Składki ZUS a świadczenia należne za okres pobierania zasiłków – interpretacja ZUS z 18-09-2024 r. – DI/200000/43/790/2024

Czy świadczenia pozapłacowe (np. pakiety / abonamenty medyczne) należne za okres pobierania zasiłków podlegając oskładkowaniu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

(…)

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (zwany dalej: Zakładem) stanowisko wyrażone we wniosku złożonym w dniu 28 sierpnia 2024 r., uzupełnionym w dniu 4 września 2024 r. przez (zwaną dalej: Przedsiębiorcą) uznaje za:

1)

prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracowników świadczenia w postaci tzw. pakietu medycznego, w części finansowanej przez pracodawcę,

2)

prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracowników świadczenia w postaci tzw. pakietu medycznego, w części finansowanej przez pracodawcę, w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, zasiłku opiekuńczego i świadczenia rehabilitacyjnego,

3)

nieprawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracowników świadczenia w postaci tzw. pakietu medycznego, w części finansowanej przez pracodawcę, w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem złożonym w dniu 28 sierpnia 2024 r. Przedsiębiorca wystąpił do Zakładu o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy – Prawo przedsiębiorców. Wniosek powyższy został uzupełniony w dniu 4 września 2024 r. w zakresie formalnym poprzez wniesienie kolejnych opłat za zdarzenia przyszłe opisane we wniosku.

Opis zdarzenia przyszłego:

Przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w ramach której zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę. Przedsiębiorca zamierza zawrzeć z podmiotem trzecim świadczącym usługi prywatnej opieki medycznej, umowę zapewniającą opiekę medyczną wykraczającą poza świadczenia z medycyny pracy, w ramach tzw. pakietów medycznych „Grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie opieka medyczna” gwarantujących dostęp do usług medycznych w określonej sieci placówek medycznych.

Ze świadczeń opieki medycznej będą mogli skorzystać wszyscy pracownicy zatrudnieni u Przedsiębiorcy. Przystąpienie do programu prywatnej opieki medycznej będzie dobrowolne. W regulaminie wynagradzania obowiązującym u Przedsiębiorcy uwzględniony będzie zapis: „Pracownicy mają prawo do zakupu po cenach niższych niż detaliczne usług opieki medycznej dofinansowanych ze środków własnych Firmy obejmujących świadczenia medyczne niezwiązane z medycyną pracy. Zakup pakietu medycznego jest dobrowolny i następuje na pisemny wniosek pracownika w okresie jego zatrudnienia u Przedsiębiorcy. Pracownicy nabywają prawo do zakupu pakietu medycznego po ukończeniu okresu próbnego. Pracownicy zachowują prawo do korzystania ze świadczeń opieki medycznej w postaci pakietu medycznego również podczas pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, na urlopie macierzyńskim, urlopie ojcowskim, urlopie rodzicielskim. Pracownicy są uprawnieni do zakupu pakietu medycznego po cenach niższych niż detaliczne w następujących wariantach STANDARD, KOMFORT, KOMFORT PLUS. Dofinansowanie Przedsiębiorcy wynosi miesięcznie (…) zł, (słownie: (…). Pracownik tytułem współfinansowania udziału w pakiecie medycznym będzie ponosił co miesiąc koszt w pozostałej wysokości (tj. różnicę pomiędzy wartością pakietu a kwotą dofinansowania). Kwota ta będzie potrącana z miesięcznego wynagrodzenia pracownika (na podstawie jego pisemnej zgody) z góry począwszy od pierwszego miesiąca poprzedzającego uczestnictwo w pakiecie medycznym. W celu uczestnictwa w pakiecie medycznym pracownik składa deklarację przystąpienia do 15-go dnia każdego miesiąca. Program zostaje aktywowany od 1 dnia następnego miesiąca. Pełne zasady dotyczące korzystania z pakietów medycznych zawarte są w regulaminie pakietu medycznego dla pracowników

Pracownicy którzy wyrażą chęć skorzystania z usług medycznych zobowiązani będą do złożenia u pracodawcy oświadczenia o wyrażeniu zgody na potrącanie z ich wynagrodzenia za pracę ceny świadczenia w części, którą finansować ma pracownik. Kwota stanowiąca różnicę między ceną detaliczną usługi medycznej świadczonej na rzecz pracownika, a kwotą pokrywaną przez pracownika będzie opłacana przez pracodawcę, ze środków obrotowych. Umożliwienie pracownikom zakupu usług opieki medycznej po cenach niższych niż detaliczne, na warunkach określonych w regulaminie będzie stanowić element wynagradzania pracowników. Wartość dofinansowania pracodawcy do kosztu zakupu przez pracownika usług opieki medycznej będzie stanowić przychód pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Przedsiębiorcy:

W ocenie Przedsiębiorcy:

1.

po wprowadzeniu do regulaminu wynagradzania powyższego zapisu przyznającego pracownikom uprawnienie do zakupu po cenach niższych niż detaliczne usług medycznych przychód pracownika w wysokości różnicy między ceną detaliczną zakupu usługi a odpłatnością pokrywaną przez pracownika nie będzie podlegał uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe) ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,

2.

wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy będzie wartość świadczenia w postaci pakietów medycznych, w części finansowanej pracownikowi przez pracodawcę w okresie pobierania przez pracownika wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, zasiłku opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku macierzyńskiego,

3.

przysługujące pracownikom na podstawie regulaminu wynagradzania świadczenia opieki medycznej w postaci pakietu medycznego w okresie przebywania na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim i ojcowskim, w części finansowanej pracownikowi przez pracodawcę nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Wartość dofinansowania przez Przedsiębiorcę do świadczenia na rzecz pracowników w postaci programu opieki medycznej, będzie stanowiła przychód pracownika z tytułu stosunku pracy na podstawie art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o pdof.

W ocenie Przedsiębiorcy, wartość różnicy między ceną detaliczną zakupu usługi medycznej a kwotą pokrywaną przez pracownika tj. część kosztu zakupu usługi opieki medycznej finansowana przez spółkę nie będzie podlegała uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, „podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji”. Warunkiem do korzystania ze zwolnienia jest by:

– korzyść uzyskiwana przez pracownika miała formę niepieniężną – formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi,

– pracownik partycypował (choćby symbolicznie) w pokryciu kosztów zakupu artykułów lub usług,

– korzyść materialna wynikała z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

W ocenie Przedsiębiorcy, oferowana pracownikom korzyść będzie miała formę niepieniężną, bowiem Przedsiębiorca umożliwi pracownikom zakup po cenach niższych niż detaliczne określonych usług medycznych świadczonych przez prywatną placówkę medyczną. Pracownicy będą partycypować w kosztach zakupu wybranych przez siebie usług, tj. będą ponosić odpłatność w odpowiedniej kwocie zł miesięcznie w zależności od wybranego wariantu pakietu. Uprawnienie pracownika do zakupu po cenach niższych niż detaliczne określonych usług, będzie wynikać z wprowadzonego u Przedsiębiorcy regulaminu wynagradzania oraz regulaminu pakietu medycznego dla pracowników Przedsiębiorcy.

Ponadto stosownie do § 2 ust. 1 pkt 24 ww. rozporządzenia, „podstawy wymiaru składek nie stanowią składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku.”

Zapis w regulaminie wynagradzania zawiera uregulowania dotyczące zachowania prawa pracowników do pakietu medycznego również podczas pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy i zasiłków chorobowego, opiekuńczego, macierzyńskiego i świadczenia rehabilitacyjnego oraz przebywającym na urlopie macierzyńskim, ojcowskim i rodzicielskim.

Jednocześnie z uwagi na treść art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, art. 104 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz art. 29 ust. 1 ustawy z 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy – wskazana wyżej część składki za pakiet medyczny finansowana przez Pracodawcę nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

W związku z powyższym Przedsiębiorca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Analiza zdarzenia przyszłego w świetle stanu prawnego:

W złożonym wniosku Przedsiębiorca przedstawił 3 grupy zagadnień dotyczących:

1)

podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FP i FGŚP pracownika, któremu pracodawca zmierza udostępnić świadczenie w ramach zawartej z podmiotem trzecim świadczącym usługi prywatnej opieki medycznej umowy zapewniającej opiekę medyczną poza świadczeniami medycyny pracy tj. pakiet medyczny,

2)

podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FP i FGŚP, pracownika pobierającego wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy, będącego na zasiłku chorobowym, zasiłku opiekuńczym lub w trakcie świadczenia rehabilitacyjnego, któremu pracodawca zmierza udostępnić świadczenie w ramach zawartej z podmiotem trzecim świadczącym usługi prywatnej opieki medycznej umowy zapewniającej opiekę medyczną poza świadczeniami medycyny pracy tj. pakiet medyczny,

3)

podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FP i FGŚP, pracownika pobierającego zasiłek macierzyński lub za okres zasiłku macierzyńskiego (na urlopie macierzyńskim, ojcowskim, rodzicielskim)

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zasady opłacania tych składek regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Natomiast, na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 475 z późn. zm.) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy, ustalone są od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, wynoszących w przeliczeniu na okres miesiąca, co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę opłacają pracodawcy. Ponadto, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1087 z późn. zm.) składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 728 z późn. zm.) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 powołanego rozporządzenia oraz wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia. Zgodnie z pkt 26 powołanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Powyższe oznacza, że jeżeli świadczenie uzyskiwane przez pracownika w ramach stosunku pracy stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy będą ponosić częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajdzie się w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania lub w przepisach o wynagradzaniu wówczas wyłączeniu podlegać będzie wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia ww. świadczenia, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Pracownik uzyska korzyść, o której mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

W konsekwencji, w przypadku udostępnienia przez Przedsiębiorcę świadczeń w postaci tzw. pakietu medycznego na warunkach opisanych w złożonym wniosku, w części finansowanej przez Przedsiębiorcę powstanie możliwość jego nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, zatem Przedsiębiorca nie będzie zobowiązany do opłacenia składek na ww. ubezpieczenia.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości tzw. „pakietu medycznego” w części finansowanego przez pracodawcę pracownikowi uznać należy za prawidłowe.

Odnośnie drugiego zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku Zakład wskazuje:

Przepis § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi, iż składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Powyższe oznacza, iż przychody pracownika ze stosunku pracy, które uzyskuje w okresie pobierania wynagrodzenia za czas choroby oraz zasiłków, są wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jedynie wówczas, gdy z przepisów wewnętrznych regulujących kwestie wynagradzania pracowników wynika jednoznacznie prawo pracownika do tych świadczeń także za ten okres. W konsekwencji, należy przyjąć, iż powyższe wyłączenie będzie możliwe, jeżeli świadczenia przysługujące pracownikowi uwzględnione będą w postanowieniach układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu. W przypadku więc, gdyby tego typu regulacji nie było u danego pracodawcy, przychody, które pracownik otrzymuje w okresie choroby lub w okresie pobierania zasiłków, stanowią wówczas podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Z treści wniosku wynika, że Przedsiębiorca w regulaminie wynagradzania uwzględni zapis, iż pracownicy mają prawo do korzystania ze świadczeń opieki medycznej w postaci pakietu medycznego również w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego.

Zatem zostaną spełnione przez Przedsiębiorcę warunki zawarte w § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej i tym samym Przedsiębiorca będzie miał prawo do nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości tzw. pakietu medycznego przyznanego pracownikowi za okres pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, zasiłku opiekuńczego i świadczenia rehabilitacyjnego. W powyższej kwestii stanowisko Przedsiębiorcy należy uznać za prawidłowe.

Odnośnie trzeciego zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku Zakład wskazuje:

Źródłem istnienia obowiązku ubezpieczeń społecznych jest posiadanie tytułu do objęcia tymi ubezpieczeniami. Ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, co do zasady możliwe jest więc wyłącznie wówczas, gdy dana osoba posiada tytuł do ubezpieczeń. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych – obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej są pracownikami. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na terenie Rzeczpospolitej Polskiej są osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Z brzmienia przepisów art. 11 ust. 1 oraz 12 ust. 2 tej ustawy wynika, że osoby te nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu ani ubezpieczeniu wypadkowemu.

Z treści art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2780) wynika, że zasiłek macierzyński przysługuje przez okres ustalony przepisami ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465) jako okres urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego oraz okres urlopu ojcowskiego.

Pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego w okresie przebywania na urlopie macierzyńskim, dodatkowym urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie rodzicielskim oraz urlopie ojcowskim stanowi odrębny tytuł do ubezpieczenia emerytalnego i ubezpieczeń rentowych (w przeciwieństwie do stosunku pracy). Powyższe oznacza, że wartość tzw. pakietu medycznego uzyskanego przez pracownika w okresie nieświadczenia pracy w związku z ww. przerwami dotyczącymi urodzenia i opieki nad dzieckiem, nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, ponieważ prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy tylko z racji przebywania na ww. zasiłkach lub urlopach.

Zatem skoro pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, przez osoby będące na urlopach macierzyńskim, ojcowskim, rodzicielskim stanowi inny tytuł do ubezpieczeń społecznych niż stosunek pracy (art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o sus), to nieprawidłowym jest stanowisko Przedsiębiorcy, iż podstawą do nieuwzględnienia świadczenia na rzecz pracowników w postaci pakietu medycznego będzie przepis § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, który w opisanej sytuacji nie będzie mieć zastosowania z powodów wskazanego powyżej. Dlatego też Zakład tej sytuacji uznał stanowisko Przedsiębiorcy za nieprawidłowe.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Przedsiębiorcy zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości tzw. pakietu medycznego finansowanego przez pracodawcę w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego uznać należy za nieprawidłowe. Stanowisko Zakładu:

Zakład mając na względzie treść wniosku złożonego w dniu 12 września 2024 r., uzupełnionego w dniu 4 września 2024 r. oraz obowiązujące przepisy prawne uznał jak w sentencji decyzji.

źródło: https://bip.zus.pl

Wytłuszczenia dokonane przez redakcję

 

Wyroki / Interpretacje / Stanowiska dla Kadr i Płac

Zostaw komentarz