Interpretacja ZUS Oddział w Lublinie z 8-10-2014 r. – WPI/200000/43/1143/2014

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Decyzja nr 1143/2014

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 672 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 1442 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowiskoprzedstawione we wniosku złożonym w dniu 30 września 2014 r. przez (…) w sprawie obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne od kwoty odszkodowania za nierówne traktowanie w zatrudnieniu zasądzonej pracownikowi oraz odmawia potwierdzenia wysokości ustalonych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe .

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż pozwem z dnia 10 sierpnia 2012r. powódka (…) wniosła o zasądzenie od Wnioskodawcy (będącego jej pracodawcą) na jej rzecz odszkodowania z tytułu naruszenia przez Wnioskodawcę zasady równego traktowania w zatrudnieniu w zakresie wynagradzania (art. 183c Kodeksu pracy), podnosząc iż pracownice, które pracowały na tym samym stanowisku wraz z powódka otrzymywały wyższe wynagrodzenie.

Wnioskodawca wskazał, że na mocy wyroku Sadu Rejonowego (…) Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 23 października 2013r.

Wnioskodawca został zobowiązany do zapłaty na rzecz powódki (…) wraz z należnymi odsetkami ustawowymi tytułem odszkodowania za nierówne traktowanie w zatrudnieniu. Jako podstawę prawną zasadzonego odszkodowania Sąd Rejonowy wskazał art. 183d Kodeksu pracy, która stanowi, iż osoba wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie odrębnych przepisów. Sąd Rejonowy (…) uznał, iż powódka wykazała, że pracownice wykonujące pracę na tym samym stanowisku uzyskiwały wyższe wynagrodzenie od wynagrodzenia powódki i zasądził na jej rzecz kwotę (…) tytułem nierównego traktowania w zatrudnieniu.

Wnioskodawca informuje, że w dniu 05 czerwca 2014r. po potrąceniu należnych składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczki na podatek dochodowy dokonał wypłaty odszkodowania na rzecz(…) ( kwota ta stanowiła należność główną po odliczeniu należnych składek i zaliczki na podatek oraz odsetki ustawowe). Podstawę wyliczenia składek na ubezpieczenia społeczne stanowiła kwota zasądzonego odszkodowania (…) zaś wysokość poszczególnych składek ustalono na (…) – składka na ubezpieczenie emerytalne (…) – składka na ubezpieczenie rentowe (…) – składka na ubezpieczenie chorobowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi czy jako płatnik składek był zobowiązany do potrącenia składek na ubezpieczenia społeczne przy wypłacie ubezpieczonej odszkodowania za nierówne traktowanie w zatrudnieniu?.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Wnioskodawca wskazuje, że w opisanym stanie faktycznym sprawy, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa był zobowiązany jako płatnik składek do obliczenia, potrącenia z dochodów ubezpieczonej oraz opłacenia należnych składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wypłaconego jej odszkodowania za nierówne traktowanie w zatrudnieniu. Zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r . w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przychód ten nie został wyłączony z podstawy wymiaru składek.

Wnioskodawcy podnosi, że wobec braku przepisu wyłączającego odszkodowanie za nierówne traktowanie w zatrudnieniu z podstawy wymiaru składek, przy jego wypłacie dokonał potracenia składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

W myśl art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy dnia 13 października 1998 r . o systemie ubezpieczeń społecznych – powołanej powyżej- oraz§ 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161 poz. 1106 z poźn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012r., poz. 361 z późn. zm.) osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jednocześnie katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w §2 powołanego powyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Zgodnie z §2 ust. 1 pkt 3 cytowanego powyżej rozporządzenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią -odprawy, odszkodowania i rekompensaty wypłacane pracownikom z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, w tym z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę lub rozwiązania jej bez wypowiedzenia, skrócenia okresu jej wypowiedzenia, niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Wskazane rozporządzenie nie zawiera w katalogu przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe odszkodowań za nierówne traktowanie w zatrudnieniu, otrzymanego przez pracownika.

W świetle art. 183d ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy – osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.

Uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy w sprawie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty wypłaconego pracownikowi odszkodowania za nierówne traktowanie w zatrudnieniu, zasądzone prawomocnym wyrokiem Sądu Rejonowego

Ponadto, w myśl art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych – w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2013r., w nawiązaniu do art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wynika jednoznaczni, iż wydanie pisemnej interpretacji dotyczy wyłącznie przepisów, z których bezpośrednio wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne. Brak jest natomiast podstaw prawnych aby Zakład dokonał pisemnej interpretacji przepisów na podstawie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie określenia czy odszkodowanie za nierówne traktowanie w zatrudnieniu wypłacone pracownikowi na podstawie art.l83d ustawy Kodeks pracy, stanowi dla niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż rozstrzygnięcie powyższego zagadnienia leży w gestii organów podatkowych. Uwzględniając powyższe Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na informacji wynikającej z treści wniosku, zgodnie z którą odszkodowanie wypłacone pracownikowi stanowi jego przychód ze stosunku pracy.

Jednocześnie Zakład wskazuje, że celem pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest wskazanie zakresu i sposobu zastosowania przepisów w stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, natomiast brak jest możliwości w tym trybie weryfikacji prawidłowości dokonanych przez Wnioskodawcę wyliczeń. W konsekwencji Oddział odmówił potwierdzenia wysokości ustalonych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

źródło: https://bip.zus.pl

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz