Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
DECYZJA Nr 363/2017
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 1829 ze zm.) w związku żart. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 963 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedsiębiorcy (…) przedstawione we wniosku złożonym w dniu 13 marca 2017 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę kwoty jednorazowego świadczenia rocznego, nazwanego Nagroda na Dzień Chemika.
UZASADNIENIE
W dniu 13 marca 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (…) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 marca 2017r. (wpływ do Oddziału w Lublinie w dniu 28 marca 2017r.).
Wnioskodawca przedstawiając zdarzenie przyszłe wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szeroko rozumianej produkcji chemicznej. W dniu 7 czerwca każdego roku przypada Dzień Chemika, święto pracowników zatrudnionych w branży chemicznej . Zgodnie z art. (…) Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy z dnia (…) roku dla pracowników (…) pracownicy są uprawnieni do nagrody z okazji Dnia Chemika, na zasadach określonych w regulaminie opracowanym w odrębnym trybie. Wprowadzony Regulamin przyznawania pracownikom Wnioskodawcy nagrody z okazji Dnia Chemika przyznaje pracownikom prawo do tzw. nagrody na Dzień Chemika w wysokości nie mniejszej niż średniego wynagrodzenia miesięcznego zaliczanego w ciężar kosztów, osiągniętego u wnioskodawcy w Spółce za kwiecień danego roku. Prawo do tego przysługuje pracownikom, którzy byli zatrudnieni w okresie od początku roku obrotowego do 30 kwietnia danego roku przez co najmniej 3 miesiące i pozostawali w zatrudnieniu na dzień 30 kwietnia. Wysokość świadczenia uzależniona jest od przepracowanego okresu i wymiaru czasu pracy.
Ponadto, Wnioskodawca poinformował, iż corocznie wypłaca na rzecz pracowników opisane wyżej jednorazowe świadczenie roczne z okazji święta branżowego, nazywane Nagrodą na Dzień Chemika. W roku 2017 Wnioskodawca zamierza również wypłacić na rzecz pracowników jednorazowe świadczenie roczne z okazji święta branżowego. Do roku 2016 Wnioskodawca wliczał to świadczenie do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Zdaniem Wnioskodawcy świadczenie zwane Nagrodą na Dzień Chemika, które ma zamiar Wnioskodawca wypłacić pracownikom w roku 2017 oraz w latach kolejnych nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie wskazując co następuje:
W myśl § 2 ust. 1 pkt 27 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe(tj. Dz.U. z 2015 roku poz. 2236) podstawy wymiaru składek nie stanowią m.in. dodatkowe świadczenia niemąjące charakteru deputatu przyznawane na podstawie przepisów szczególnych – kart branżowych lub układów zbiorowych pracy tj. ekwiwalent pieniężny z tytułu zwrotu kosztów przejazdów urlopowych, świadczenia na pomoce naukowe dla dzieci, świadczenia przyznawane z tytułu uroczystych dni jak tradycyjne „barbórkowe”, z wyjątkiem nagród pieniężnych wypłacanych z tytułu uroczystych dni. (…) obowiązującego u Wnioskodawcy Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy z ania 2006 roku stanowi, że pracownicy są uprawnieni do nagrody z okazji Dnia Chemika na zasadach określonych w regulaminie opracowanym w odrębnym trybie. Opracowany w odrębnym trybie Regulamin przyznawania pracownikom Wnioskodawcy nagrody z okazji Dnia Chemika z dnia (…) 2008 roku przyznaje prawo do tego świadczenia wszystkim pracownikom, którzy byli zatrudnieni w okresie od początku roku obrotowego do 30 kwietnia danego roku przez co najmniej 3 miesiące i byli zatrudnieni na dzień 30 kwietnia, nie uzależniając tego świadczenia od przymiotów osobistych pracownika a związanych z jego pracą zawodowy.
Uregulowanie zawarte w Zakładowym Układzie Zbiorowym obowiązującym u Wnioskodawcy a dotyczące tzw. nagrody na Dzień Chemika ma charakter przywileju płacowego. Nie można uznać, że dodatkowe świadczenie roczne zwane nagrodą na Dzień Chemika jest nagrodą pieniężną wypłacaną z tytułu uroczystych dni, o której mowa w § 2ust. 1 pkt 27. Samo użycie nazwy „nagroda” nie świadczy o tym że świadczenie jest nagrodą. Art. 105 Kodeksu pracy stanowi, że pracodawca może przyznać nagrody i wyróżnienia pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatyw w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się szczególnie do wykonywania zadań zakładu. Niewątpliwie nagrodą jest pieniężne lub rzeczowe świadczenie przyznane pracownikowi przez pracodawcę wg swego uznania, przy czym „uznanie” to jest ograniczone przez spoczywający na pracodawcy obowiązek obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników i wyników pracy (art. 94 pkt.9 Kodeksu pracy) oraz przestrzegania podstawowych zasad prawa pracy: równego traktowania pracowników (art. 11 2 Kodeksu pracy) i niedyskryminacji (art. 113, art. 183a -183e Kodeksu pracy).W zasadzie pracownik nie ma roszczenia o nagrodę, chyba że pracodawca wadliwie korzysta ze swego prawa w odniesieniu do przyznania nagrody lub nie wypłaca przyznanej nagrody. Wypłacane u wnioskodawcy świadczenie z okazji Dnia Chemika nie spełnia wymogów pozwalających na uznanie go za nagrodę. Ze zwolnienia z obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w oparciu o przepis § 2ust. 1 pkt 27 Rozporządzenia, korzystają jedynie te świadczenia przyznane przez pracodawcę pracownikom z tytułu uroczystych dni, co do których łącznie spełnione są przesłanki: nic mają charakteru deputatu, wypłacane są na podstawie kart branżowych lub układów zbiorowych pracy, wypłata świadczenia musi mieć charakter tradycyjny dla danej branży, wypłata nie ma charakteru nagrody pieniężnej, przyznanie świadczenia musi mieć charakter roszczeniowy. W sytuacji gdy dane świadczenie nie spełnia którejkolwiek z przesłanek wymienionych powyżej, to jego wartość należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Podkreślenia wymaga okoliczność, że ustawodawca dopuścił nieuwzględniane w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych świadczeń, których wypłata ma charakter tradycyjny dla danej branży, a więc wypłaty o charakterze utrwalonej w czasie, towarzyszącej obchodzeniu uroczystych dni.
Według Wnioskodawcy należy wziąć pod uwagę to, że prawo do tego świadczenia przysługuje generalnie wszystkim pracownikom, którzy byli zatrudnieni w okresie od początku roku obrotowego do 30 kwietnia danego roku przez co najmniej 3 miesiące i byli zatrudnieni na dzień 30 kwietnia, że świadczenie to nie ma charakteru deputatu, wypłacane jest na podstawie układu zbiorowego pracy, nie ma charakteru nagrody i ma charakter roszczeniowy. W żadnej mierze świadczenie to, zwane Nagrodą na Dzień Chemika jako przyznawane z okazji uroczystego dnia nie zależy od wzorowego wypełniania obowiązków pracowniczych, od przejawiania inicjatyw w pracy i podnoszenia jej wydajności oraz jakości. Podkreślić należy, że branżowe święto w postaci Dnia Chemika zostało ustanowione Uchwałą Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 9 stycznia 1964 roku w sprawie ustanowienia Dnia Chemika ( MP nr 4 poz. 20 z 1964 r). Termin obchodów tego święta został ustalony na pierwszą niedzielę czerwca każdego roku. Dzień Chemika jest tradycyjnie obchodzony przez Wnioskodawcę i inne przedsiębiorstwa z branży chemicznej, które do swoich przepisów wewnętrznych wprowadziły obchody Dnia Chemika jako święta branżowego i przewidziały świadczenia związane z tym dniem.
Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane na podstawie obowiązującego u Wnioskodawcy Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy świadczenie zwane „nagrodą na Dzień Chemika” nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne – emerytalne, rentowe, chorobowe i i wypadkowe, jako świadczenie niemające charakteru deputatu, wypłacane na podstawie przepisów szczególnych z tytułu uroczystego dnia. Dodatkowa podkreślić należy, że w myśl zapisu § 2 ust. 1 pkt 27 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej zwolnione z obowiązku naliczania składek są nie tylko świadczenia niepieniężne. Zdaniem Wnioskodawcy użyte w tym przepisie pojęcie „świadczenia” winno być interpretowane szeroko, co oznacza, że pod tym pojęciem rozumie się również świadczenia pieniężne.
Pismem z dnia 16 marca 2017r. Zakład wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie złożonego w dniu 13 marca 2017 r. wniosku poprzez wskazanie, czy kwota jednorazowego świadczenia rocznego z okazji święta branżowego – Dnia Chemika, które Wnioskodawca zamierza wypłacić na rzecz pracowników będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.).
Jednocześnie Zakład wskazał, iż nie jest właściwy do rozstrzygania w zakresie uznania określonego świadczenia jako przychód ze stosunku pracy, gdyż powyższe leży w gestii organów podatkowych, a bez wskazania ww. kwestii przez Wnioskodawcę jako elementu opisu zdarzenia przyszłego brak jest możliwości udzielenia w trybie pisemnej interpretacji odpowiedzi na pytanie dotyczące ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników.
W odpowiedzi na powyższe pismem z dnia 21 marca 2017r. (wpływ do Oddziału 28 marca 2017r.) Wnioskodawca poinformował, że kwota jednorazowego świadczenia rocznego z okazji święta branżowego – Dnia Chemika, które to świadczenie zamierza wypłacić pracownikom, stanowić będzie przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.). Jednocześnie wskazując, że nawet jeżeli świadczenie to stanowić będzie dla pracowników przychód ze stosunku pracy, nie oznacza, że będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Modyfikacja wysokości podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia następuje m.in. w przypadkach określonych przepisami, przywołanego we wniosku o interpretację, rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W § 2 powołanego rozporządzenia został wskazany katalog przychodów, których nie wlicza się przy ustalaniu podstawy wymiaru składek. Zgodnie z treścią tego przepisu, zdaniem Wnioskodawcy, takim składnikiem wynagrodzenia nie będą wymienione w pkt 28) dodatkowa świadczenia nie mające charakteru deputatu przyznawane na podstawie przepisów szczególnych – kart branżowych lub układów zbiorowych pracy, świadczenia przyznawane z tytułu uroczystych dni, jak tradycyjne „barbórkowe”, z wyjątkiem nagród pieniężnych wypłacanych z tytułu uroczystych dni. Jednorazowe świadczenie roczne, z tytułu uroczystego dnia – Dnia Chemika, które Wnioskodawca zamierza wypłacić, w żadnej mierze nie jest nagrodą, co Wnioskodawca podkreślał w złożonym przez siebie wniosku.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ponadto stosownie do art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Oddział zaznacza, że w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska Przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów. Ocena stanowiska Wnioskodawcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego.
Ponadto Zakład informuje, że w trybie pisemnych interpretacji wobec jednoznacznego brzmienia art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie jest władny do rozstrzygania, czy dane świadczenie stanowi nagrodę w rozumieniu przepisów prawa pracy, czy też nic ma charakteru deputatu. W drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska Przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów. Ocena stanowiska Wnioskodawcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego.
Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne reguluje ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r., poz. 963 ze zm.) oraz rozporządzenie wykonawcze Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn. Dz. U. z 2015, poz. 2236 z późn. zm.).
Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn. Dz.U. z 2015r., poz. 2236 ze zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych, a także przychodów nie podlegających uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na podstawie zapisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Natomiast, zgodnie z art. 20 ust.1 i 2 ustawy podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe, z zastrzeżeniem, że przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe nie stosuje się ograniczenia , o którym mowa w art. 19 ust. 1.
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń pieniężnych w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia za godziny nadliczbowa, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Jednocześnie katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został określony we wskazanym powyżej rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W myśl § 2 ust. 1 pkt 27 powyższego rozporządzenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączono dodatkowe świadczenia niemające charakteru deputatu przyznane na podstawie przepisów szczególnych – kart branżowych lub układów zbiorowych pracy, tj. ekwiwalent pieniężny z tytułu zwrotu kosztów przejazdów urlopowych, świadczenia na pomoce naukowe dla dzieci, świadczenia przyznawane z tytułu uroczystych dni, jak tradycyjne „barbórkowe”, z wyjątkiem nagród pieniężnych wypłacanych z tytułu uroczystych dni.
Należy nadmienić też, że uregulowania powyższego rozporządzenia zawarte w § 2 stanowią w istocie wyjątek od ogólnej zasady, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowią przychody w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dlatego wyłączenia te muszą być interpretowane ściśle i zawężająco, gdyż w przeciwnym wypadku mogłoby prowadzić do obchodzenia przepisów o podstawie wymiaru składek na te ubezpieczenia. Zatem ze zwolnienia z obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w oparciu o powyższy przepis, korzystają jedynie te świadczenia przyznane przez pracodawcę pracownikom z tytułu uroczystych dni, co do których łącznie spełnione są przesłanki: nie mają charakteru deputatu, wypłacane są na podstawie kart branżowych lub układów zbiorowych pracy, wypłata świadczenia musi mieć charakter tradycyjny dla danej branży, wypłata nie ma charakteru nagrody pieniężnej, przyznanie świadczenia musi mieć charakter roszczeniowy. W sytuacji gdy dane świadczenie nie spełnia którejkolwiek z przesłanek wymienionych powyżej, to jego wątłość należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Podkreślenia wymaga okoliczność, że ustawodawca dopuścił nieuwzględniane w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych świadczeń, których wypłata ma charakter tradycyjny dla danej branży, a więc wypłaty o charakterze utrwalonej w czasie, towarzyszącej obchodzeniu uroczystych dni.
Użycie przez ustawodawcę w określeniu świadczenia z okazji uroczystych dni odniesienia do świadczenia barbórkowego, rodzi konieczność ustalenia charakteru (istoty) świadczenia barbórkowego poprzez odwołanie się do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1981 r. w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa – Karta górnika (Dz. U. z 1982 r. Nr 2, poz. 13), które w § 3 stanowi, że pracownikom górnictwa przysługuje ponadto tradycyjne „barbórkowe” w naturze lub ekwiwalencie pieniężnym stanowiącym równowartość w naturze. Jednocześnie w ust. 4 omawiany przepis postanawia, że właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określą rodzaj, ilość i wartość artykułów objętych świadczeniem w naturze. Takie uregulowanie skutkuje tym, że tzw. „barbórkowe” jest świadczeniem w naturze, a to powoduje, że taki charakter posiadają także świadczenia przyznawane z tytułu uroczystych dni, o jakich mowa w § 2 ust. 1 pkt 27 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. Świadczenie pieniężne podlega zatem wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tylko w sytuacji, gdy stanowi ekwiwalent świadczenia w naturze. Świadczenie opisane we wniosku o interpretację, nie spełnia wymogu dla możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a określonych w § 2 ust. 1 pkt 27 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W tym miejscu należy wskazać na ugruntowaną w przedmiotowym zakresie linię orzecznicza m.in. Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 12 grudnia 2011r. sygn. akt I UK 155/11; Wyrok Sadu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 20 marca 2012r. sygn. akt III AUa 1684/11.
W rezultacie, mając na uwadze treść powołanego powyżej przepisu oraz opisany we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji stan faktyczny, należy uznać, iż świadczenie przyznane z okazji Dnia Chemika w okolicznościach przedstawionych we wniosku stanowi „nagrodę pieniężną wypłacaną z tytułu uroczystych dni” w rozumieniu § 2 ust.1 pkt 27 rozporządzenia powołanego powyżej. W konsekwencji stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
W świetle powyższego Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji złożonym w dniu 13 marca 2017r., który został uzupełniony pismem złożonym w dniu 28 marca 2017r. uznał za nieprawidłowe.
POUCZENIE
Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.
Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego.
źródło: https://bip.zus.pl