cywilnoprawnych (klasyfikowane jako działalność wykonywana osobiście)stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe. Podstawą wymiaru składek będą więc również przychody osiągane przez osoby fizyczne z tytułu nieodpłatnych lub częściowo nieopłatnych świadczeń o ile będą klasyfikowane do wskazanych powyżej źródeł przychodów tj. stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście w związku z umową cywilnoprawną (umową zlecenia). Nie będą jednak stanowić podstawy wymiaru składek przychody uzyskiwane z tych źródeł w postaci częściowo nieodpłatnych świadczeń o ile zostaną spełnione łącznie następujące warunki (§ 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia):

  • przychody będą polegać na uprawnieniu do zakupu artykułów, przedmiotów lub usług po cenach niższych niż detaliczne,
  • uprawnienie do nabycia artykułów, przedmiotów lub usług będzie wynikać z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

Opisywany powyżej przepis § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia odnosi się również do wyłączenia z podstawy składek uprawnień do korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Zagadnienie takie pozostaje jednak poza zakresem niniejszego wniosku i nie będzie dalej analizowane.

Pierwszym z warunków związanych z wyłączeniem omawianych przychodu z podstawy wymiaru składek jest zachowanie odpłatności przez pracownika/zleceniobiorcę. Omawiany przepis Rozporządzenia dotyczy bowiem wyłącznie możliwości nabycia artykułów, przedmiotów lub usług po cenach niższych niż detaliczne a nie nabycia ich w sposób nieodpłatny. Przepis ten nie określa jednak minimalnej wartości odpłatności czy proporcji w jakiej musi pozostać kwota ponoszona przez pracownika/zleceniobiorcę do wartości dofinansowania. Pozwala to na przyjęcie tezy, że wysokość odpłatności ponoszonej przez pracownika zleceniobiorcę może mieć niewielką wartość ekonomiczną np. lub PLN. Kluczowe dla zastosowania wyłączenia przychodu z wymiaru składek pozostaje aby pracownik/zleceniobiorca ponosił chociaż częściowa odpłatność za zakupywane artykuł, produkty lub usługi, niezależnie od wysokości (wartości) tej odpłatności. Przyjęcie stanowiska uznającego, że pracownik/zleceniobiorca nie musi ponosić odpłatności lub, że odpłatność powinna wynosić określony procent wartości nabywanych towarów/usług nie znajduje podstawy w treści przepisów Rozporządzenia.

Kolejnym warunkiem zastosowania opisywanego wyłączenia z podstawy składek pozostaje uregulowanie możliwości dokonania dofinansowania w dokumentach takich jak regulamin wynagradzania czy układy zbiorowe pracy. Warunek ten związany jest z stworzeniem przez pracodawcę/zleceniodawcę formalnej podstawy dla uprawnienia pracowników/zleceniobiorców związanego z nabyciem towarów lub usług po cenach niższych niż detaliczne.

Odnosząc wskazane powyżej przesłanki do sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę należy uznać, że będą one spełnione w ramach planowanego zdarzenia przyszłego związanego z dofinansowaniem Świadczeń Abonamentowych. Wnioskodawca planuje wprowadzić we właściwych dokumentach dotyczących wynagradzania postanowienia uprawniające członków zarządu, będących pracownikami lub pozostających z Wnioskodawcą w określonych umowach cywilnoprawnych, do nabywania Świadczeń Abonamentowych po cenach niższych niż detaliczne. Osoby uprawnione będą opłacać cześć wartości nabytych świadczeń w określonej wysokości (np. 1 PLN) w formie potrącenia z wynagrodzenia netto. Wartość dofinansowania do Świadczeń Abonamentowych będzie stanowić dla poszczególnych osób uprawnionych przychód ze stosunku pracy lub ze źródła działalność wykonywana osobiście. W konsekwencji, wartość dofinansowania Świadczeń Abonamentowych przez Wnioskodawcę na rzecz osób uprawnionych, które są w części finansowane przez te osoby uprawnione i zostało uregulowane we właściwych przepisach o wynagradzaniu nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Na koniec Przedsiębiorą wskazał, że powyżej przedstawione stanowisko własne Wnioskodawcy w zakresie wyłącznie z podstawy wymiaru składek wartości dofinansowania do Świadczeń Abonamentowych w oparciu o treść § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W ramach przykładu Wnioskodawca wskazał następujące interpretacje:

Pismo z dnia 23 kwietnia 2018 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) – znak WPI/200000/43/497/2018 – Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca chce podpisać umowę o grupowe ubezpieczeni na życie i zdrowie z firmą ubezpieczeniową. Składka z tytułu umowy która ma być zawarta będzie finansowana przez zakład i pracownika. Pracownik ma uiszczać składkę w wysokości (…) zł, a różnicę będzie pokrywał pracodawca. Wnioskodawca w regulaminie wynagradzania posiada zapis dotyczący współfinansowania pakietu medycznego co miesięcznie w kwocie pokrywającej wysokość składki po odjęciu kosztu, który ponosi pracodawca. Kwota pakietu finansowana przez pracownika ma być potrącana z wynagrodzenia pracownika. Ponadto wnioskodawca wskazał, że różnica którą opłaca za pracownika z tytułu umowy o grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie jest przychodem z tytułu stosunku pracy, od którego nie ma obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

W związku z powyższym mając na względzie opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku o interpretację złożonym w dniu 18 kwietnia 2018 r. należy przyjąć, że zostaną spełnione warunki określone w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia MPiPS z dnia 18 grudnia 1998 r. co oznacza, że Wnioskodawca będzie miał prawo do nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości składki z tytułu umowy o grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie z firmą (…) ubezpieczeniową w części finansowanej przez pracodawcę.

Pismo z dnia 6 kwietnia 2018 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) – znak WPI/200000/43/291/2018 – Uwzględniając powyższe, jeżeli korzyść uzyskiwana przez pracownika w ramach stosunku pracy stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dna 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nią częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach wewnątrzzakładowych, to korzysta ona z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej. do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

W konsekwencji, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników Wnioskodawcy będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia świadczenia w postaci opieki medycznej oraz karty sportowej zdrowotnego, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością.

Pismo z dnia 29 marca 2018 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) -DI/100000/43/153/2018 – Jeżeli korzyści te uzyskiwane sq przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nie częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w regulaminie wynagradzania obowiązującym u pracodawcy, to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego wyżej przepisu. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

Konkludując, w przypadku, gdy wartość pakietów medycznych w części finansowanych przez pracodawcę stanowić będzie przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, zaś prawo do uzyskania tej korzyści wynikać będzie z postanowień regulaminu wynagradzania obowiązującego w spółce przewidujących partycypację pracownika (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tego świadczenia, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Pismo z dnia 5 kwietnia 2017 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) -znak WPI/200000/43/297/2017 – Z treści wniosku złożonego w 6 marca 2017 r., uzupełnionego w dniu 3 kwietnia 2017 r. wynika, że Wnioskodawca w określonych przypadkach nieodpłatnie przekazuje zleceniobiorcom paczkowane ziarna kawy o określonej wartości, nabywane uprzednio od zewnętrznych dostawców. Spółka planuje zmianę dotychczasowej praktyki w zakresie przekazywania kawy. W szczególności Spółka ma zamiar zrezygnować z nieodpłatnego przekazywania kawy, przy czym zaoferuje Zleceniobiorcom możliwość jej odpłatnego nabycia po cenie niższej niż detaliczna. W tym celu Wnioskodawca stworzy odrębny regulamin dotyczący niektórych świadczeń dla Zleceniobiorców współfinansowanych przez Spółkę. W regulaminie tym wskazane zostanie uprawnienie Zleceniobiorców współpracujących ze Spółką do zakupu kawy po cenie niższej niż detaliczna. Przedmiotowy regulamin stanowił będzie obowiązujące w Spółce przepisy o wynagradzaniu, dotyczące wszystkich Zleceniobiorców, z którymi współpracuje Spółka. Cena kawy w części finansowanej przez Spółkę będzie dla Zleceniobiorców stanowić przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 6 marca 2017 r., uzupełnionym w dniu 3 kwietnia 2017 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości korzyści materialnej w postaci odpłatnego przekazywania Zleceniobiorcom po cenach niższych niż detaliczne paczkowanych ziaren kawy.

Pismo z dnia 9 marca 2017 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) – znak DI/100000/43/194/2017 – Konkludując, w przypadku więc, gdy wartość pakietów medycznych/pakietów sportowych w części współfinansowanej przez zleceniodawcę, stanowi przychód zleceniobiorcy z tytułu działalności wykonywanej osobiście, zaś prawo do uzyskania tej korzyści wynikać będzie z postanowień przepisów o wynagradzaniu przewidujących partycypację zleceniobiorcy (choćby symboliczna) w poniesieniu kosztów nabycia tego świadczenia, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 w zw. z art. 20 w zw. z art.4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe,wypadkowe i chorobowe) osób będących m.in. pracownikami (art. 6 ust. 1 pkt 1 wskazanej ustawy) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

  1. przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Z 2017 r. poz. 1949),
  2. wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Natomiast, stosownie do treści art. 18 ust. 1 i 3 w zw. z art.20 w związku art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe, które ma charakter dobrowolny) zleceniobiorców (art.6 ust.1 pkt 4 wskazanej ustawy) stanowi przychód z tytułu wykonywania umowy zlecenia, jeżeli w umowie tej określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, albo w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej, albo prowizyjnie.

Zaznaczyć należy, że przepisy § 2-4 powyżej wskazanego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r., w tym katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (§2 ust.1 rozporządzenia), począwszy od 1 sierpnia 2010 r . stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek m.in. osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej, lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Podkreślenia wymaga fakt, iż nie każde jednak wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wymienione w §2-4 tegoż rozporządzenia, przewidziane dla osób zatrudnionych na umowę o prace znajdzie zastosowanie do osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia. Oznacza to, że zastosowanie włączeń przewidzianych w tym rozporządzeniu w odniesieniu do umów zlecenia jest uzależnione od ich charakteru oraz dopuszczalności zawarcia poszczególnych instytucji w tego typu umowach.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Natomiast w myśl § 2 ust. 1 pkt 26 wyżej cytowanego rozporządzenia, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, iż z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które:

  1. wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,
  2. przybierają postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych, niż detaliczne lub formę usługi).

Uwzględniając powyższe, jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy lub przez zleceniobiorcę z tytułu zawartej umowy cywilnoprawnej, stanowią przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownik/zleceniobiorca ponosi za nie częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach wewnątrzzakładowych, które regulują uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne oraz zawierają zapis o współfinansowaniu tego świadczenia przez pracownika/zleceniobiorcę – to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, o którym mowa w powołanym wyżej §2 ust.1 pkt 26) rozporządzenia.

Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik/zleceniobiorca uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik/zleceniobiorca byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr. Z powyższego jednoznacznie wynika, że korzyść uzyskiwana przez pracownika/ zleceniobiorcę musi przybrać formę niepieniężną. W praktyce oznacza to, iż wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika/zleceniobiorcę odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości ww. świadczenia.

Z treści wniosku o interpretację indywidualną złożonego w dniu 04 lipca 2018 r . wynika, że Wnioskodawca w celu zwiększenia motywacji członków zarządu, z którymi zawiera umowy o pracę lub umowy cywilnoprawne planuje zawrzeć umowę pozwalająca na dostęp do platformy internetowej, która umożliwi jej użytkownikom nabywanie określonych towarów i usług. Osoby uprawnione uzyskają dostęp do Platformy za pomocą zindywidualizowanych kont przypisanych do poszczególnych osób. Zasadą działania Platformy jest regularne (np. cykle miesięczne) zasilanie przez Wnioskodawcę indywidualnych kont poszczególnych osób określoną kwotą pieniężną, która będzie przeliczana na punkty (1 PLN = 1 PKT) za pomocą których będą mogły nabywać towary i usługi od dostawców udostępniających swoje produkty na Platformie.

Z powyższego jednoznacznie wynika, ze środki pieniężne wydatkowane przez Wnioskodawcę i osoby uprawnione, w rezultacie są przeznaczone na zakup puli punktów od podmiotu zewnętrznego oferującego dostęp do platformy internetowej, poprzez założenie zindywidualizowanych kont przypisanych do wybranych osób (uprawnionych), za pomocą których będą mogły nabywać różne usługi i świadczenia (zakres przedmiotowy których jest katalogiem otwartym), oferowanych od dostawców dystrybułujących swoje produkty na tejże Platformie, a nie na zkup konkretnych artykułów, przedmiotów lub usług. Okoliczność, że Wnioskodawca zapisy dotyczące redystrybucji określonych usług czy świadczeń, w tym również zasady ich współfinansowania przez uprawnione do nich osoby -umieści w wewnątrzzakładowych przepisach o wynagradzaniu, stanowiących zakładowe źródło prawa pracy nie oznacza automatycznie, że każde takie świadczenie odpowiada dyspozycji przepisu §2 ust.1 pkt 26) powołanego rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zaznaczyć w tym miejscu należy, że wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, dotyczy wyłącznie enumeratywnie wymienionych, opisanych szczegółowo i rodzajowo kategorii przychodów, których katalog został zawarty w §2 ust.1 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej i stanowi wyjątek od ogólnej zasady, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód, dlatego przepisy te muszą być interpretowane ściśle bez stosowania tzw. wykładni rozszerzających.

Przedstawiony we wniosku system umożliwiający jego użytkownikom nabywanie określonych usług i świadczeń za pośrednictwem platformy internetowej, nie sprowadza się do prostego udostępnienia po cenach niższych niż detaliczne artykułów, przedmiotów, czy usług, które przysługiwałby wszystkim pracownikom/zleceniobiorcom na jednakowych zasadach, albo grupom pracowników spełniającym określone przez pracodawcę cechy, jak warunki zatrudnienia itp. Prawo do świadczeń w przypadku Wnioskodawcy będzie przysługiwało członkom zarządu z którymi zawarte zostały umowy o pracę lub umowy cywilnoprawne i warunkowane jest poprzednim nabyciem puli punktów, co oznacza indywidualne ich gromadzenie w zależności od spełnienia przesłanek warunkujących ich nabycie. Taka praktyka świadczy o motywacyjnym w tej części systemie wynagrodzeń, w ramach którego na końcu pracownik ma prawo wyboru świadczenia czy usługi, przy zakresie ich rodzaju określonym przez pracodawcę.

Opisane przez Wnioskodawcę świadczenia stanowią zatem system wynagradzania i to o wybitnie motywacyjnym charakterze. Jako system wynagradzania może występować obok innego czasowego, ryczałtowego innego systemu równolegle, różna może być też proporcja jego udziału w całkowitym wynagrodzeniu pracownika, czy zleceniobiorcy. Należy mieć jednak na uwadze, że ewentualny znaczny udział procentowy takiego systemu w całkowitym wynagrodzeniu (przychodzie) pracownika/zleceniobiorcy zaburzy proporcje między oskładkowaniem przychodu i stosowaniem wyjątków wymienionych w § 2 ust.1 ww. rozporządzenia. Bowiem zasadą wynagradzania pracowników / zleceniobiorców jest forma pieniężna, wynagrodzenia (świadczenia) rzeczowe w tym m.in. wymienione w §2 ust.1 pkt 26) cytowanego rozporządzenia są dopuszczalne, ale nie mogą mieć znaczącego czy wiodącego charakteru.

Powyższe znajduje potwierdzenie w ugruntowanej linii orzeczniczej tj. m.in. Wyroku z dnia 13 września 2016r. Sadu Apelacyjnego we Wrocławiu sygn. akt III AUa 411/16 oraz z dnia 14 czerwca 2017r. sygn.akt III AUa 139/17.

W świetle powyższego tak funkconujacy motywacyjny system wynagrodzeń nie mieści się w katalogu wyłączeń z oskładkowania w rozumieniu powołanego przepisu §2 ust.1 pkt 26) rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a tym samym opisane we wniosku Świadczenia Abonamentowe nie będą podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy czy tez zawartej umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenia).

Jednocześnie, odnosząc się do wskazanych przez Wnioskodawcę decyzji interpretacyjnych wydanych przedsiębiorcom w zakresie możliwości nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wartości niektórych artykułów, przedmiotów lub usług na podstawie §2 ust.1 pkt26) rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe po spełnieniu warunków określonych treścią ww. przepisu, wskazać należy, ze zostały wydane w indywidualnej sprawie innego przedsiębiorcy, w oparciu o opisany stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawiony przez Wnioskodawcę. Stosownie bowiem do treści art. 34 ust. 1 i art.35 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców interpretacja indywidualna jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych tylko w sprawie w której została wydana. Zauważyć należy, że interpretacje wydawane są w oparciu o zawarty we wniosku opis stan faktycznego lub zdarzenia przyszłego i nawet najmniejsza różnica w zawartym we wniosku o wydanie interpretacji opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (w tym pominięcie lub dodanie jakiegokolwiek elementu) może mieć istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia zawartego w interpretacji.

W konsekwencji, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji złożonym w dniu 04 lipca 2018 r . przez przedsiębiorcę w przedmiocie jak w sentencji decyzji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz