Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 30-10-2015 r. – WPI/200000/43/1208/2015

Zwrot kosztów dojazdu na posiedzenia dla członków rady nadzorczej nie są wyłączone z podstawy wymiaru składek na podstawie § 2 ust 1 pkt 15 rozporządzenia Dojazd na posiedzenie rady nadzorczej nie jest podróżą służbową

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 1208/2015

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 27 października 2015 r. przez przedsiębiorcę (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne zwrotu kosztów przejazdu na posiedzenia rady nadzorczej wypłaconych członkom rady nadzorczej.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawyo swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, że jest spółką prawa handlowego. Oprócz zarządu, w spółce powołany został organ nadzoru – rada nadzorcza. Członkowie rady nadzorczej z tytułu pełnionej funkcji otrzymują stałe wynagrodzenie miesięczne, a ponadto spółka zwraca im koszty przejazdu na posiedzenie rady nadzorczej do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Zwrot kosztów dojazdu dostają członkowie rady nadzorczej dojeżdżający na posiedzenia rady spoza miejscowości będącej siedzibą spółki. Zwrot obliczany jest zgodnie z par. 3 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 29 stycznia 2013 roku.

Zgodnie z par. 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe nie uwzględnia się diet i innych należności z tytułu podróży służbowej pracownika.

Natomiast podstawę wymiaru składki zdrowotnej członka rady nadzorczej stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe tych osób. Spółka zatem stosuje ww. zwolnienie i zwrot kosztów dojazdu na posiedzenie rady nadzorczej nie stanowi podstawy składek ubezpieczenia emerytalno-rentowego ani zdrowotnego.

Spółka stoi na stanowisku, że ww. zwolnienie obejmuje członka rady nadzorczej i zwrot kosztów dojazdu na posiedzenie rady nadzorczej nie stanowi podstawy składek ubezpieczenia emerytalno-rentowego ani zdrowotnego.

Zwrot kosztów dojazdu członka rady nadzorczej na posiedzenie rady nadzorczej naliczony jest zgodnie par. 3 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 29 stycznia 2013 r. i stanowi iloczyn stawki ustalonej w oparciu o przepisy wydane na podstawie art. 34a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o transporcie drogowym oraz liczby kilometrów przejechanych na posiedzenie i z powrotem. Taka kwota jest zwracana członkowi rady nadzorczej i spółka nie odprowadza od niej żadnych składek na ubezpieczenia emerytalno-rentowe czy też zdrowotne.

Spółka występuje zatem o wydanie interpretacji czy stanowisko Spółki w zakresie nieodprowadzania składek z tytułu wypłaty zwrotu kosztów dojazdu dla członków rady nadzorczej jest prawidłowe.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 powołanej powyżej ustawy, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe dla m.in. członków rad nadzorczych, wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji, regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

W myśl, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2015 r., art. 6 ust. 1 pkt 22 i art. 13 pkt 17 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym członkowie rady nadzorczej wynagradzani z tytułu pełnionej funkcji od dnia powołania do dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji.

Ponadto zgodnie z brzmieniem art. 18 ust. 4 pkt 10 wskazanej ustawy w związku z art. 4 pkt 9 tejże ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania, łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 581 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r., do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne członków rad nadzorczych, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – cyt. powyżej.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia nie stanowią podstawy wymiaru składek: diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika – do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem pkt 17.

W powołanym powyżej przepisie mowa jest, że nie stanowią podstawy wymiaru składek diety i inne należności z tytułu podróży służbowej, zatem ma on zastosowanie wyłącznie do diet i innych należności z tytułu podróży o charakterze służbowym.

Zgodnie z art. 775 § 1 Kodeksu pracy – podróż służbowa jest to wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy pracownika. Z przepisu tego wynika bowiem wprost, że podróż służbowa ma charakter incydentalny. Podstawę formalną podróży służbowej stanowi polecenie wyjazdu. Polecenie takie powinno określać zadanie oraz termin i miejsce jego realizacji.

Opierając się na definicji podróży służbowej należy stwierdzić, że dojazd członków rady nadzorczej na posiedzenie rady nie jest podróżną o charakterze służbowym, a w konsekwencji nie może mieć w tym przypadku zastosowanie wyłączenie z podstawy wymiaru składek wynikające z § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r.

Oddział zwraca uwagę, że rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167), na które powołuje się Wnioskodawca i w oparciu o które dokonuje wyliczenia kosztów dojazdu członkom rady nadzorczej na posiedzenia ma zastosowanie wyłącznie do podróży służbowej w pojęciu Kodeksu pracy.

Z treści wniosku złożonego w dniu 27 października 2015 r. bowiem wynika, iż członkowie rady nadzorczej z tytułu pełnienia funkcji otrzymują stałe wynagrodzenie miesięczne, a ponadto Spółka zwraca im koszty przejazdu na posiedzenie rady nadzorczej do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Zwrot kosztów dojazdu dostają członkowie rady nadzorczej dojeżdżający na posiedzenia rady spoza miejscowości będącej siedzibą Spółki. Zwrot obliczany jest zgodnie z par. 3 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 29 stycznia 2013 roku.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawiony we wniosku z dnia 27 października 2015 r. stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne zwrotu kosztów przejazdu na posiedzenia rady nadzorczej wypłaconych członkom rady nadzorczej.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (…).

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz