Podstawa wymiaru składek osoby prowadzacej pozarolniczą działalność
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
DECYZJA Nr 1530/2014
Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 672 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r ., o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 29 grudnia 2014 r. przez, przedsiębiorcę (…) w sprawie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dla osoby prowadzącej działalność pozarolniczą, której przedmiotem jest opieka dzienna nad dziećmi w niepublicznym przedszkolu.
UZASADNIENIE
W dniu 29 grudnia 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
W przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawczyni wskazała, że prowadzi działalność gospodarczą od dnia 1 czerwca 2011 roku. Przedmiotem działalności jest opieka dzienna nad dziećmi w niepublicznym przedszkolu, w którym wnioskodawczyni pełni funkcje dyrektora. Działalność wnioskodawczyni sfinansowana jest z dotacji z Urzędu Gminy oraz z wpłat rodziców.
Wnioskodawczyni jest wpisana do ewidencji szkól i placówek niepublicznych jako osoba prowadząca przedszkole niepubliczne jednocześnie pełni funkcję dyrektora placówki.
Jednocześnie Wnioskodawczyni wskazała, że dotacje z budżetu gminy mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie między innymi wydatków bieżących przedszkola, w tym na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej przedszkole jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola (art. 90 ust. 3d pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty Dz.U. 1991, Nr 95. poz. 425).
Wnioskodawczyni oświadczyła, ze posiada wpis do działalności gospodarczej i z tej działalności podlega ubezpieczeniom społecznym, zdrowotnemu oraz kp, wskazując jednocześnie, iż na podstawie art. 21 ust 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnione są od podatku.
Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.
Zdaniem Wnioskodawcy dyrektor przedszkola niepublicznego prowadząc działalność gospodarczą uzyskuje przychody i ponosi koszty, które są rozliczane w rumach prowadzonej działalności gospodarczej.
Dotacja nie stanowi dla Wnioskodawcy wynagrodzenie za pracę, lecz przychód z działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania, natomiast za przychód będący podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych, uważa się przychody ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotacja zwolniona jest z opodatkowania, nie stanowi tym samym przychodu. Art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991r. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma podstawy do opłacania składek na ubezpieczenie społeczne ze stosunku pracy, czy innych tytułów, w jakich praca jest wykonywana na stanowisku dyrektora przedszkola, będącego jednocześnie organem prowadzącym, jeżeli jej koszt pokrywany jest wyłącznie z dotacji oświatowej.
Wnioskodawca uważa, że osoba prowadząca działalność gospodarczą podlega ubezpieczeniu społecznemu, zdrowotnemu oraz FP z tytułu działalności i opłaca składki od kwoty zadeklarowanej dla ww. osób.
Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z. art 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
W myśl art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.
Z brzmienia powołanych powyżej przepisów wynika, iż wydanie pisemnej interpretacji dotyczy wyłącznie przepisów, z których bezpośrednio wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, natomiast w powyższym trybie Zakład nie dokonuje analizy zagadnień prawa podatkowego.
W związku z powyższym, fakt wskazania przez wnioskodawczynię w opisie stanu faktycznego, iż dotacja nie stanowi dla wnioskodawczyni wynagrodzenia za pracę, lecz dotację zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, umożliwił udzielenie odpowiedzi na zagadnienie przedstawione we wniosku.
Katalog podmiotów objętych obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi zawarty został w art. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osobami z nimi współpracującymi. Osoby prowadzące pozarolniczą działalność, podlegające z tego tytułu obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, objęte są również obowiązkowym ubezpieczeniem wypadkowym (art. 12 ust. 1), natomiast ubezpieczenie chorobowe jest dla wymienionych osób dobrowolne (art. 11 ust. 2).
Jednocześnie, jak stanowi art. 8 ust 6 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność, uważa się osobę prowadzącą publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów o systemie oświaty.
Wnioskodawczyni w stanie faktycznym wskazała, iż prowadzi działalność gospodarczą od dnia 01.06.2011r. Wnioskodawczyni jest także wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych jako osoba prowadząca przedszkole niepubliczne i jednocześnie pełni funkcję dyrektora placówki. Wnioskodawczyni wskazała, iż działalność ta sfinansowana jest z dotacji z Urzędu Gminy oraz z wpłat rodziców. Dotacja nie stanowi dla Wnioskodawczyni wynagrodzenia za pracę lecz przychód zwolniony z opodatkowania, na podstawie przepisów podatkowych wskazanych przez Wnioskodawczynię.
Podsumowując powyższe, wnioskodawczyni jako osoba prowadząca niepubliczne przedszkole na gruncie przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych uważana jest za osobę prowadząca pozarolniczą działalność, która objęta jest obowiązkowo ubezpieczeniami społecznymi na podstawie art. 6 ust. I pkt. 5 oraz art. 12 ust 1 ustawy.
Podleganie osób prowadzących pozarolniczą działalność ubezpieczeniom społecznym wiąże się z obowiązkiem opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, a podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla osób prowadzących działalność pozarolniczą stanowi, stosownie do art. 18 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy. Składka w nowej wysokości obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.
Ponadto Zakład zaznacza, iż nie jest właściwy do udzielenia interpretacji w zakresie spraw dotyczących objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, jednakże na podstawie art. 109a ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2008 r . Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) sprawy dotyczące obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne należa do właściwości Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Na podstawie art. 66 ust. 1 pkt. 1 lit. c) ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub ubezpieczeniem społecznym rolników, które są osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą lub osobami z nimi współpracującymi, z wyłączeniem osób, które zawiesiły wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, Stosownie do art 84 ust 1 powołanej ustawy – składkę na ubezpieczenie zdrowotne opłaca osoba podlegająca ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne osób prowadzących pozarolniczą działalność, zgodnie z art. 81 ust 2 powołanej ustawy, stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 75 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. Składka w nowej wysokości obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.
W związku z powyższym, dotacje z budżetu gminy przyznawane niepublicznym przedszkolom, na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne osoby prowadzącej pozarolniczą działalność w rozumieniu przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Podsumowując. Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 29 grudnia 2014 r.
Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.
Stosownie do art 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z. art. 83 ust 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. W związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (…).
źródło: https://bip.zus.pl