Decyzja nr 36 – stanowisko prawidłowe- podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne- nagrody jubileuszowe
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Decyzja nr 360
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz,1829-ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2017, poz. 1778), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku (…) z siedzibą w (…) z dnia 9 sierpnia 2017r., złożonym w dniu 14 sierpnia 2017 r. w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne wartości nagrody jubileuszowej wypłaconej przez pracodawcę pracownikowi.
UZASADNIENIE
W dniu 14 sierpnia 2017 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek (…) z siedzibą w (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 września 2017 r., doręczonym w dniu 11 września 2017 r.
Wnioskodawca w treści złożonego wniosku wskazał, że obowiązujące w zakładzie pracy przepisy płacowe przewidują wypłatę nagrody jubileuszowej co 5 lat. Pracownik nabył prawo do nagrody za 35 lat pracy w dniu 12 lipca 2012 r. Wniosek o jej wypłatę złożył z opóźnieniem w dniu 30 sierpnia 2013 r. Nagrodę jubileuszową wypłacono 09 września 2013 r. i nie odprowadzono od niej składek na ubezpieczenia społeczne.
Obecnie w miesiącu sierpniu 2017 r. (nie minęło jeszcze 5 lat od wypłaty poprzedniej nagrody) pracownik chce złożyć kolejny wniosek o wypłatę nagrody jubileuszowej.
W związku z powyższym wnioskodawca kieruje pytanie czy zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczególnych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, nagroda jubileuszowa do której pracownik nabył prawo 12 lipca 2017 r. jest zwolniona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
Zdaniem przedsiębiorcy nagroda jubileuszowa do której pracownik nabył prawo w dniu 12 lipca 2017 r. jest wyłączona z podstawy wymiaru składek ZUS. Decydującą datą jest data nabycia do niej prawa, a nie data wypłaty w porównaniu do poprzedniej nagrody jubileuszowej.
Uzupełniając wniosek pismem z dnia 6 września 2017r., doręczonym w dniu 11 września 2017r. wnioskodawca wskazał, że wartość nagrody jubileuszowej wypłacanej przez wnioskodawcę pracownikom w oparciu o postanowienia przepisów o wynagradzaniu obowiązujących w spółce stanowi przychód tych osób z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016r., poz. 2032 ze zm.).
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:
Stanowisko przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji uznać należy za prawidłowe.
W myśl art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.
Zgodnie natomiast z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Na wstępie należy zaznaczyć, iż we wskazanym powyżej trybie Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje interpretacji przepisów wewnętrznych obowiązujących u przedsiębiorcy (nie wynika z nich bowiem obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne), jak również nie ocenia przyjętych rozwiązań oraz zachowań płatnika składek pod kątem ich poprawności. Wynika to z braku możliwości prowadzenia postępowania dowodowego czy wyjaśniającego. W trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Zakład nie kształtuje prawa, nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i jest związany okolicznościami przedstawionymi przez wnioskodawcę we wniosku.
Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r., poz.2236 ze zm.), jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
W myśl zaś § 1 ww. rozporządzenia podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Za przychody ze stosunku pracy uważa się zaś: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w § 2 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż z podstawy wymiaru składek na ubezp.ieczenia społeczne wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.
Z przywołanych powyżej przepisów wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje w takim przypadku fakt daty wypłacenia takiego świadczenia pracownikowi (wypłata nagrody może nastąpić więc w okresie dłuższym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).
Należy podkreślić, iż pracownik ma prawo do nagrody jubileuszowej tylko wówczas, gdy przepisy płacowe obowiązujące u danego pracodawcy przewidują takie świadczenie np. prawo do nagrody jubileuszowej wynika z postanowień układu zbiorowego pracy lub z regulaminu wynagradzania.
Wnioskodawca wskazał, że pracownik nabył prawo do nagrody jubileuszowej za 35 lat stażu pracy w dniu 12 lipca 2012r., nagrodę jubileuszową wypłacono w dniu 9 września 2013r., zaś prawo do kolejnej nagrody jubileuszowej pracownik nabył w dniu 12 lipca 2017r.
W tym miejscu należy wskazać, że w opisanej sytuacji decydującą datą jest data nabycia przez pracownika prawa do nagrody jubileuszowej, a nie data jej wypłaty wobec powyższego należy uznać, że zostało spełnione kryterium warunkujące dopuszczalność wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości nagrody jubileuszowej wypłacanej pracownikom przez pracodawcę określone w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, tj. prawo do nagrody jubileuszowej przysługuje pracownikom zatrudnionym u wnioskodawcy nie częściej niż co 5 lat.
Reasumując, wobec oświadczenia wnioskodawcy, iż w regulaminie wynagradzania obowiązującym u wnioskodawcy zawarty jest zapis stanowiący, iż nagrody jubileuszowe przysługują nie częściej niż co 5 lat, i nagroda jubileuszowa stanowi przychód pracowników ze stosunku pracy, stanowisko wnioskodawcy, wskazujące na wyłączenie wartości nagrody jubileuszowej wypłaconej w takich okolicznościach z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.
Powyższe będzie miało zastosowanie również do składek na ubezpieczenie zdrowotne, bowiem z art. 81 ust.l ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2016r., poz. 1793 ze zm.) wynika, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.
Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zdkładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
źródło: https://bip.zus.pl