Dotyczy wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagród jubileuszowych mających postać nagród rzeczowych oraz świadczeń pieniężnych
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
DECYZJA NR 301
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j.: Dz. U. z 2016, poz. 1829 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. 2016, poz. 963 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku przedsiębiorcy (…) z dnia 12 czerwca 2017 r., doręczonego w dniu 14 czerwca 2017 r. uzupełnionego dnia 18 lipca 2017r. w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagród jubileuszowych mających postać nagród rzeczowych oraz świadczeń pieniężnych.
UZASADNIENIE
Dnia 14 czerwca 2017r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku, wpłynął wniosek z dnia 12 czerwca 2017r. złożony przez przedsiębiorcę: (…) wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lipca 2017r. doręczonym dnia 18 lipca 2017r.
Wnioskodawca w treści złożonego wniosku wskazał, że wypełnia obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych [w dalszej treści: „ustawa”], w szczególności dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Zgodnie z zapisami obowiązującego u wnioskodawcy Regulaminu Wynagradzania [w dalszej treści: „regulamin”] pracownikom przysługuje nagroda za długoletni staż pracy [w dalszej treści:” nagroda”]. Nagroda ma postać świadczenia pieniężnego. Wnioskodawca planuje modyfikację postanowień regulaminu, poprzez wykreślenie dotychczasowych zapisów w zakresie nagrody i wprowadzenie nowego składnika tj. nagrody jubileuszowej [w dalsze treści: „nagroda jubileuszowa”]. Według projektowanych zapisów, pracownicy zatrudnieni u wnioskodawcy będą uprawnieni do otrzymania nagrody jubileuszowej po raz pierwszy po przepracowaniu (…) lat i następnie po przepracowaniu (…) lat. W regulaminie ma zostać zamieszczona specyfikacja nagród jubileuszowych, według poniższego zestawienia:
Pracownik -letnim stażem pracy otrzyma nagrodę rzeczową w postaci urządzenia „(…)” w cenie do (…) i nagrodę pieniężną netto o równowartości kwoty podatku należnego od ww, nagrody rzeczowej.
Pracownik z (…)-letnim stażem pracy otrzyma nagrody rzeczowe w postaci urządzenia „(…)” w cenie do (…) oraz vouchera na kolację w wybranej restauracji na kwotę (…) zł i nagrodę pieniężną netto o równowartości kwoty podatku należnego od ww. nagród rzeczowych.
Wnioskodawca zadał pytanie w odniesieniu do projektowanej modyfikacji regulaminu, nie czy nagrody jubileuszowe przyznane na podstawie regulaminu, w zaprezentowanym kształcie tj, mające postać nagród rzeczowych oraz świadczeń pieniężnych, będą stanowiły podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
Według oceny wnioskodawcy nagrody jubileuszowe w zaprezentowanym kształcie tj. mające postać nagród rzeczowych oraz świadczeń pieniężnych, nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
W pierwszej kolejności Wnioskodawca uznaje, że dodatkowe świadczenia mające postać nagród jubileuszowych, należy klasyfikować jako przychód otrzymany tytułem zatrudnienia na podstawie stosunku pracy określony w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2016, poz. 2032).
Wnioskodawca wskazał, że mając na uwadze treść art. 18 ust. 1 oraz 2 i art. 20 ust. 1 ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymany tytułem zatrudnienia na podstawie stosunku pracy. Przy ustalaniu przywołanej powyżej podstawy wymiaru, wyłączeniu podlegają przychody specyfikowane w par. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 2236), [w dalszej treści: „rozporządzenie”] oraz wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną i zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Wskazane rozporządzenie w par. 1 precyzuje, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Wzmiankowany w treści niniejszego wniosku art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku pracy uznaje wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Wnioskodawca dalej wskazał, że zgodnie z par. 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowi przychód mający postać nagrody jubileuszowej (gratyfikacji), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Wnioskodawca podkreśla, że z przedstawionego zdarzenia przyszłego, wynika że Wnioskodawca zamierza sprecyzować zasady określające warunki przyznania nagród jubileuszowych na drodze zapisów w regulaminie. Według projektowanych zapisów regulaminu, prawo do nagrody jubileuszowej będzie przysługiwało pracownikom nie częściej niż co 5 lat: odpowiednio po przepracowaniu lat i następnie lat. Tym samym w ocenie Wnioskodawcy spełnione zostały warunki dla wyłączenia nagród jubileuszowych z podstawy wymiaru składek, które planuje przyznać Wnioskodawca. Przewidziane projektem zapisów do regulaminu elementy nagrody jubileuszowej tj. nagrody rzeczowe oraz pieniężne, stanowią jej [nagrody jubileuszowej] integralną część, a tym samym wartość ww. elementów nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
W piśmie z dnia 12 lipca 2017r. stanowiącym uzupełnienie wniosku przedsiębiorca wskazał, że dodatkowe świadczenia mające postać nagród jubileuszowych w prezentowanej treścią wniosku formie, należy klasyfikować jako przychód otrzymany tytułem zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, określony w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust, 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.
Zgodnie natomiast z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje Interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego. Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie zdarzenia przyszłego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę, obciąża jedynie przedsiębiorcę.
Jednoznacznie ujęty zakres przedmiotowy wniosków o wydanie pisemnej interpretacji uniemożliwia Zakładowi dokonanie kwalifikacji prawnej określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy. Dlatego też, Zakład poprzestaje na oświadczeniu przedsiębiorcy odnośnie tego, iż świadczenie, o którym stanowi wniosek stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy traktując takie oświadczenie jako element opisu stanu faktycznego wniosku.
Stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust, 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za nieprawidłowe
Zgodnie z treścią art. 18 ust.1 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2016, poz. 2032, późn. zm.|. 2a przychody ze stosunku pracy uważa się; wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności; wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią natomiast przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe {Dz. U.z 2015 r., poz. 2236 ze zm.), gdzie w § 2 ust. 1 pkt 1 z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są te przychody uzyskane tytułem nagrody jubileuszowej (gratyfikacji) jeżeli według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.
Z powyższego wywieść należy, iż decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast fakt daty wypłacenia tych świadczeń pracownikowi (wypłata tych świadczeń może nastąpić więc w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej).
Co jednak istotne jak wynika wprost z dyspozycji treści § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne podlegają nagrody jubileuszowe mające postać gratyfikacji. Zwrócić należy uwagę, iż wyraz „gratyfikacja” w myśl definicji słownikowych oznacza „specjalne dodatkowe wynagrodzenie wypłacane za pewne zasługi lub z pewnej okazji” (internetowy Słownik Języka Polskiego SJP.pl, 2017 r.) jak również „dodatkowe zwykle jednorazowe wynagrodzenie pieniężne wypłacone pracownikowi jako nagroda za specjalne zasługi z okazji np. jubileuszu firmy” (Słownik języka polskiego PWN, wersja elektroniczna 2017 r., sjp.pwn.pl).
Racjonalny ustawodawca wskazując na gratyfikacje, dał wyraz temu, iż nie każde świadczenie może korzystać z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, a wyłącznie świadczenie mające postać gratyfikacji, czyli w istocie postać świadczenia pieniężnego. Innymi słowy ustawodawca zawęził zakres świadczeń podlegających wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w oparciu o ten przepis do świadczeń pieniężnych.
Inne rozumienie tego zapisu prowadziłoby do uznania, że w istocie każde świadczenia nie tylko pieniężne, ale mające charakter rzeczowy np. w postaci laptopa korzystałoby jako nagroda jubileuszowa wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
Tym samym zapis wskazujący na gratyfikacje byłby zbędny.
Jak wynika z treści wniosku oraz z pisma z dnia 12 czerwca 2017r. stanowiącego uzupełnienie wniosku według projektowanych przez Wnioskodawcę zmian w przepisach płacowych pracownicy będą uprawnieni do otrzymania nagrody jubileuszowej po raz pierwszy po przepracowaniu (…) lat i następnie po przepracowaniu (…) lat, a więc nagrody te będą przysługiwały nie częściej niż co 5 lat. Na nagrody jubileuszowe będą jednak składały się świadczenia rzeczowe oraz świadczenia pieniężne. Ponadto, świadczenia te będą stanowiły przychód pracowników ze stosunku pracy.
Istotne jest, iż tytułem nagrody jubileuszowej pracodawca przyzna nagrody rzeczowe i przy okazji świadczenie pieniężne związane z tą nagrodą rzeczową.
W świetle powyższych nie można zatem, stanowiska Wnioskodawcy wskazującego, iż wartość nagród jubileuszowych, o których mowa we wniosku mających postać nagród rzeczowych oraz świadczeń pieniężnych stanowiących przy okazji tej nagrody wartość podatku Vat należy wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać za prawidłowe. Wnioskodawca zamierza wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia Społeczne w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia świadczenia o charakterze rzeczowym, które nie mają postaci gratyfikacji, i związaną z jej zakupem wartością podatku Vat, a tylko takie nagrody jubileuszowe mające postać świadczenia pieniężnego korzystają z powyższego wyłączenia.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
źródło: https://bip.zus.pl